کتاب در تمام توقف‌گاه‌ها جانمایی شود/ رابطه کتابخوانی و معضلات اجتماعی

خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام پژمان‌فر با تأکید بر لزوم جانمایی کتاب در نقاط مختلف شهر گفت: با افزایش میزان مطالعه بسیاری از معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد ضرورت وجود کتاب‌ در اتوبوس به خبرنگار شبستان گفت: اصل کتابخوانی یعنی اینکه انسان در هر طبقه و گروه سنی بخشی از وقت خود را به مطالعه کتاب اختصاص دهد و بر معلومات و آگاهی خود بیفزاید.

 

حجت‌الاسلام پژمان‌فر استفاده بهینه از اوقات فراغت و بیکاری را ضروری دانست و افزود: برای اینکه مردم استفاده خوبی از اوقات پرت خود داشته باشند باید در اماکنی مثل اتوبوس، سالن‌های ترمینال، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، کتاب قرار دهیم تا این کار باعث ترویج فرهنگ کتابخوانی هم می‌شود.

 

وی با بیان اینکه باید با راهکارهای مختلف کتاب را در سبد کالای مردم قرار داد، عنوان کرد: اگر فرهنگ مطالعه بین مردم ایجاد شود و آنها عادت به کتاب‌خواندن کنند، کتاب را در کنار ضروریات و مایحتاج زندگی خریداری می‌کنند.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اگر مردم به کتاب به عنوان منبع اطلاعات و آگاهی نگاه کنند و بدانند که می‌توانند از طریق کتاب برخی از ندانسته‌های خود را رفع کنند، کتاب می‌خرند و این کتاب جزو زندگی‌شان می‌شود.

 

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، قراردادن کتاب در اماکن عمومی مثل اتوبوس می‌تواند به توسعه فرهنگ مطالعه کمک کند و این نوعی تشویق مردم به استفاده از فرصت‌های اندک در راه مطالعه و افزایش آگاهی است.

 

حجت‌الاسلام پژمان‌فر با تأکید بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای افزایش سرانه مطالعه کتاب بیان کرد: همکاری دستگاه‌ها در تسریع روند توسعه فرهنگ کتابخوانی مؤثر است. طرح کتاب اتوبوس باید دوباره احیا شود و حتی  در مترو هم کتاب قرار گیرد تا مسافران در فاصله 10، 20 دقیقه‌ای حضور در این وسایل حمل و نقل به مطالعه کتاب بپردازند.

 

وی معتقد است، تمام توقف‌گاه‌ها ، محل‌های انتظار و وسایل حمل و نقل ظرفیت گنجاندن کتاب را دارد و چه بهتر که در هر مکانی کتاب‌های مرتبط قرار داده شود مثلا در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها کتاب‌هایی در زمینه اطلاعات پزشکی و بیماری‌ها قرار داده شود.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کتاب را باید از فضای بیرون به منزل ببریم، اظهار داشت: باید برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، امتیازات و تبلیغات ویژه‌ای قایل شد تا کتاب راحت تهیه و راحت در منازل کنار افراد قرار گیرند و مردم بتوانند بخشی از درآمد خود را بر اساس ذوق و سلیقه شخصی صرف تهیه کتاب کنند.

 

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کتاب تصریح کرد: از تأکیدات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این مسئله است که کتابخوانی توسعه یابد و میزان مطالعه مفید مردم افزایش یابد. در این راستا همه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی از جمله وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه‌ها باید تلاش کنند.

 

حجت‌الاسلام پژمان‌فر معتقد است که هر قدر میزان سرانه مطالعه کتاب‌های مفید در جامعه بالا رود به همان‌ مقدار احتمال اینکه آسیب‌های مختلفی دامن‌گیر افراد جامعه شود، کاهش می‌یابد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه پیشگیری بسیار کم‌هزینه‌تر از درمان است، عنوان کرد: با کتاب‌خوان‌شدن افراد جامعه بسیاری از مسایل که امکان حل‌شدن‌اش با هزینه زیاد میسر است به راحتی حل و فصل می‌شود زیرا پیشگیری مفیدتر و نتیجه‌بخش‌تر از درمان است.

 

وی خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی مردم از طریق مطالعه می‌تواند در کاهش آمار طلاق و تحکیم بنیان خانواده مؤثر باشد. از طریق کتاب می‌توان سبک زندگی اسلامی را به اطلاع جوانان در شرف ازدواج برسانیم، در مسیر فرزند‌آوری اطلاعات لازم را به آنها بدهیم و در هر موردی دانش آنها را بالا ببریم. طبیعتا ناهنجاری‌هایی که با نبود آگاهی ایجاد می شود، مدیریت‌ شده و شاهد وقوع کمتر جرم و جنایات خواهیم بود.

 

حجت‌الاسلام پژمان‌فر بیان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه پیشگیری‌کننده بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی و خانوادگی است. وقتی افراد اطلاعات خود را در زمینههای مختلف مثل بهداشت، درمان، خانواده، ازدواج و خانه‌داری از طریق کتاب افزایش دهند می‌توانند بهتر و سالم‌تر زندگی کنند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 336069

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha