نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ با موضوع 19 ژانویه برگزار شد

خبرگزاری شبستان: نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ به همت مرکز فرهنگی قفقاز و موسسه فرهنگی اردبیل مهد تشیع؛ با موضوع 19 ژانویه روز آذری های مسلمانان جهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، در این نشست که عصر امروز( 16 بهمن) در سالن جلسات مرکز فرهنگی قفقاز برگزار شد، حسین نوین عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در سخنانی اظهار داشت: واژه آذری یک واژه ایرانی به معنای نگهبان آتش است.


وی، با بیان اینکه در تمام اسناد تاریخی و سیاسی، آذربایجان به زیر رود ارس اطلاق شده است، افزود: به هیچ وجه منبعی را نمی توان پیدا کرد که به بالای رود ارس کلمه آذربایجان را اطلاق کرده باشد و همیشه این منطقه با عناوین شیروان دره سی و . . . شناخته شده است که تاثیر پذیری شدیدی نیز از فرهنگ ایرانی داشته است.


استاد نوین، با اعلام این مطلب که بعد از عهدنامه ترکمانچای و جدایی 17 شهر از ایران، 2 حزب دموکرات و پان ترکیسم در این منطقه تشکیل یافت، ادامه داد: جدایی آذربایجان ایران و الحاق به منطقه بالای رود ارس هدف تشکیل این حزب ها بود به طوری که حزب پان ترکیسم ادعای وحدت تمام ترکان جهان را داشت.


این استاد دانشگاه، با اشاره به اهداف دیگر حزب پان ترکیسم در منطقه، اضافه کرد: امحای آثار فرهنگ و هویت ایرانی در منطقه آذربایجان و جعل هویت دروغین برای آذربایجان و مناطق بالا و پایین رود ارس از دیگر اهداف شوم این حزب می باشد.


وی، تصریح کرد: ایران اسلامی به عنوان یک کشور مقتدر وبا عزت با پیشینه درخشان فرهنگی و تاریخی و اولین کشور اسلامی در منطقه توانسته است که تمام منافع شرق و غرب را در این منطقه به خطر انداخته و از استثمار این ملت جلوگیری کند.

 

مسئولان توجه کمتری نسبت به تهاجم فرهنگی دارند


نوین، با تاکید بر این نکته که ادعاهای این 2 حزب باید با عالمیت تمام خنثی شود، گفت: واقعیت های تاریخی نشان می دهد که مردم نخجوان و دیگر شهرهای آذری در سالهای گذشته تنها باشعار " الله اکبر" و " ایرانیت و اسلامیت " به سمت مرزهای ایران اسلامی آمده اند و این مهم قرابت فرهنگی و دینی این دو ملت را آشکار می کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، مردم آذربایجان همیشه پایبند هویت ایرانی و اسلامی هستند، ابراز داشت: ما باید روابط ملتی و پیشینه های فرهنگی - دینی این دو ملت را براساس واقعیت های تاریخی تبیین کنیم و اگر بتوانیم این مهم را تحقق ببخشیم، پیوند این دو ملت دور از انتظار نیست.


نوین، در پایان سخنان خود با تاکید براینکه ما در مقابل هجمه های سنگین پان ترکیسم به صورت شایسته ای از هویت ایرانی و اسلامی خود دفاع نکرده ایم، خاطر نشان کرد: مسئولان توجه کمتری نسبت به تهاجم فرهنگی دارند ولی در مقابل سایت های بیشماری علیه شئونات اسلامی و فرهنگ ملت ایران تبلیغات مسموم می کنند که لازم نسبت به این امر تدبیرهای شایسته ای صورت بگیرد.


پایان پیام/
 

کد خبر 340394

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha