پاسخ قرآن به بهانه مالی فرار از ازدواج

خبرگزاری شبستان:سوره بقره در پاسخ به بهانه فقر برای فرار از ازدواج مى ‏فرماید:از فقر آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بکوشید، چراکه اگر تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بى نیاز مى ‏سازد.

حجت الاسلام حسن علیرضایی، حافظ کل قرآن کریم و پژوهشگر قرآنی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به اینکه دین مبین اسلام برای ازدواج ارزش زیادی قائل است، تصریح کرد: اسلام، ازدواج را امر مقدسی می داند.


وی با اشاره به بهانه مالی جوانان برای دوری از ازدواج خاطرنشان کرد: از آنجا که یک عذر تقریبا عمومى و بهانه همگانى براى فرار از زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده، مساله فقر و نداشتن امکانات مالى است، قرآن در آیه 30 سوره بقره به پاسخ آن پرداخته و مى ‏فرماید: از فقر و تنگدستى آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بکوشید چرا که اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بى نیاز مى‏سازد.


این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: از آنجا که اسلام در تمام مسائل و کارهای مهم انسان اظهار نظر کرده، نسبت به ازدواج و احکام آن نیز غافل نمانده و مسایل مختلفی را بیان داشته است و عمده این احکام در سوره مبارکه نور آمده است.


این حافظ کل قرآن کریم افزود: از آغاز سوره مبارکه نور، راه های مختلفی براى پیشگیرى از آلودگی هاى جنسى مطرح شده است، که هر یک از آنها تاثیر بسزائى در پیشگیرى یا مبارزه با این آلودگی ها دارد، در آیات قرآن کریم به یکی از مهمترین طرق مبارزه با فحشاء که ازدواج است، اشاره شده، زیرا این نکته مسلم است که براى بر چیدن بساط گناه، باید از طریق اشباع صحیح و مشروع غرائز وارد شد و به تعبیر دیگر هیچ گونه مبارزه منفى، بدون مبارزه مثبت مؤثر نخواهد افتاد.


حجت الاسلام والمسلمین علیرضایی با اشاره به پیام آیات ازدواج سوره های بقره و نساء تصریح کرد: فراهم آوردن تسهیلات لازم برای ازدواج زنان و مردان مؤمن غیر متأهل، تکلیفی بر عهده اولیای آنان است که در آیه 22 سوره نساء به آن اشاره شده است.


وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرمودند:«پدر و مادرى که با داشتن امکانات، فرزندشان را همسر نمى ‏دهند، اگر فرزند مرتکب گناه شود، والدین در گناه او شریک هستند.»


این کارشناس فقه و حقوق با اشاره به اینکه جامعه اسلامی، موظف به فراهم آوردن امکانات ازدواج مؤمنان غیر متأهل است، خاطرنشان کرد: خطاب آیه 127 سوره نساء درباره فراهم کردن ازدواج جوانان، تمامی مردم و جامعه اسلامی است، نه فقط اولیای آنان.


حجت الاسلام والمسلمین علیرضایی اظهار داشت: بهترین واسطه‏ گرى‏ها، شفاعت و واسطه‏ گرى در امر ازدواج است، چنانکه در روایت آمده است: کسى که دیگرى را داماد یا عروس کند، در سایه‏ عرش خداست.


وی با اشاره به آیه 32 سوره نور تصریح کرد: ازدواج در اسلام، امرى مقدس و مورد تأکید است و تنها سفارش به ترک نگاه حرام، کافى نیست، بلکه باید مسأله‏ ازدواج حل کنیم.


این پژوهشگر حووزوی در ادامه با بیان اینکه فراهم کردن تسهیلات ازدواج برای فقیران غیر متأهل، در پی دارنده فضل و امداد خداوندی برای اقدام کنندگان آن است، خاطرنشان کرد: اگر جامعه اسلامی و اولیای افراد غیر متأهل، تهی دست باشند، باز هم باید برای ازدواج فرزندانشان، آستین همت بالا بزنند و اقدام کنند، زیرا خدا آنان را از فضل خود بی نیاز و توانگر خواهد ساخت.


حجت الاسلام والمسلمین علیرضایی با تاکید بر اینکه کمک و امداد خداوند به نیازمندان، نشأت گرفته از فضل او است، عنوان کرد: رحمت وسیع و علم گسترده خداوند، تضمین کننده تحقق وعده او، مبنی بر تأمین نیازمندی های فقیرانی که در صدد ازدواج اند.


پایان پیام/

 

کد خبر 343657

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha