آسیب پذیری در برابر دشمن نتیجه بی توجهی به سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری شبستان: دبیر و عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: امروز اگر ما به سبک زندگی و روش زندگی اسلامی و ارزش های اسلامی بازنگردیم، قطع یقین آسیب پذیری ما در برابر سیاست های دشمن افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، حمیدرضا ترقی پیش از ظهر امروز (29 بهمن) در همایش علم آموزی و سبک زندگی دینی که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: با توجه به نگاه اسلام، یک ساعت تفکر از 70 سال عبادت بالاتر است و این تفکر نشان می دهد باید از علم های تقلیدی و صوری فاصله گرفته و به سمت آگاهی رفته که در زندگی ما تأثیرات لازم را بر اساس معیارهای ارزشی اسلام داشته باشد.
 

وی با اشاره به تحقیق یکی از دانشجویان در خصوص عدم نقش اقتصاد در ترک تحصیل دانش آموزان منطقه اسفرورین ادامه داد: این نتیجه تحقیق نشان می دهد این حرکتی که در تغییر نظام ارزشی کشور بعد از جنگ تحمیلی آغاز شده آثار خود را در جامعه می گذارد.

 

پیوستن تحصیل کرده به جمعیت بیکار؛ انگیزه علم آموزی را از بین می برد
دبیر و عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) اضافه کرد: امروز 4 میلیون تحصیل کرده لیسانس، در کشور بیکار هستند و همه می گویند با تلاش و هزینه سنگین این مدرک را کسب کردیم و حال چه تأثیری دارد، بنابراین طبیعی است که وقتی در اداره کشور به گونه ای عمل کنیم که تحصیل کرده به جمع بیکار بپیوندد، ایجاد انگیزه برای علم آموزی جایی ندارد.
 

وی عنوان کرد: البته علمی که امروز موجب افتخار، سربلندی و عزت کشور ما شد و رهبری در سخنان خود به آن اشاره کردند، علمی است که مبتنی بر توانمندی و ظرفیت های کشور است و کشور را به سمت استقلال می برد و علمی نیست که به سمت وابستگی ببرد.
 

ترقی افزود: با وجود تلاش در بخش های دانشگاهی و مطالعات کتب درسی، ما در علوم انسانی وابستگی به غرب داریم و کتب های ترجمه شده غربی به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرد.
 

وی توضیح داد: کتاب طب ابن سینا سالهاست که در غرب به عنوان متن اصلی علوم پزشکی مورد استفاده است ولی دانشجوی پزشکی ما با این کتاب غریبه است از این رو اگر به ظرفیت های داخلی توجه کرده و از آن استفاده کنیم درخششی که در جهان کنونی خواهیم داشت بی نظیر در عرصه علمی خواهد بود.

 

جامعه مصرفی ضدعلم آموزی است
دبیر و عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار کرد: رهبری مصمم در راستای رشد و ارتقای علمی کشور هستند و در این راستا نیز تلاش کردند و سعی می کنند موانع را بردارند و خوشبختانه امروز به کشور چهارم در منطقه تبدیل شدیم و رشد علمی ما قابل ملاحظه است و اینها نشان می دهد گرایش عمومی در جامعه دارد پدید می آید و اسلام نیز بسیار به علم اهمیت می دهد.
 

وی با اشاره به اهمیت سبک زندگی اسلامی اعلام کرد: با توجه به اینکه سبک زندگی رابطه مستقیمی با مصرف دارد، جامعه مصرفی به طور طبیعی باید ضد علم آموزی باشد و جامعه ای که در اثر مصرف گرایی به اسراف و تبذیر مبتلا می شود آن جامعه در زمینه علم آموزی دچار مشکل می شود کما اینکه در انقلاب اسلامی طی این سه دهه این موضوع را توانستیم آزمایش کرده و به این درک برسیم.

 

ترقی با اشاره به پژوهش صورت گرفته بعد از جنگ گفت: بعد از جنگ و شروع سازندگی که سیاست های توسعه منهای عدالت و سیاسی اقتصاد بازار آزاد در کشور ما حاکم شد و ارزش های متعالی دوران جنگ به فراموشی سپرده شد تحولی در سبک زندگی ما پدید آمد.
 

وی ادامه داد: با ایجاد فرهنگسراهای مختلف در تهران با سیل تبلیغات برای مصرف کالاهای داخلی روبرو شدیم و سبک زندگی در جامعه تغییر می کند و سبک سنتی به مدرن تبدیل می شود در حالی که اکثر خانه ها در دهه اول انقلاب فاقد مبل و یکسری تشریفات این چنینی بودند و زندگی ها قانع کننده و مبتنی بر مناعت طبع، قناعت و مصرف حداقل بود.
 

دبیر و عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: از آن تاریخ به بعد سفرهای خارجی و سفر به کیش به جای سفرهای زیارتی ترویج شد و سبک زندگی بر اساس این نوع سیاست ها تغییر می کند و تبلیغ برای مصرف لوازم خانگی زیاد می شود و سطح زندگی به سمت رفاه جدیدی می رود و پشت سر این موارد نیز سبک زندگی متفاوت می شود.

 

سبک زندگی اسلامی راه مقابله با تحریم ها است
وی یادآور شد: وقتی این موارد را بررسی می کنند، دیده می شود که ساده زیستی جای خود را به تجمل، زندگی سنتی جای خود را به زندگی مدرن و روحیه کمک به مردم جای خود را به سودجویی فردی می دهد.
 

ترقی اضافه کرد: در شرایطی که قناعت و زندگی غیرتجملی یک ارزش است، ثروت ارزش می یابد و در دورانی که دختر چادری ارزش داشت، دختر مانتویی ارزش می یابد و اینها به معنای تغییر نظام ارزشی است و این نوع تغییر سبک زندگی آثار بعدی در جامعه گذاشته و ارزش دین و خدا جای خود را به پول و دنیا می دهد.
 

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی باید آثار این نوع تغییر را در جامعه مشاهده کنیم، اگر کشور ما به اندازه جمعیت یک میلیارد و 300 میلیونی چین انرژی مصرف می کند ناشی از این سبک زندگی و سیاست های اقتصاد منهای عدالت است و اینها آثار خود را زمانی نشان می دهد که با تحریم مواجه می شویم.
 

دبیر و عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: اگر سبک زندگی خود را بر اساس معیارهای اسلامی حفظ کرده بودیم، اکنون ذره ای از تحریم ها نمی توانست فشار به زندگی ما وارد کند و اگر به دنبال اسراف در مصرف نبودیم و زندگی ما وابسته به تشریفات نبود امروز به خاطر تحریم احساس فشار و نگرانی نمی کردیم اگر دولتمردان به جای تکیه به ظرفیت و توان داخلی، فکر کنند باید بروند با دشمن درجه یک کشور سازش کنند و با او کنار آیند تا مشکلات کشور را حل کنند، این به معنای در خطر قرار گرفتن استقلال کشور است و با مصرف بالا استقلال کشور در خطر قرار می گیرد.

 

سبک زندگی اسلامی دولت را در حل مشکلات کمک می کند
وی اعلام کرد: امروز اگر ما به سبک زندگی و روش زندگی اسلامی و معیارها و ارزش های اسلامی بازنگردیم قطع یقین آسیب پذیری ما در برابر سیاست های دشمن افزایش می یابد.
 

ترقی یادآور شد: سبک زندگی اسلامی ما را به پیشرفت، رشد، عدالت و رفاه و همچنین سعادت دنیوی و اخروی می رساند ولی بیشتر به دنبال الگوگیری از جوامع غربی هستیم بنابراین باید در رابطه با سبک زندگی اسلامی و الگوهایی که در این حوزه وجود دارد توجه کرده و زندگی خود را به آنها نزدیک کنیم.
 

وی خاطر نشان کرد: سبک زندگی اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی انسان اثرگذار است و اگر رفتار فردی ما اصلاح شود و در رفتار اجتماعی ما اصلاح ایجاد می شود و جامعه برخوردار از خانواده های دارای سبک زندگی اسلام، پیشرفته و مترقی خواهد بود.
 

دبیر و عضو شورای مرکزی کمیته امداد تأکید کرد: این نوع سبک زندگی به دولت نیز امکان می دهد که با مشکلات کمتری برای رفاه جامعه روبرو باشد و توقعات نیز به گونه ای تنظیم می شود که با امکانات و توانمندی کشور منطبق است و در سبک زندگی اسلامی باید مسیر پیشرفت را بدون تکیه بر بیگانگان و تکیه بر توان داخلی طی کرد و این مطمئن ترین راه در مسیر پیشرفت کشور است.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 344667

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha