مدیریت اسلامی ریشه در باورهای ارزشی دارد

خبرگزاری شبستان: آیت الله مصباح یزدی با اشاره به نگاه اسلام به موضوع مدیریت گفت: مدیریت اسلامی ریشه در اعتقادات و باورهای ارزشی و اخلاقی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله مصباح یزدی، رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) امروز (1 اسفند) در همایش "رابطه مدیریت با علوم اسلامی" گفت: خداوند غرایز مختلفی را در وجود انسان ها قرار داده که بهره گیری صحیح از این غرایز و استعدادها در سایه اخلاق، باورهای ارزشی و انسانی امکان پذیر است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه مدیریت خاطرنشان کرد: مدیریت نقش مهمی در حرکت جامعه به سمت اهداف متعالی دارد و این واژه در هر مکتب تعریف خاصی از مدیریت وجود دارد.

شهید بهشتی استعداد خاصی در مدیریت داشت
رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: مدیریت یک استعداد خدادی و یک محبت الهی است و برخی از افراد گویی برای مدیریت ساخته شده اند، همچون شهید بهشتی که در هوش، فراست، دوراندیشی و درک موقعیت توانمند بود و استعداد خاصی در مدیریت داشت.

وی گفت: مدیریت یک فن و هنر بزرگ است که با ممارست نیز به دست می آید اما تنها به معنای داشتن مهارت نیست بلکه مبتنی بر مقررات و دستورالعمل هایی خاصی است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: علوم انسانی به طبقات مختلف توصیفی و دستوری تقسیم می شود، علوم توصیفی واقعیات خارجی را منعکس می کند و صاحب نظر نقشی در تعیین کردن محتوا ندارد.

 

وی گفت: این علوم در برگیرنده دستوراتی است که اگر در جامعه اجرایی نشود مجازات تنبیه در بر دارد و اجتماع با پیاده نشدن آن در جامعه برخورد می کند.


خودسازی یکی از نتایج مهم علوم دستوری است
رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: اجرایی شدن این دستورات نیاز به تمرین و ممارست دارد و در حقیقت خودسازی یکی از نتایج مهم علوم دستوری است.


آیت الله مصباح یزدی در پایان تصریح کرد: گاهی اوقات رفتاری در جامعه خوب و پسندیده است اما در جایی دیگر ناپسند و غیر انسانی به شمار می رود که از جمله موارد آن می توان به هم جنس بازی در کشورهای غربی اشاره کرد که به عنوان حقوق شهروندان مطرح است ولی در ایران اسلامی این مساله ناپسند بوده و حتی مجازات در پی دارد.


پایان پیام/
 

کد خبر 345505

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha