نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز برگزار می شود

خبرگزاری شبستان: دبیر علمی نخستین نشست تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز از برگزرای نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز در روز (3 اسفند) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام محمد باقر گرایلی، دبیر علمی نخستین نشست تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز، عصر امروز( یکم اسفند) در نشست خبری پیرامون برگزاری نخستین نشست تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران اظهار کرد:نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز یک روزه و در روز (3 اسفند)برگزار می شود.

وی گفت: این همایش با حضور سردار زمانیان، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور و حجت الاسلام خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور برگزار می شود.


حجت الاسلام گرایلی از دریافت بیش از 100 مقاله علمی پژوهشی در زمینه قاچاق کالا و ارز در سطح کشور خبر داد و بیان داشت: 10 مقاله به صورت سفارشی تهیه شد که 5 مقاله سفارشی و 4 مقاله از مجموع سایر مقالات رسیده در کتاب تخصصی فقهی و حقوقی پدیده قاچاق کالا و ارز به چاپ رسیده است.


دبیر علمی نخستین نشست تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: یکی از اقشاری که درگیر بحث قاچاق کالا و ارز در کشور هستند قشر اهل سنت هستند که استخراج مبانی فقهی آن ها نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار بود و خوشبختانه آنچه مشاهده شده نگاه فرامذهبی برادران اهل سنت به این مقوله بود.

وی با بیان اینکه  با اشاره به اینکه 14 مقوله مهم در کشور بیشترین آمار قاچاق را به خود اختصاص داده اند، تصریح کرد: لواز آرایشی بهداشتی، پوشاک، کفش، فیلم های پویا نمایی، لوازم التحریر، سیگار، مشروبات الکلی، مکمل ها و غیره بیشترین اقلام قاچاقی در کشور هستند.


وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد افراد جامعه درگیر کالاهای قاچاق هستند، افزود: 70 درصد کالاهایی که در بازار خرید و فروش می شوند جزء کالاهای قاچاق هستند.


حجت الاسلام گرایلی با اشاره به اینکه از موارد بسیار حساس در جامعه که به صورت قاچاق وارد کشور می شود اسباب بازی ها هستند، تصریح کرد: متاسفانه این اسباب بازی ها فرهنگ نامناسب غربی را در کشور ترویج می دهند و کودکان نیز از آن ها الگو برداری می کنند.


وی با تاکید بر اینکه فیلم های پویانمایی غربی عمدتا با فرهنگ سازی قرآنی و اسلامی در تضاد هستند، ابراز کرد: فرهنگ اسلامی که قائل به منجی است متاسفانه در این زمینه اقدامات موثری برای کودکان و نوجوانان در زمینه ساخت فیلم نداشته است اما کشورهای غربی این منجی دروغین خود را قدرتمندانه تبلیغ می کنند.


دبیر علمی نخستین نشست تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز خاطر نشان ساخت: از دیگر حوزه هایی که قاچاق در آن حضور داشته و فرزندان ما را مورد تهدید قرار داده مقوله لوازم التحریر است که این لوازم مملو از پیام های خارجی می باشد.


وی پیشگیری رشد مدار و مبتنی بر فرهنگ سازی را اقدامی موثر در برخورد با پدیده قاچاق کالا و ارز دانست و افزود: در حوزه اطلاع رسانی باید به گونه ای برای فرد تبیین شود که پدیده قاچاق را به مثابه سمی برای فرهنگ، اجتماع، سیاست و دیگر حوزه ها بدانند.


وی خاطر نشان ساخت: با توجه به تاثیرات مخربی که پدیده قاچاق کالا و ارز در کشور دارد نظر عمده فقها شیعه در این زمینه حکم به حرمت بوده است.


حجت الاسلام گرایلی با اشاره به اینکه هر 7 هزار دلار کالای قاچاق در کشور یک شغل را از جامعه حذف می کند، تصریح کرد: سالانه در کشور 5/14 میلیارد دلار کالا قاچاق می شود.


پایان پیام/
 

کد خبر 345536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha