مبادا پدیده سری‌بودن اسناد به کتابخانه ملی سرایت کند

خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام یونسی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که اسناد ملی دارند خواست که این اسناد را به کتابخانه ملی تحویل دهند و گفت: مبادا پدیده سری‌بودن به سازمان اسناد تسری پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: دکتر صالحی از من طلب کردند که در این جلسه حضور داشته باشم و من نمی‌توانستم خواسته ایشان را رد کنم.

وی افزود: این مسئولیت، مسئولیت خطیر و مهمی است و قبلا نیز به این حقیر پیشنهاد شد و من به دلیل اینکه خود را ناتوان می‌دیدم نپذیرفتم ولی وقتی آقای صالحی امیری با من مشورت کردند وی را تشویق کردم به علت توانمندی‌ای که در پذیرفتن این مسئولیت دارند، می‌دانم وی مانند همه مسئولیت‌های پیشین‌اش به بهترین وجه از عهده این مسئولیت برمی‌آیند و لازم می‌دانم از دکتر صلاحی که خیلی بزرگوارانه برخورد کردند و در سخنان کوتاه پرنقضی صلاحیت خود را اعمال کردند و جناب دکتر صالحی و صلاحی هر دوی شما صلاحیت دارند و جناب صالحی از صلاحیت‌های آقای صلاحی استفاده خواهند کرد.

حجت‌الاسلام یونسی خاطرنشان کرد: امیدوارم در رویکرد دولت تدبیر و امید و تحولی که در همه ابعاد کشور آمده است در این جامعه پیشتاز شود و سازمان اسناد به جامعه معرفی شوند.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی با تاکید بر اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی باید محمل محققان و پژوهشگران باشد، تاکید کرد: درهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی باید شبانه‌روزی بر روی اسلام‌شناسان، محققان و پژوهشگران باید باز باشد.

وی سپس با اشاره به اینکه کتابخانه ملی و سازمان اسناد حافظه ملی و هویت ملی کشور است، خاطرنشان کرد: اینجا مرکز اسناد و کتابخانه ملی است، اسناد مهم‌تر از کتاب است ضمن اینکه بسیاری از کتاب‌ها خودشان سند هستند سازمان اسناد و کتابخانه ملی حافظه ملی و آرشیو کشور است حافظه تاریخی و هویت ملی ما را نگهداری می‌کند، این اسناد در اینجا تولید نمی‌شوند تنها در اینجا نگهداری و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: بخشی از این اسناد در داخل کشور و بخشی در خارج است. تقاضای بنده و بسیاری از صاحب‌نظران این است که باید در یک تحرک و پویایی جدید اسناد و کتاب‌های زیادی که در کشورهای دیگر است، خریداری و به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل شود. حوزه تمدنی ایران بزرگ از مرز چین تا آنتالیا و قففاز و خلیج‌فارس می‌رسد. بسیاری از کتاب‌های مربوط به ایران در این کشورهاست، در یمن، در شامات، قفقاز، آسیای میانه و مهم‌تر از همه در شبه قاره هند، کتاب‌هایی که در آنجا خاک می‌خورند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند باید شناسایی و خریداری شوند.

حجت‌الاسلام یونسی خاطرنشان کرد: در بازدید از کتابخانه اسپانیا مسئول این کتابخانه می‌گفت هزاران جلد کتاب مربوط به ایران و اسلام در این کتابخانه وجود دارد و در کتابخانه‌های دیگر کشورها نیز به همین شکل است البته این اقدام با حمایت دولت و بودجه زیادی شدنی است.

وی همچنین اظهار داشت: اسناد زیادی در آرشیو وزارت خارجه کشورهای مختلف درباره ایران است، دیپلماسی فعال این است که این اسناد شناسایی و به داخل کشور منتقل شود اما مشکل هست چرا که در داخل کشور هم برای انتقال این اسناد با مقاومت شدید مواجه می‌شود. در برخی از وزارتخانه‌ها از این اسناد موجود است اما تعصبات مانع می‌شود که این اسناد به کتابخانه ملی منتقل شود. در قوه قضاییه بسیاری از این اسناد که دیگر کارایی ندارند و به بدترین شکل ممکن با آنها برخورد می‌شود و در گونی‌های نمور نگهداری می‌شوند این اسناد، اسناد ارزشمندی هستند که باید به کتابخانه‌ ملی منتقل شوند. در وزارت امور خارجه، ارتش، اسنادی از دوران قاجار به بعد وجود دارد که این اسناد در بایگانی‌های آنها از بین می‌رود، باید شناسایی شوند و به اینجا منتقل شوند.

وی یادآور شد: سال‌های پیش این حرکت آغاز شد اما با مقاومت روبرو شد. وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت دفاع دریایی از اسناد دارند که باید این اسناد به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتقل شود، تا کی باید اسناد در بایگانی‌ها باشد و منتشر نشود و تا کی اسناد باید محرمانه باشند و پژوهشگران و محققان از آنها محروم باشند؟

حجت‌الاسلام یونسی با اشاره به این نکته که سری‌بودن اسناد نباید به سازمان اسناد و کتابخانه ملی تسری پیدا کند، گفت: این یک پدیده شده است که هر سند را ملک شخصی خود تلقی کنیم و مانع از این شویم که سند به مراکز قانونی بیاید و مورد استفاده قرار گیرد، این مرکز نباید به این بلای عمومی مبتلا شود.

وی خطاب به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: این حق قانونی شماست، اگر اسناد قابل انتقال و قابل انتشار نیست شما باید مدیریت کنید لااقل آمار و اطلاعات آن اسناد را داشته باشید که چه اسنادی در کدام سازمان نگهداری شود، این انتظار مردم است که این آمار و ارقام را بدانند.

وی سپس به اشاره به صلاحیت‌های دکتر امیری صالحی گفت: امیدوام راهی را که مسئولان گذشته گذاشته‌اند دکتر صالحی ادامه دهد و همه اسناد و کتب ارزشمندی که میراث ملی و دینی ماست را به داخل منتقل کند و درهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی را به روی پژوهشگران و محققان باز کند.

پایان پیام/
 

کد خبر 346565

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha