درهای کتابخانه ملی به روی همه اندیشمندان با هر گرایش فکری باز است

خبرگزاری شبستان: رییس سازمان اسناد با تاکید بر اینکه این سازمان باید به مرکزی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تبدیل شود، گفت: درهای این سازمان بر روی هر اندیشمندی با هر گرایش فکری باز است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سیدرضا امیری صالحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مراسم تودیع و معارفه خود با بیان اینکه مشکلات سازمان اسناد و کتابخانه ملی را دولتمردان حل خواهند کرد، گفت: حضور نهاوندیان و دولتمردان در این جلسه پیام روشنی است که دولت تدبیر و امید توجه خاصی به جایگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی دارد.

 

امیری صالحی با بیان اینکه ایران سرزمین رمزها و رموزهای فرهنگی است، اظهار داشت: مجموعه‌ای از هویت ایرانی در دل زمین نهفته است، در حفاری‌ها، زمین فریاد می‌زند که من در دل خودم گنجینه‌ای دارم، این جغرافیا دارای رمز و رموزی است که بسیاری از آنها در دل زمین نهفته است. بخشی از این میراث معنوی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی است اما میزان اسناد و کتب خطی در هند بیش از اسناد و نسخ خطی در کتابخانه ملی ایران است، این دلیل نمی‌شود که ما عزم‌مان را جزم نکنیم برای اینکه ایران فرهنگی داشته باشیم.

 

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین یادآور شد: میراث علمی در کشور و صنعت فرهنگی به لحاظ بار مالی می‌تواند جایگزین نفت شود، در ترکیه از کوزه‌ای که از دل خاک به موزه‌ای در استانبول برده شده است، به اندازه 100 بشکه نفت درآمدزایی می‌کند، این ضعف ما بوده است که نتوانسته‌ایم از این همه میراث معنوی استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به ریشه‌های فرهنگ ایرانی در تمامی نقاط دنیا گفت: ما از ایران فرهنگی سخن می‌گوییم که ریشه‌های آن خارج از مرزهاست، فرهنگ ایرانی ما در اقصی نقاط جهان ریشه دارد، ریشه تمدنی ما در هند، اروپا و قفقاز منتشر شده است، حداقل 400 میلیون نفر از میراث این سرزمین بهره‌مند هستند و جای بسی تاسف است که آمار کتاب‌های تاجیکستان و آذربایجان بیش از آمار کتاب و اسناد کتابخانه ملی ماست و این را زمانه اینگونه رقم زده است که دینمان را به این سرزمین ادا نکرده‌ایم.

 

وی با تقدیر از کسانی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی را راه‌اندازی کرده‌اند و در آن خدمت کرده‌اند، گفت: من به عنوان سرباز کوچکی خود را می‌دانم که هر جا باشم توانم را برای بهتر شدن آنجا به کار می‌گیرم. تلاش دارم فضای سازمان اسناد و کتابخانه ملی را باز کنم تا به اتاق فکر و اندیشه تبدیل شود و هر اندیشمندی با هر گرایش فکری بتواند در اینجا حضور پیدا کند و این مجموعه باید مرکزی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی باشد.

 

وی تاکید کرد: درهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی به روی همه باز است و دولت تدبیر و امید دولت ملی است.


 پایان پیام/

کد خبر 346627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha