تمرکز فعالیت کانون های مساجد بر برنامه های اردویی و پژوهشی

خبرگزاری شبستان: مسئول دیبرخانه کانون های مساجد گلستان از تمرکز دبیرخانه استان بر فعالیت های اردویی سیاحتی و زیارتی در سال 93 خبر داد و گفت:تدارک اردوهایی با رویکرد سیاحتی و دینی در شخصیت سازی مخاطبین موثر است.

مهدی بیگی فیض آبادی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان با اشاره به این که قرار گرفتن روز 18 اسفند در تقویم جمهوری اسلامی ایران، نقطه درخشان تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم است به خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: ما برای گسترش فرهنگ اسلامی نیازمند اقداماتی در خور و شایسته نظام هستیم و ایجاد کانون های فرهنگی و هنری در کنار مساجد، ایده ای کاملاً دینی و متناسب با گسترش فرهنگ و هنر دینی جامعه اسلامی ایران است.

 

وی با تاکید بر این که مساجد بهترین کانون های نشر ایده های دینی هستند، توضیح داد: کانون های همجوار با مساجد در قلب مردم و محلات و در واقع در بدنه مردم قرار دارند و ارتباطی مستقیم میان آنان و اجتماع مسلمین برقرار است و از این حیث مقام معظم رهبری نیز برخی از ارکان کانون ها را به صورت مستقیم مورد خطاب قرار دادند و سفارش کردند که ایده های فرهنگی را باید با این نگاه گسترش داد.

 

بیگی فیض آبادی افزود: روحانیون از ارکان بسیار مهم این کانون ها هستند ؛ چرا که حضور و نقش آنان در مساجد و کانون ها مانند چراغی روشن در مسیرهای تاریک زندگی است.

 

وی با بیان لزوم تدوین سیاست ها و برنامه ریزی های ویژه روحانیون برای ورود به کانون ها توسط مسئولین سیاست گذار توضیح داد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری بر داشتن نگاه سهل و راحت به منش و رفتار مخاطبین کانونی توسط روحانیون، لازم است روحانیون با پیروی از این سفارش، با دید دقیق و سعه ی صدر بالا در برابر رفتار جوانان و نوجوانان واکنش نشان دهتد.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان گلستان با اشاره به این که بهترین الگو برای روحانیون شخص پیامبر است گفت: در قرآن کریم از پیامبر(ص) به عنوان اسوه حسنه یاد شده است و با تاسی از ایشان باید به همان تناسب برنامه ها را اجرا کرد.

 

وی با اشاره به این که محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان در سال 93 بر مدار بحث های پژوهشی و اردویی است، اظهار کرد: دبیرخانه کانون های استان گلستان معتقد است تدارک اردوهایی با رویکرد سیاحتی، آموزشی، زیارتی و دینی و فرهنگی می تواند در شخصیت سازی مخاطبین نوجوان بسیار مفید باشد و از اینرو در سال 93 به بحث های اردویی و تفریحی توجه بیشتری خواهد شد.

 

بیگی فیض آبادی ادامه داد: انجام پژوهش در عرصه های مختلف مانند وصیت نامه شهدا و ....، برپایی دوره های آموزشی پویانمایی و تقدیر از برترین ها، مسابقات مختلف، برگزاری نشست های راهبردی با مسئولین کانون ها به صورت هفتگی، آسیب شناسی کانون ها و برنامه ریزی با محوریت بحث های دینی و قرآنی، کلیپ، عکاسی و ... برخی از برنامه های مورد نظر دبیرخانه استان در سال جدید است.

 

وی با اشاره به این که طرح های اجرا شده از سوی ستادعالی کانون های مساجد توانسته در ترغیب بسیاری از جوانان و نوجوانان به مساجد و حضور در کانون ها بسیار موثر باشد، گفت: طرح ملی تلاوت نور در مساجد و طرح ملی جواد آل طاها که با تاکید بر سبک زندگی اسلامی در سیره عملی حضرت امام جواد(ع) و جود و سخا در سیره عملی امام جواد(ع) و اثرات آن در جامعه اسلامی در حال برگزاری است از جمله اقدامات مفید ستاد عالی کانون ها در سال 92 در حوزه مسجد و کانون ها بوده است.

 

بیگی فیض آبادی با اشاره به وجود 320 کانون در استان گفت: این کانون ها به دلیل قرار گرفتن در مناطق مختلف شهری و روستایی و وجود بضاعت های انسانی خاص و در برداشتن امکانات از لحاظ درجه و میزان فعالیت بسیار متفاوت هستند و تلاش دبیرخانه فراهم کردن بستر مناسب در حوزه های فرهنگی و هنری برای این کانون ها است.

 

وی ادامه داد: برخی از کانون ها به دلیل داشتن مدیریت قوی و شایسته موفق تر از کانون های دیگر عمل می کند و بالطبع افراد آگاه تری را در خود پرورش می دهد؛ اما در مجموع کانون ها نیازمند آسیب شناسی و بازنگری در مدیریت هستند تا هر کانون به میزان متوسطی از رشد برسد.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد گلستان با تاکید بر این که سیاست ستاد عالی کانون های مساجد بر بسترسازی مناسب برای رشد متناسب کانون ها است گفت: تلاش دبیرخانه ها و کانون های فرهنگی هنری بیشتر معطوف رشد مخاطبین در حوزه های دینی و آیینی است و صرفاً محدود به مسائل آموزشی و علمی نیست؛ چرا که برای رشد صرفاً علمی افراد، متولیانی چون آموزش و پرورش و دانشگاه ها و مراکز علمی وجود دارند.

 

وی از راه اندازی بیش از 50 کانون جدیدالتاسیس و 100 کتابخانه در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در سال 92 خبر داد.
پایان پیام/

 

کد خبر 348129

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha