درک عمیق‌تر از «اقتصاد سیاسی بین‌الملل» در یک کتاب

«درآمدی بر اقتصاد سیاسی بین‌الملل»، عنوان کتابی است نوشته «دیوید بالام» و «مایکل وست» که به ساده‌سازی و در عین حال بیان پیچیدگی‌های موجود در مسایل مهم و بنیادی اقتصاد سیاسی بین‌الملل می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مهم‌ترین محورهایی که در این کتاب به آنها پرداخته شده است، آشنایی کلی با اقتصاد سیاسی بین‌الملل و مهم‌ترین دیدگاه‌های سنتی در آن، بیان مهم‌ترین دیدگاه‌های انتقادی در این حوزه، اقتصاد سیاسی بین‌الملل انرژی، نظریه‌های توسعه و بررسی اقتصاد سیاسی کشورهای کمتر توسعه‌یافته است.

«چشم‌اندازهای اقتصاد سیاسی بین‌الملل»، «ساختارهای اقتصاد سیاسی بین‌الملل» و «اقتصاد سیاسی بین‌الملل روابط شمال-جنوب» عناوین سه‌گانه این کتاب را تشکیل می‌دهند.

بخش نخست این کتاب با عنوان «چشم‌اندازهای اقتصاد سیاسی بین‌الملل» از پنج فصل تشکیل می‌شود و به مباحثی چون ماهیت اقتصاد سیاسی بین‌الملل و سیمای چند وجهی آن، سه رویکرد اصلی و عمده (مرکانتالیسم، لیبرالیسم و ساختارگریی) و همچنین چهار دیدگاه انتقادی می‌پردازد. هدف از این بخش فهم بهتر نظری اقتصاد سیاسی بین‌الملل، آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم اساسی آن و درک ریشه‌های آن در گذشته است.

نویسندگان این کتاب با به وجود آوردن یک بنیان فکری که براساس آن‌ها فهم اقتصاد سیاسی بین‌الملل آسان‌تر می‌شود، وارد بخش دوم کتاب با عنوان «ساختارهای اقتصاد سیاسی بین‌الملل» می‌شوند. این بخش نیز شامل سه فصل است که مطالبی را پیرامون مسایل و مشکلات بین‌المللی ارایه می‌دهد.

در این بخش، موضوع «تجارت بین‌المللی» به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بحث‌انگیرترین موضوع‌ها در اقتصاد سیاسی بین‌الملل مورد بحث قرار می‌گیرد. همچنین نظام مالی بین‌المللی، رابطه بین دولت-ملت‌ها، بازارها و تعامل آن‌ها، موضوع بدهی‌ها و بحران‌های مالی بین‌المللی از دیگر موضوع‌های محوری این بخش به شمار می‌آیند.

«اقتصاد سیاسی بین‌الملل شمال-جنوب»، عنوان بخش سوم کتاب است که به مهم‌ترین موضوع اقتصاد سیاسی بین‌المللی یعنی «رابطه کشورهای شمال و جنوب» می‌پردازد. موضوع شمال-جنوب موضوعاتی چون رابطه، تفاوت‌ها در قدرت، توسعه، موقعیت و نفوذ کشورهای ثروتمند با کشورهای فقیر را مورد بررسی قرار می‌دهد. این بخش از دو فصل تشکیل شده است.

فصل نخست آن، با عنوان «اقتصاد سیاسی بین‌الملل نفت و اوپک»، تاکید بر رابطه پیچیده شمال و جنوب از طریق یک مطالعه موردی یعنی اقتصاد سیاسی نفت که از دهه 1970 آغاز شده است، می‌پردازد و فصل بعدی آن با عنوان «دو چهره توسعه»، عناصر توسعه اقتصادی که به طور همزمان می‌توانند باعث توسعه و یا پس‌رفت کشورهای کمتر توسعه یافته شوند، مورد بحث می‌گذارد.

بنابرگزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در پشت جلد کتاب نوشته شده است: «این کتاب کوشش دارد تا با ساده‌سازی و در عین حال بیان پیچیدگی‌های موجود در مسایل مهم و بنیادی اقتصاد سیاسی بین‌الملل، متنی قابل استفاده برای دانشجویان علوم سیاسی، روابط بین الملل، اقتصاد و همچنین سایر علاقه‌مندان به مسایل حوزه اقتصاد سیاسی بین‌الملل را فراهم کند تا امکان فهم عمیق‌تر تحولات گذشته و جاری این حوزه برای آن‌ها مهیا گردد.»

چاپ نخست کتاب «درآمدی بر اقتصاد سیاسی بین الملل» تالیف مشترک «دیوید بالام» و «مایکل وست» با ترجمه احمد ساعی و عبدالمجید سیفی، در 192 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 9 هزار تومان از سوی نشر قومس چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

پایان پیام/

کد خبر 348250

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha