مهمترین مشکلات کانون های مساجد کمبود فضای فعالیت است

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اردبیل، گفت: مهمترین مشکل برای فعالیت های کانون های مساجد کمبود فضای مناسب است.

نادر سقاء، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اردبیل، در خصوص برنامه ریزی سالروز تاسیس کانون های مساجد، اظهار داشت: کمتر کسی فکر می کرد بعد از 18 اسفند سال 71 و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت های کانون های مساجد کشور چشمگیر باشد به طوریکه هم اکنون بیش از 17 هزار کانون و بالای دو میلیون نفر عضو مشغول به فعالیت هستند.


وی با اشاره به این اتفاق بزرگ فرهنگی که با عنایت و توجه خاص الهی و همت و تلاش اصحاب مخلص مسجدی کشور بدست آمده است، ادامه داد: این کانون ها تاکنون حماسه عظیم فرهنگی بسیاری را رقم زده اند به طوریکه تعداد کانون های ایجاد شده و اعضای آن نشانگر تاثیرگذاری این حرکت فرهنگی است.


این مقام مسئول، ایجاد کتابخانه، فعالیت های پژوهشی، برنامه های اردوی، برگزاری دوره های آموزشی، همایش ها، جشنوراه ها، برگزاری برنامه های هنری و مجازی در مساجد را از جمله فعالیت های فرهنگی اجرا شده در مناسبت های مختلف بیان کرد و افزود: مساجد در طول تاریخ کارکردهای مختلفی داشته است که از مهم ترین آنها می توان به کارکردهای عبادی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و سیاسی و... اشاره کرد.


سقا، با بیان این مطلب که کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از دستگاه هایی است که کارکرد مناسب فرهنگی در مساجد دارد به طوریکه در رشد، احیا، تقویت و ساماندهی آن نقش بسزایی ایفا کرده است، اضافه کرد: در نظر بنده کانون های فرهنگی هنری مساجد این مزیت و توان را دارد که به لحاظ گسترش فعالیت در مناطق دوره افتاده، محروم و روستایی فعالیت کرده و در جهت گسترش فرهنگ اسلامی نقش مهمی داشته باشد.


مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، تصریح کرد: به لطف خداوند متعال، در گسترش فعالیت های کانون های فرهنگی هنری اقدامات موثری انجام داده ایم بطوریکه در سایر مساجد دستگاه های اجرایی و فرهنگی از جمله مراکز دانشگاهی، مصلی ها، نیروی انتظامی، ارتش و زندان ها نیز کانون فرهنگی هنری ایجاد کرده ایم.


سقا، عدم پیش بینی فضای استاندارد و مستقل در معماری مساجد برای کتابخانه و کانون های مساجد را یکی از مهم ترین مشکلات و موانع بر سر راه فعالیت های مطلوب فرهنگی هنری کانون های مساجد عنوان کرد.


وی، با تاکید بر اینکه عدم وجود فضای مناسب از توان اجرای برنامه های فرهنگی هنری شایسته می کاهد، خاطر نشان کرد: کمبود ائمه جماعت و مبلغین بویژه در مناطق دور افتاده و محروم از دغدغه های دیگر کانون های مساجد است که امیدواریم با تلاش سایر دستگاه های ذیربط این مشکلات را در سال های آتی مرتفع کنیم.


مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، در پایان سخنان خود با اعلام اینکه کانون های مساجد در استان اردبیل در از سال 73 و با 5 کانون فرهنگی هنری فعالیت خود را شروع کرده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 420 کانون فرهنگی هنری در سطح استان مشغول به فعالیت هستند که در کنار این کانون ها، 230 کتابخانه مساجد، 9 خانه دیجیتال، 8 کانون مصلی، 330 طرح تلاوت نور و 9 کانون دانشگاهی وجود دارد که اجرا و برگزاری برنامه های مختلف پژوهشی و فرهنگی از جمله برنامه های این کانون هاست.


پایان پیام/

 

کد خبر 348555

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha