رسیدن به اهداف عالی انقلاب نیازمند معطوف کردن نگاه به سمت مساجد است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: برای رسیدن به اهداف عالی انقلاب باید نگاه ما به مساجد معطوف شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، دکتر غلامرضا منتظری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، امروز (12 اسفند) به مناسبت 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد در جمع خبرنگاران گفت: پیامبر عظیم الشان اسلام در نخستین روزهای آغازین امامت خویش اولین نهادی را که در گستره جهانی به وجود آورد، مسجد بود.


وی با بیان اینکه این اقدام پیامبر(ص) نشان از یک حرکت بزرگ فرهنگی است، افزود: در حقیقت پیامبر(ص) به همگان نشان داد که هر گونه تحول فکری و فرهنگی باید از پایگاهی به نام مسجد آغاز شود.


منتظری تصریح کرد: با شکل گیری مسجد ماموریت مساجد گوناگون شده و از مراسم صرفا عبادی به یک دانشگاه عمومی مبدل شده است.


مساجد مهمترین دانشگاه عمومی است
وی ادامه داد: وقتی در تمدن اسلامی سخن از دانشگاه های عمومی به میان می آید مهمترین دانشگاه عمومی مسجد قلمداد می شود و در مساجد هم از معارف، اخلاق و مباحث نظام مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اظهارداشت: با پیروزی انقلاب دوباره مسجد به عنوان دومین پایگاه و سنگر برای شکل گیری حلقه های مبارزه و مکانی برای طرح و گفتگو در مقابل نظام ستمشاهی بود و اعلامیه های امام در مسجد به گوش مردم می رسید.


وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب باز هم مسجد جایگاه بالایی یافت، تاکید کرد: برای افزایش جایگاه مسجد باید جاذبه هایی را در مسجد افزایش داد.


منتظری افزود: با تدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 71، کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان رکن تاثیرگذار در دل مسجد جای گرفتند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شد این جایگاه را شکل دهند.


نقش تحول آفرین کانون های مساجد در برنامه های فرهنگی و هنری
وی اضافه کرد: خوشبختانه با شکل گیری کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کنار مساجد شاهد تحولات فرهنگی و هنری خوبی در مساجد کشور بودیم.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به سفر سال گذشته مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی، گفت: معظم له در این سفر خیلی جدی توصیه کردند که کانون های فرهنگی و هنری مساجد فراموش نشوند.


وی این پیام را بسیار معنادار خواند و افزود: وقتی رهبری به این مسئله تاکید می کنند باید مورد توجه قرار گیرد.


منتظری با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای دستیابی به نقطه اوج کانون ها چند مسئله را مطرح کردند، اظهارداشت: افزایش میزان کارآمدی و تاثیرگذاری کانون های مساجد، افزایش جاذبه های فرهنگی و معنوی کانون ها، نشان دادن روی خوش به جوانان، ضرورت مدارا و بلندنظری در تعامل با مخاطبین و افرادی که وارد کانون می شوند و ضرورت تعامل از مسائل مطرح شده از سوی معظم له بوده است.


کانون های مساجد ملجا نسل نوجوان و جوان ما هستند
وی افزود: کانون ملجا نسل نوجوان و جوان ما هستند و روی خوش نشان دادن یک اصل در نظام تربیتی ما است.


منتظری با اشاره به 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، گفت: هر سال در آستانه 18 اسفند، کانون های فرهنگی و هنری مساجد برنامه هایی را طراحی می کنند.


وی افزود: معرفی ظرفیت ها و قابلیت های کانون، تجلیل و تکریم از نقش آفرینان موثر در مساجد استان با محوریت کانون و ترویج فرهنگ مسجد محوری از برنامه های کانون ها است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: اعتقاد ما بر این است که برای رسیدن به اهداف عالی انقلاب باید نگاه ما به مساجد معطوف شود.


معرفی قابلیت های کانون های مساجد موفق در صدا و سیما
وی ادامه داد: با هماهنگی های صورت گرفته با صداوسیما در طول یک هفته تا 10 روز قابلیت ها و توانمندی های کانون های موفق به مردم معرفی می شود.


منتظری از ائمه جمعه و جماعات، فرمانداران، هیئت امنای مساجد شهرهایی که احساس می کنند ظرفیت تاسیس کانون مساجد را دارند خواست نسبت به تشکیل پرونده و تاسیس کانون اقدام کنند تا سال 93 شاهد تشکیل کانون های جدید باشیم.


وی در ادامه با بیان اینکه باید در مدیریت کانون های مساجد تجدید نظر شود، گفت: باید هیئت امنا این واقعیت را بپذیرد که فرد انتخابی برای مدیریت فرهنگی باشد تا هیئت امنا و هیئت امنا موظف شوند به جای یک نفر سه نفر را معرفی کنند و یک تیم متخصص مدیر را محک بزند.


باید برای حضور فعال جوانان در مساجد برنامه ریزی کرد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان خاطرنشان کرد: مخاطبان کانون های فرهنگی و هنری عمدتا جوانانی با جاذبه و علاقمند هستند و باید برای حضور فعال جوانان برنامه ریزی کرد.


وی با بیان اینکه امروز عوامل بازدارنده جوانان در حوزه بین المللی فراوان است، افزود: آنان با قوی ترین امکانات و تجهیزات و جذاب ترین روش ها تلاش می کنند تا جوانان ما را دور کنند.


منتظری تاکید کرد: خانواده، مدارس و رسانه ها در بازدارندگی این عوامل نقش بسیاری دارند و باید به این مسئله به طور جد توجه کنند.


پایان پیام/

کد خبر 349052

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha