جمع آوری 180 میلیارد ریال زکات در خراسان رضوی

خبرگزاری شبستان: دبیر شورای زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی گفت: پیش بینی می شود180 میلیارد ریال زکات در سال جاری جمع آوری می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، علی اصغر حاجی نقی، دبیر شورای زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) شب گذشته (13اسفند) در شورای زکات استان اظهار داشت: مردم استان از دیرباز سابقه درخشانی را در خصوص پرداخت وجوهات دینی مانند خمس، زکات، انفاق و صدقه از خود به جای گذاشته اند.


وی کشور و استان را دارای ظرفیت فراوان برای جمع آوری و پرداخت زکات خواند و تصریح کرد: زکات عامل موازنه ای برای توزیع ثروت است که حاکمیت با تصویب قوانین و مراجع تقلید با فتاوای مختلف در این عرصه ایفای نقش می کنند.


مدیرکل کمیته امداد استان پرداخت زکات در استان را از 2 نگاه تبیین کرد و بیان داشت: پرداخت زکات به عنوان واجب دینی از 2 نگاه قابل بررسی است که در یک نگاه افراد متدین به صورت خودجوش زکات اموال خود را پرداخت می کنند و نگاه دیگر افراد غنی و متمولی هستند که از پرداخت زکات ممانعت می کنند.


دبیر شورای زکات تشکیل شورای زکات در هر روستا، ملاقات های چهره به چهره و در نهایت فرهنگ سازی را عاملی برای جمع آوری زکات و افزایش میزان آن اعلام کرد.


حاجی نقی جمع آوری زکات را از ابتدای سال جاری تاکنون 163 میلیون ریال و در ابعاد زکات واجب، مستحبی و فطره عنوان کرد و بیان داشت: مهمترین اصل و اولویت در هزینه کرد زکات با امور محرومین و نیازمندان است که باید مبلغ جمع آوری شده در همان محل هزینه شود.


وی بیان کرد: با توجه به جمع آوری 163 میلیون ریالی زکات در استان و استقبال خوب مردم متدین از پرداخت زکات پیش بینی می شود میزان جمع آوری به 180 میلیارد ریال افزایش پیدا کند.


دبیر شورای زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی بیان داشت: در سال جاری از محل درآمد زکات 422 پروژه عمرانی احداث و بهسازی شده است.
 

حاجی نقی با بیان اینکه زکات را دارای جنبه های مختلف فقهی، کلامی، فلسفی، اقتصادی و جامعه شناسی دانست و افزود: با توجه به قانون مجلس و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جمع آوری مصرف و هزینه کرد زکات توسط این نهاد در این خصوص سرمایه گذاری و برنامه ریزی های مناسبی را کرده است که این امر حضور پر رنگ کمیته امداد را نشان می دهد.


مدیر کل کمیته امداد استان با بیان اینکه در سال جاری این نهاد جهت جمع آوری زکات واجب، مستحبی و فطریه اقدامات منحصری را داشته، بیان کرد: جمع آوری زکات از ابتدای سال جاری تاکنون توسط این نهاد و در 3 بخش زکات واجب، مستحبی و فطریه 173 میلیارد ریال است.


حاجی نقی با اشاره به اینکه یکی از مصارف هزینه کرد زکات علاوه بر امور محرومین شامل مسائل عمرانی است، ادامه داد : از ابتدای سال جاری تاکنون از محل درآمد زکات 422 پروژه عمرانی احداث و بهسازی شده که این امر شامل ساخت حسینیه فاطمیه و زینبیه، مسجد، غسالخانه، خانه عالم، کتابخانه و مرمت بهسازی می شود.


بنا بر گزارش شبستان، در ادامه حجت الاسلام محمد حسین میدانی، رئیس اداره اجرایی شورای زکات  خراسان رضوی از برگزاری همایش بزرگ استانی در نیمه اول سال آینده خبر داد و گفت:این همایش با حضور ائمه جمعه استان و اعضای شورای زکات در قبل از برداشت محصول برگزار می شود که بررسی و شفاف سازی انجام خواهد شد.


وی بیان داشت‌: در آمد زکات در سال گذشته 83 میلیارد ریال و از ابتدای سال جاری تاکنون 163 میلیلارد ریال بوده است که این روند حاکی از رشد 100 درصدی است.


رئیس اداره اجرایی شورای زکات خراسان رضوی به مستندسازی زکات در استان با عنوان بهار زکات اشاره کرد و بیان داشت: مستند سازی انجام شده از ادای زکات جمعه هر هفته از9 اسفند ماه سال جاری و از مرکز صدا و سیمای خراسان رضوی پخش خواهد شد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 349656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha