جمع آوری بیش از 16 میلیارد تومان زکات در خراسان رضوی

خبرگزاری شبستان: مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان اینکه این نهاد مجری دریافت و توزیع زکات در جامعه است، گفت: در سال جاری بیش از 16 میلیارد تومان زکات در این استان جمع آوری شده است.

علی اصغر حاجی نقی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با اشاره به اینکه مردم معتقد نظام جمهوری اسلامی ایران در انجام تکالیف شرعی به صورت خودجوش عمل می کنند، به خبرنگارشبستان در مشهد اظهار داشت: امسال 16 میلیارد تومان زکات واجب و مستحبی در سطح استان جمع آوری شده که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.


وی با اشاره به اینکه مبالغ جمع آوری شده از محل زکات در موارد متعددی نظیر رسیدگی به امور فقرا، نیازمندان، در راه ماندگان و غیره هزینه می شود، ابراز داشت: در هزینه کرد زکات اولویت با محلی است که این مبالغ جمع آوری شده و باید ابتدا در آن محله هزینه شود.

  

حاجی نقی با بیان اینکه به دنبال دریافت زکات مستحبی هستیم، گفت: براساس فتوای برخی از مراجع؛ موارد زکات فراتر از 9 مورد اصلی است و به داد و ستدهای اقتصادی نیز تعلق می گیرد.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی تصریح کرد: به دلیل حاکمیت  قوانین اسلامی در جامعه مردم نیز در رسیدگی به وظایف خود کوتاهی نمی کنند.

 

وی یکی از ظرفیت های شئون حاکمیتی را رعایت توازن اجتماعی دانست و افزود: برنامه ریزی صحیح در ساز و کارهای حاکمیتی می تواند نقش ارزنده ای در توزیع زکات داشته باشد که همین طرح ریزی صحیح موجب برقراری توازن بین فقر و ثروت اندوزی خواهد شد.


حاجی نقی با بیان اینکه قانون زکات از سال 88 در مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب رسید، ابراز کرد: دریافت و هزینه کرد زکات باید به صورت ساز و کاری مناسب در جامه درآید تا بتواند فقر و ثروت را به توازن برساند.


وی با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) مجری دریافت و توزیع زکات در جامعه است، تصریح کرد: از سوی این نهاد به شهرستان هایی که امکان جمع آوری زکات وجود دارد فردی روحانی و طلبه که آشنا با مبانی فقهی است در آن منطقه برای فرهنگ سازی بحث زکات، جمع آوری و هزینه کرد آن اعزام شده است.


مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی خاطرنشان ساخت: این ساز و کار قانونی و زیرنظر ائمه جمعه هر شهرستان صورت می گیرد.


وی با اشاره به اینکه در بحث زکات با دو گروه از افراد مواجه هستیم، گفت: یک گروه افراد متدینی هستند که زکات خود را پرداخت می کنند و نیازی به تشویق و ترغیب ندارند و گروه دوم نیز افرادی هستند که به هر دلیلی در انجام این واجب الهی کوتاهی کرده که روحانیون اعزامی به مناطق مختلف با برقراری ارتباط به صورت چهره به چهره و تبلیغات فرهنگی آن ها را در انجام ادای وظایفشان راهنمایی و گوشزد می کنند.


پایان پیام/  

کد خبر 347622

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha