کارکردهای مصرف زکات در جامعه مشخص شود

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه حرکت بی هدف در خصوص زکات مفید نیست، گفت: ابتدا باید کارکردهای مصرف زکات در جامعه مشخص شود.

حجت الاسلام رضا دانشور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با اشاره به اینکه در مبانی فقهی پرداخت زکات به عنوان مالیات مطرح بوده است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد، اظهار داشت: از دیگر جنبه های زکات این است که زکات یک عمل اقتصادی صرفا عبادی بوده و برای رفع نیازهای نیازمندان و درماندگان و تقویت امور حکومتی است.

 

وی با تاکید بر اینکه حرکت بی هدف در خصوص زکات مفید نیست و ابتدا باید کارکردهای آن در جامعه مشخص شود، گفت: در حال حاضر باید دید که زکات چه مشکلاتی را از دوش جامعه برخواهد داشت سپس مقررات براساس مبانی فقهی برای دریافت آن در جامعه وضع کرد.

 

حجت الاسلام دانشور با بیان اینکه دیدگاه مردم نسبت به پرداخت زکات بیشتر جنبه احساساتی و عبادی دارد، تصریح کرد: پرداخت زکات از سوی مردم حرکتی مقدس است و هدف مشخص و دقیقی ندارد که این امر باید اصلاح شود.

 

وی مالیاتی شدن جایگاه زکات را امری مهم و هدفمند در این فریضه الهی دانست و تاکید کرد: اگر حاکم شرع بتواند زکات را به عنوان درآمد سرمایه ها کسب مشخص کرده و قانونگذار نیز براساس آن در مجلس شورای اسلامی قوانین و روش های وصول آن را وضع کنند در آن صورت تبلیغ در این خصوص هدفمند خواهد شد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه  قوانین زکات در دوره ای وضع شد که در آن زمان بیشتر داد و ستد مردم حول موارد ذکر شده برای زکات بوده است، افزود: در حال حاضر  موارد داد و ستد مردم تغییر کرده  که این مسئله مخالف با عدل الهی است به عنوان مثال فردی که کشاورز است باید زکات مال خود را بپردازد اما کارخانه دار، هتل دار، مغازه دار و غیره که سرمایه های ملیاردی دارند از این قاعده مستثنی باشند.

 

وی با بیان اینکه مبانی فقهی باید نسبت به هر دوره زمانی تغییراتی داشته باشد که متناسب با آن  مقطع زمانی باشد،گفت: زکات نیز در این دوره که به دوره صنعتی معروف است باید به مواردی تعلق گیرد که مورد داد و ستد مردم باشد تا با ایجاد این توازن اجتماعی فاصله طبقاتی نیز کاسته شود.

 

حجت الاسلام دانشور در این زمینه ادامه داد: فقها باید در این خصوص نظر جدیدی را ارائه دهند به عنوان مثال مالیاتی که دولت از گروه های مختلف جامعه دریافت می کند به عنوان زکات هر فرد باشد تا در این زمینه شبهه آن نیز برطرف شود در غیر این صورت فقها باید تدابیر جدیدی را اتخاذ نمایند.

 

وی با اشاره به این مطلب که موارد زکات در فقه بیشتر به بحث های کشاورزی و دامپروری محدود می شود و در دوره کنونی نیز مردم با این موارد کمتر سروکار دارند و به همین دلیل با احکام فقهی آن ها آشنایی کمی دارند، ابراز کرد: افرادی که با موارد زکات سر و کار دارند به دلیل تبلیغ عمومی ضعیف با احکام آن آشنایی اندکی دارند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی اشاره ای به موارد مصرف زکات داشت و اذعان کرد:سرمایه های به دست آمده از زکات در وهله اول در اختیار حاکم شرع است و در مواردی که حاکم شرع ضروری بداند باید مصرف شود.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 332384

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha