احیای جایگاه پرداخت زکات عامل سازنده امور معنوی جامعه است

خبرگزاری شبستان: مدیر مدرسه علمیه منتظرالمهدی مشهد با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر 70در صد مردم نسبت به مسئله خمس و زکات نا آشناهستند،گفت: احیای جایگاه پرداخت زکات عامل سازنده امور معنوی جامعه است.

حجت الاسلام مصطفی رنجبر، مدیر مدرسه علمیه منتظرالمهدی مشهد با اشاره به اینکه قرآن در آیات زندگی سازش مردم توحیدگرا و نظام اجتماعی را به پرداخت زکات و حقوق مالی سفارش زیادی کرده است، به خبر نگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: با توجه به گستردگی مصادیق زکات مستحبی، اگر این مقادیر به‌درستی جمع‌آوری و در مصارف مشخص هزینه شود رقم بسیار سنگینی می‌شود که می‌تواند خلأهای موجود در رابطه با شکاف‌های اقتصادی جامعه را کاهش دهد.


وی ملاک اخذ زکات را تأمین نیاز فقرا دانست و افزود: زکات باید موتور محرکه‌ای باشد که بتواند فرد جامانده به لحاظ کمبودهای اقتصادی را به جمع متوسط جامعه برساند.


مدیر مدرسه علمیه منتظرالمهدی مشهد تصریح کرد: احیای جایگاه زکات در واقع بالابردن حیثیت شیعه میان امت اسلامی است و احیای این امر درجهان اسلام باعث نزدیک شدن اقشار مختلف مردم و نهادینه شدن اتحاد بین مسلمین می شود.


وی با بیان اینکه زکات کلید برکت و ازدیاد ثروت مشروع است و موجب توسعه عدالت اجتماعی و رونق اقتصادی جامعه می شود،گفت: پرداخت زکات اثرات دینی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی و تربیتی بر جامعه دارد.


مدیر مدرسه علمیه منتظرالمهدی مشهد با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر 70در صد مردم نسبت به مسئله خمس و زکات نا آشنا هستند، گفت: احیای جایگاه پرداخت زکات عامل سازنده امور معنوی جامعه است.

 

حجت الاسلام رنجبر با بیان اینکه قرآن بیانگر این نکته ظریف است که پرداخت خالصانه و سخاوتمندانه زکات و ادای آگاهانه حقوق مالی و اقتصادی به محرومان، دنیای وجود انسان را از بداندیشی و بد رفتاری پاک می سازد و او را مصفا و خوش منش می سازد، گفت:  پرداخت زکات به انسان نوعی آرامش روان و خشنودی وجدان می دهد و به سوی بالندگی انسانی اش اوج می بخشد.


وی با اشاره به اینکه زکات پیش از اقامه نماز و فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و باید این حکم الهی را در جامعه اسلامی ایران اجرایی کنیم، تصریح کرد: زکات مانند نماز جمعه امر حاکمیتی با محتوای اقتصادی است .


مدیر مدرسه علمیه منتظرالمهدی مشهد اعتمادسازی را یکی از مشوق‌های افزایش پرداخت زکات در جامعه عنوان کرد و گفت: باید برای مردم روشن شود که زکات جمع‌آوری شده در زمینه فقر زدایی جامعه هزینه می شود.


وی با بیان اینکه در 32 آیه قرآن به صراحت موضوع زکات مطرح و بیان شده است که پرداخت‌کنندگان زکات نزد خداوند جایگاه والایی دارند و موجب فزونی مال آنان می‌شود، افزود: احیا و ترویج فرهنگ پرداخت زکات بستر ساز تحقق عدالت اجتماعی و ریشه کن کنی فقر و محرومیت در جامعه و نوعی امر به معروف است.


پایان پیام/

 

کد خبر 334593

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha