بیان احکام  پرداخت زکات باید به صورت سازمان یافته تر در جامعه مطرح شود

خبرگزاری شبستان: کارشناس مذهبی گفت: بیان احکام پرداخت زکات باید به صورت سازمان یافته تر از سوی مبلغان مطرح شود تا با احیای آن شاهد برکات و آثار معنوی این فریضه در جامعه باشیم.

حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در مشهد، اظهار داشت: اگر مبلغان دینی در مناطق کشاورزی و دامداری حضور یافته و اهمیت پرداخت زکات و عواقب عدم پرداخت آن را برای مردم بیان کنند تاثیرگذاری بسیاری خواهد داشت.


وی با اشاره به اینکه بیان احکام زکات باید به صورت سازمان یافته تر از سوی مبلغان مطرح شود چرا که احیای این فریضه موجب برکات و آثار معنوی در جامعه می شود، گفت: اگر لقمه ها و گندم هایی که می خوریم شبهه ناک بوده و اموال زکات آن پرداخت نشده باشد این امر باعث می شود که بسیاری از توفیقات از جمله نزول باران رحمت الهی از ما گرفته شود.


حجت الاسلام واعظ موسوی با اشاره به اینکه خوشبختانه مردم جامعه ما مردمی متدین بوده که خود پیگیر تکالیف دینی شان هستند، افزود: ائمه جمعه و جماعات به خصوص در شهرها و روستاهایی که اموال زکات بیشتری وجود دارد باید روی این موضوع بیشتر تاکید کنند.


وی با بیان اینکه فقه ما فقه پویایی است که براساس مسایل روز و زمان پیش می رود، تاکید کرد: این مساله که زکات به مواردی که به امروز بیش از هر چیزی مورد معامله مردم است و یا کارخانه داران و سرمایه داران بزرگ زکات پرداخت کنند مساله ای است که باید فقها نسبت به آن نظر دهند چرا که در زمان حضرت علی(ع) ایشان بر اسب نیز زکات قرار داد به این دلیل که اسب مورد معامله سرمایه داران آن دوران بود.


این کارشناس مذهبی ابراز کرد: در حقیقت اسلام نه مالکیت شخصی و نه مالیکت حکومتی را در اقتصاد قائل است و با دو پرسش ثروت از کجا آمده و چگونه مصرف می شود، جلوی کنز و ثروت اندوزی را می گیرد.


وی افزون خواهی را موجب فخر فروشی دانست و اذعان کرد: اسلام با تدابیری که داشته ربا را که باعث استثمار ثروت دیگران است حرام دانسته و در مقابل توصیه به تجارت، تولید و نمو سرمایه در جهت پیشرفت جامعه اسلامی می کند.


حجت الاسلام واعظ موسوی با اشاره به اینکه مال و سرمایه در اسلام و در قرآن به عنوان ستون فقرات جامعه تعبیر شده است، بیان کرد: اسلام در مقابل فقیرپروری، تولید ثروت را بخشی از جامعه سالم انسانی معرفی می کند و ثروت را باعث قوام و برپا ماندن جامعه اسلامی می داند.


وی با بیان اینکه ثروت در قرآن خیر و فضل نامیده شده و برای صاحبان ثروت مالکیت شخصی را به حدی قائل است، گفت: اما این امر بدان معنا نیست که سرمایه دار بتواند حرام خواری، احتکار و یا کنز ثروت کند و یا ثروت خود را در راه تولید چیزهایی که جامعه به آنها احتیاج ندارد، قرار دهد.


این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در اسلام در مال هر شخصی حقی برای یتیمان و نیازمندان قرار داده است که تا این حق پرداخت نشود مال شخص نیز پاک نمی شود، افزود: زکات در قرآن در کنار نماز بیان شده و کسی که زکات خود را پرداخت نکند گویا یک بال از این دوبال پرواز را ندارد و به سر منزل مقصود نخواهد رسید.


پایان پیام/

کد خبر 352158

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha