پرداخت زکات سبب اجرای عدالت اقتصادی می شود

خبرگزاری شبستان: مدیر مرکزمباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد گفت: پرداخت زکات موجب فقر زدائی، یکسان سازی، اجرای عدالت و توازن اقتصادی درجامعه می شود.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد اظهار کرد: توجه به پرداخت زکات موجب می شود که فرد در زمره ی نیکان بحساب آید و قرآن او را نیکان جامعه معرفی کند.


وی با بیان اینکه پرداخت زکات سبب توجه به زیر دستان جامعه و حسن اخوت و برادری است، افزود: از دیگر برکات پرداخت زکات فراهم سازی سکون و آرامش انسان است و حزن و اندوه دنیوی و اخروی را زائل می کند.


حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه اموال به وسیله ادا زکات بیمه می شود و حفظ می شود، گفت: زکات و پرداخت آن نوعی آزمون الهی است که اگر در این آزمون موفقیت حاصل شود پیروزیهای دنیوی و اخروی را در پی دارد.


مدیرمرکز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد پرداخت زکات را یکی از اعمال مؤثر و تأثیر گذار در جلب رضایت پروردگار و در نتیجه بدست آوردن فضل و رحمت الهی و عاقبت بخیری و طهارت روح و جسم و جان دانست و بیان داشت: همچنین پرداخت این واجب مسبب افزایش امید و نشاط و روحیه خود باوری و اتکال به خداوند در زندگی می شود.


حجت الاسلام تقوی خاطر نشان کرد: همواره در مجموع از آیات قرآن کریم و روایات و فتاوای فقهای بزرگ شیعه پیرامون بحث زکات تاکید شده است چرا که پرداخت زکات موجب فقر زدائی، یکسان سازی، اجرای عدالت اقتصادی و توازن اقتصادی درجامعه می شود.


وی در همین زمینه با بیان اینکه در بعضی از آیات قرآن توصیه به وجوب آن خصوصا در آیات مکی شده اما در آیات مدنی یا در مدینه منوره دستور صادر شده است که "خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاَتَکَ سَکَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ " به پیامبر اکرم (ص) امر شد که پیامبر زکات بگیرد تا اموال آنان پاک شود، ادامه داد: از اهداف و انگیزه های پرداخت زکات گذشتن از جان و مال و آبروی خود و از امتحان الهی سربلند بیرون آمدن است.


مدیرمرکز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد با تاکید براینکه بشر درهمه حالات نیازمند هدایت و نجات از گمراهی و ضلالت است و بهترین راه برای رسیدن به هدایت توجه به پرداخت زکات است، بیان داشت: نباید فراموش کنیم که آموزه های دینی و فقهی ما گواهند که زکات فقط در اموال نیست.


وی با اشاره به آیه 6 سوره فصلت می فرمایند " الَّذِینَ لَا یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ کَافِرُونَ"دررابطه با عدم پرداخت زکات گفت: بر اساس این آیه شریفه کسانی که زکات پرداخت نمی کنند آخرت، معاد و قیامت را منکر هستند.
 

وی در بخشی دیگرازسخنان خود بیان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت تلاش هایی که انجام گرفته و روحیه قوی دین باوری و عشق و علاقه مردم متدین میهن اسلامی توجه به پرداخت زکات فوق العاده افزایش یافته و جامعه عموما بسوی این امر خدا پسندانه حرکت رو به جلو را تجربه می کند.


مدیرمرکز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد با تاکید بر اینکه یکی از وظایف مبلغین و مروجین و اصحاب رسانه ترویج و ارائه آگاهی های لازم در رابطه با این امر خدا پسندانه با تأسی از قرآن و سنت است، گفت: با پرداخت این حق الهی بار مشکلات جامعه را به سهولت برطرف می شود.
 

پایان پیام/

کد خبر 335659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha