اشاعه فرهنگ رضوی در جامعه لازمه ترویج سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: اشاعه فرهنگ رضوی و آشنا کردن جوانان با سیره امام رضا(ع) و اهل بیت لازمه ترویج سبک زندگی اسلامی است.

ناصرمقدم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار شبستان در زنجان اظهار داشت: با توجه به سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری در خراسان شمالی در خصوص سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی در جوامع امروز تعیین کننده ترین عامل فرهنگی است.


وی با اشاره به اینکه توجه به این مقوله از دیر باز از دغدغه های مقام معظم رهبری و مدیران ارشد کشور بوده است، خاطرنشان ساخت: با این وجود تاکنون پرداختن به این امر مهم به صورت تخصصی و متمرکز میسر نشده است.
 

مقدم افزود: برگزاری همایش رضوی در استان زنجان می تواند به نوعی به این امر مهم و خطیر بپردازد چرا که پرداختن به سیره و روش امام رضا (ع) پرداختن به همان سیره پیامبر گرامی اسلام که مد نظر مقام معظم رهبری می باشد، است.
 

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه سبک زندگی در مطالعات فرهنگی به مجموعه رفتارها و الگوی کنش های هر فرد که معطوف به ابعاد هنجاری و معنایی زندگی اجتماعی است، اطلاق می شود، یادآور شد: کشور ما ضمن برخورداری از جمعیت جوان و جامعه در حال تغییر، نیازمند شناخت روز افزون مسایل در حال تغییر نسل جوان ایرانی است.
 

به گفته مقدم، یکی از این مسایل موضوع سبک زندگی و جوانان است و متاسفانه مصرف مواد مخدر، مصدومیت ناشی از حوادث مختلف به ویژه معلولیت و مرگ ناشی از سوانح رانندگی، تغذیه نامناسب و فقدان فعالیت های فیزیکی از جمله چالش هایی است که نوجوانان و جوانان ایرانی با آن رو به رو هستند.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر فرهنگ مصرف به همراه تکنولوژی های جدید باعث شده جوانان بیشتر در معرض تولیدات فرهنگی غرب مانند ماهواره، فیلم، بازی های رایانه ای و موبایل باشند.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: با تشویق جوانان به امر پژوهش در سبک زندگی امام رضا (ع)می توانیم این قشر را با سبک زندگی ایرانی اسلامی آشنا کنیم.
 

مقدم با اشاره به اینکه ائمه معصومین(ع) مخزن و معدن علم الهی هستند، افزود: به تعبیر معروف، علم بدن و مسایل مربوط به بهداشت و سلامت فردی و آداب و اصول معاشرت اسلامی را باید به بهترین نحو در کلام معصومین (ع) جستجو کرد.
 

وی با تاکید بر اینکه آموزه های دینی باید در زندگی روزمره مردم نهادینه شود، تصریح کرد: برگزاری جشنواره امام رضا(ع) نقطه عطفی برای حرکت های فرهنگی است.
 

این مقام مسئول ادامه داد: برگزاری این جشنواره موجب سوق دادن جوانان به سوی اهداف و برنامه های مذهبی با رویکرد دینی خواهد شد.
 

مقدم با اشاره به اینکه جشنواره فرهنگی، هنری امام رضا (ع) باید در سطح گسترده تر و مطلوب برگزار شود تا ثمرات و برکات ارزشمندی حاصل شود، اذعان داشت: برگزاری چنین جشنواره هایی در جامعه بسیار موثر بوده و موجبات آشنایی جوانان کشور را با حقیقت و معرفت فراهم خواهد کرد، چرا که فرهنگ رضوی می تواند به عنوان عنصری مهم نقش بی بدیلی در تشیع داشته باشد.

 

به گفته وی، جشنواره امام رضا (ع) با اهداف اشاعه و ترویج فرهنگ نورانی و کمال آفرین رضوی، گسترش فعالیت های فرهنگی، هنری و مذهبی و مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا(ع)، گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی، هنری در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا(ع) و کمک به انتشار گسترده تر آن برگزار می شود.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه این جشنواره با موضوعات مختلف فرهنگی، هنری، علمی ـ پژوهشی در استان های سراسر کشور برگزار می شود، افزود: استان زنجان میزبان محققان و پژوهشگران سراسر کشور در همایش علمی ـ پژوهشی منزلت خانواده و سبک زندگی در فرهنگ رضوی خواهد بود.
 

مقدم در پایان خاطرنشان ساخت: منابع اسلامی از جمله قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آنقدر غنی و عمیق هستند که هر چقدر در مورد آنان تحقیق و پژوهش شود، باز هم زمینه برای فعالیت وجود دارد، چرا که اسلام دین کاملی است و برای همیشه پاسخگوی نیازهاست.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 349916

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha