کانون های مساجد ابزاری مناسب برای پیشبرد سیاست های فرهنگی نظام

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: کانون ها ی مساجد ابزار مناسبی برای پیشبرد بخشی از سیاست های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، به خبرنگار شبستان در مشهد، اظهار داشت: ایجاد کانون های فرهنگی هنری کارکرد مساجد را در کشور ما ارتقا داده است و آنها را به پایگاه های فرهنگی اجتماعی تبدیل کرده است.

 

وی نقش کانون های مساجد را در مدت زمان تشکیل این نهاد در همجواری مساجد موجب بروز اقداماتی مثبت در عرصه فرهنگ و هنر دانست و بیان کرد: غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، ترویج ارزش ها و مفاهیم دینی از طریق آموزش های انجام شده از سوی کانون های مساجد از جمله فعالیت های مثبت کانون های مساجد بوده است.

 

سرابی در همین زمینه ادامه داد: دستیابی به حدی از عدالت فرهنگی با توسعه کانون ها در روستاها و اقصی نقاط استان نیز از دیگر اقدامات موثر و مثبت از سوی این تشکل های مردمی بوده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یک پایگاه مردمی شناخته می شود، خاطرنشان کرد: کانون های مساجد ابزار مناسبی برای پیشبرد بخشی از سیاست های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

وی جلب مشارکت های مردمی و خیرین را راه مناسبی برای پیشبرد اهداف کانون های مساجد دانست و ابراز کرد: باید علاوه بر افزوده کردن کانون های تخصصی به سمت به روز کردن آموزش ها کانون ها نیز پیش رویم.

 

سرابی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری می تواند به عنوان ویترین فعالیت های صورت گرفته کانون ها در معرفی کانون ها موثر باشد، افزود: همچنین برگزاری اینگونه جشنواره ها موجب کشف استعدادهای فرهنگی هنری در کانون های مساجد می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: برگزاری جشنواره ها مختلف در کانون های مساجد موجب پرورش استعدادهای جدید و فرصتی مناسب برای توسعه فعالیت های کانون ها به شمار می رود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مبدأ و مقصد سفر پیامبر اکرم(ص) به معراج از مسجد بوده است، گفت: این سفر پیامبر(ص) یک سفر جسمانی و روحانی بوده است و این همزمانی سفر جسمانی و روحانی پیامبر(ص) می تواند ما را به این نکته رهنمون سازد که مسجد مظهر آمیختگی دنیا و آخرت است.

 

سرابی تاکید کرد: اولین پله مسجد در سیر به سمت جذبه معنوی توصیه قرآن کریم به برکت و آبادانی مساجد است و این امر نشان دهنده تلاقی دین و دنیا برای رسیدن به انسان کامل است.

 

وی ادامه داد: آبادانی مد نظر قرآن علاوه بر رونق و آبادانی مساجد به لحاظ ظاهری، استفاده مناسب افراد جامعه از این جایگاه برای رسیدن به رشد و کمال نیز بوده است.

 

سرابی با اشاره به اینکه براساس آموزه های قرآنی و مکتب اهل بیت(ع) مبدأ و مقصد همه فعالیت های فردی و اجتماعی مسجد است، افزود: یک مسجد پویا و فعال مسجدی نیست که تنها فریضه نماز جماعت در آن برگزار شود بلکه پایگاهی است که افراد از مشکلات یکدیگر با خبر شده، آموزه های دینی و فرهنگی از نهاد آن برخواسته و در مسیر به کمال رساندن انسان گام بردارد.

 

وی مساجد در کشور اسلامی را به عنوان نماد فرهنگ معنوی و مادی معرفی کرد و بیان داشت: ابنیه مساجد جز تمدن کشورهای اسلامی محسوب می شود و می توان آن را فرهنگ مادی تلقی کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطر نشان ساخت: از این جهت که مساجد می توانند پایگاه بسیاری از فعالیت های اجتماعی باشند جزء فرهنگ معنوی محسوب می شوند.


پایان پیام/

کد خبر 350920

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha