مسجد جایگاهی برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است

خبرگزاری شبستان: مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: مسجد در آموزه های دینی علاوه بر انجام فرایض دینی جایگاهی برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است.

حجت الاسلام علی اکبر فرجام، مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در آستانه 18 اسفند در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: داشتن یک مسجد پویا به کارکرد و انتظاری که از مساجد داریم ارتباط پیدا می کند.


وی خاطرنشان کرد: انتظار از مساجد بیشتر از اقامه نماز در آن است چرا که درصدر اسلام نیز مساجد محور فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و جهادی بوده و محل برگزاری نشست های مهم و سرنوشت ساز بوده اند.


حجت الاسلام فرجام ادامه داد: کتابخانه های فعال و جذاب در مساجد باعث جذب نسل جوان می شود و این خود برکات زیادی را به همراه دارد.


وی گفت: اگر ما مساجد را مجموعه ای برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی بدانیم رسالتی برای آن تعریف می شود که با مشارکت و هماهنگی همه عوامل دخیل در کارکردهای مساجد از قبیل امام جماعت، هیئت امناء و بسیج فعال باید نقش آفرین باشند.


مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با ارزیابی مثبت عملکرد کانون های فرهنگی مساجد در طول20 سال افزود: یک مسجد پویا با داشتن بسیج فعال و تنوع کارکردهای مفید برای جامعه می تواند برای جوانان و نوجوانان جایگاه خوبی برای رشد آنان باشد.


وی با تاکید بر تاثیر برگزاری جشنواره های فرهنگی در این خصوص بیان کرد: برگزاری جشنواره ها با حفظ معیارهای دینی، حفظ جایگاه دینی و هویت مسجد بعنوان یک کانون عبادت و با مشارکت و هماهنگی نهادهای ذیربط می تواند معرف یک فعالیت فرهنگی و مبلغ یک آموزه و تعلیم علم دین ما باشد.


حجت الاسلام فرجام با اشاره به تاثیر جایگاه مرکز مدیریت حوزه بر کانون های فرهنگی مساجد تصریح کرد: این مرکز به لحاظ زمانی نمی تواند ارتباط کاملا مستقیمی بر کانون ها داشته باشد اما یکی از مهمترین ارکان مساجد امام جماعت آن است که دانش آموخته حوزه هستند و با این مرکز ارتباط مستقیم دارد و این خود حلقه اتصال این دو نهاد می باشد.


وی ادامه داد: کانون های فرهنگی مساجد در صورتی موفق هستند که با امام جماعت خود هماهنگ باشند و در برنامه ریزی ها با امام جماعت سهیم باشند و در این صورت آن امام می تواند نقش آفرین باشد.


وی در خصوص جایگاه علمی ائمه جماعت مساجد خاطرنشان کرد: این افراد باید از نظر علمی و اخلاقی دارای امتیاز بالاتری نسبت به سایر افراد باشند و رسالتی که در این مورد بر دوش این مرکز تعریف شده، تربیت چنین امامان جماعتی است که تاثیرگذار باشند.


پایان پیام/

کد خبر 350483

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha