حفظ حرمت فاطمیه در ایام نوروز

خبرگزاری شبستان: مراجع عظام تقلید قم در دروس حوزوی خود بر حفظ فاطمیه در ایام نوروز تاکید کردند و خواستار رعایت مسائل در این راستا شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، مصادف شدن ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت زهرا(س) با عید نوروز موضوعی است که مراجع عظام تقلید امروز (21 اسفند) در دروس خود به آن اشاره کرده و خواستار حفظ حرمت این ایام شدند.


بنابر این گزارش مراجع عظام تقلید در دیدارهای مختلف خود با مسئولان نیز بر این نکته تاکید داشتند و حتی در زیباسازی شهری و المان‌های نوروز هم بر گسترش المان‌های فاطمی تاکید دارند.


بر همین اساس مراجع عظام تقلید امروز باز هم بر این نکته تاکید داشته و خواستار گسترش این امر مهم شدند.


آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید قم در این خصوص گفت: فاطمیه اول از هفته آینده شروع می‌شود و ‏فاطمیه دوم هم در ‏فروردین‌ماه است و لازم است احترام این ایام حفظ شود.


وی بیان داشت: البته اگر در میانه این دو، ‏مراسمی ساده و خالی از گناه برگزار شود ‏اشکالی ندارد ولی باید در سه روز فاطمیه به مراسمات ‏مذهبی پرداخته شود تا بتوانیم در مقابل دشمنانی که می‌خواهند فاطمیه ‏را کمرنگ کنند، ایستادگی کنیم.


آیت‌الله مکارم‌شیرازی تاکید کرد: همگان توجه داشته باشند که نباید در مجالس مذهبی به مقدسات دیگران توهین شود تا دشمنی آن‌ها فزونی یابد و اختلافات ‏و ‏خونریزی‌ها بیشتر شود.‏
 

آیت‌الله مکارم‌شیرازی همچنین در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: باید امیدوار باشیم تا این مذاکرات به نتیجه برسد و البته پیش بینی کنیم که در صورت شکست مذاکرات چه باید بکنیم تا دچار ‏سردرگمی نشویم.
 

وی تصریح کرد: غرب هنوز مذاکرات هسته‌ای تمام نشده بحث سلاح‌ها و حقوق بشر را ‏مطرح می‌کند که اینها بهانه‌هایی بچه‌گانه است.
 

این مرجع تقلید افزود: همگان دریافته‌اند که تحریم‌ها کینه‌توزانه و مغرضانه است و غرب تنها بهانه‌جویی می‌کند و این کمترین ‏فایده مذاکرات است که مردم به نیت اصلی غرب پی‌ببرند و دریابند که ‏آن‌ها دروغ می‌گویند.‏

 

*عزاداری فاطمیه بر نوروز ارجحیت دارد
آیت‌الله نوری همدانی هم در درس خارج فقه خود به مصادف بودن ایام فاطمیه با عید نوروز اشاره کرد و گفت: مردم متعهد و متدین ایران هر زمانی که عید مصادف با ایام عزاداری بوده، عزاداری را ترجیح دادندو


وی افزود: امسال عید بین 2 ایام فاطمیه است که بین این 2 ایام ازدواج و امثال آن با رعایت موازین شرعی مانعی ندارد.
 

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به موضوع حقوق بشر گفت: آنها اکنون می‌گویند که در ایران حقوق بشر نیست، فرانسه لشکری به آفریقا فرستاده و با مردم برای حفظ استعمار خودش می‌جنگد و انگلیس نیز سابقه گذشته‌اش معلوم است و آمریکا با هواپیمای بدون سرنشین در افغانستان و پاکستان حضور پیدا می‌کند و کودکان را می‌کشد آن وقت این‌ها دم از حقوق بشر می‌زنند.
 

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری قبلا هم تاکید کرده بودند که اگر جریان ان پی تی تمام شود آنها موضوع حقوق بشر را مطرح می‌کنند و این کشورها از دشمنی ایران دست برنمی‌دارند چراکه دشمنی اصلی آنها از انقلاب و تحول در ایران به وجود آمده است.
 

*حرمت فاطمیه حفظ شود
آیت‌الله حسین وحید خراسانی از دیگر مراجع عظام تقلید هم گفت: مسلمانان نسبت به حضرت زهرا (س) وظیفه سنگینی بر دوش دارند و باید نسبت به تبیین عظمت و مقام این بانوی بزرگوار اهتمام داشت.


وی تصریح کرد: پیامبر(ص) علت محدثه و حضرت زهرا (س) علت مبقیه است و اگر فاطمه (س) نبود ائمه اطهار (ع) نیز نبودند و اینکه نسل پیامبر (ص) و دین خدا در جهان باقی مانده به برکت وجود فاطمه زهرا (س) است.
 

این مرجع تقلید ادامه داد: در روز قیامت همگان از عظمت حضرت زهرا(س) تعجب خواهند کرد و ایشان به صورت احسن و اکمل وارد بهشت می‌شوند.
 

آیت‌الله وحید خراسانی عنوان داشت: طبق حدیثی از پیامبر(ص) نقل شده که نخستین کسی که وارد بهشت می‌شود زهرای اطهر (س) است که این نشان دهنده جایگاه این بانو را دارد.
 

وی تاکید کرد: ایام شهادت این بانوی بزرگوار باید گرامی داشته شود و همه مسلمانان باید بدانند که روز شهادت این بانوی بزرگوار چه میزان اهمیت دارد و به وظیفه خود در قبال این روز عظیم عمل کنند.
 

این مرجع تقلید گفت: آسمان و زمین به نور وجودی حضرت زهرا(س) منور است و همه از وجود ایشان و این نور بهره می‌برند.
 

آیت‌الله وحیدخراسانی با اشاره به برخی گفته‌های در خصوص زیاد بودن مراسم عزاداری ایام فاطمیه گفت: برخی عوام می‌گویند که برگزاری مراسم‌های عزاداری و هیئت‌ها در شهادت حضرت زهرا(س) زیاد است و به این مسئله ایراد می‌گیرند که باید باید نسبت به برگزاری مراسم‌های سوگواری با شکوه هرچه بیشتر اهتمام داشت و طلاب و علما در این زمینه وظیفه سنگینی بر دوش دارند.
پایان پیام/

کد خبر 352271

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha