صمیمیت اجرای خیابان رادوست دارم/جای اجرای موسیقی در ایران خالی است

خبرگزاری شبستان:همایون شجریان که ازعلاقمندان اجرای موسیقی در خیابان است جای اجرای این نوع موسیقی درخیابانهای ایران را خالی می داند ومی گوید:اجرای خیابانی قیدوشرطی ندارد ومرزی برای آن نیست،صمیمیت آنرا دوست دارم.

همایون شجریان،خواننده آواز سنتی در پاسخ به این سؤال که آیا نوازندگان خیابانی بر ذائقه موسیقیایی مردم تأثیر می‌گذارند به خبرنگار موسیقی خبرگزاری شبستان گفت: من به خاطر این اجرای خیابانی را دوست دارم که این اجرا قید و شرطی ندارد  و برای دیدن آن فرد نمی‌خواهد به سایت مراجعه کند و بلیت بخرد و شرایطی هم نمی خواهد. اجرای موسیقی در خیابان یک اجرای خودمانی می‌شود، برای اینکه مردمی هم که رد می شوند و من و موسیقی‌ام را نمی‌شناسد از صدایی که می‌آید خوششان می‌آید و گوش می‌دهند و من این صمیمیت را دوست دارم. یعنی  اجرا حتما معطوف نشود به اجرا در سالن‌ها.

 

همایون شجریان با بیان اینکه تعصب بر روی اجرای سالن ندارد، اذعان کرد:  معتقدم که در اجرای خیابانی می‌شود کارهایی را  ارایه کرد که مناسب آن اجرای خیابانی باشد و هم از نظر سیستم صدا  می شود کارهایی را انجام داد، این شکل اجرا در همه جا دارد اتفاق می‌افتد، من هم تعصب خاصی روی اجرا در سالن ندارم ، اجرای خوب باشد مردم پر از اشتیاق و علاقه هستند.

 

این هنرمند در پاسخ به این سئوال که آیا نهادهای فرهنگی می توانند امکان اجرای خیابانی را برای اقشاری که دسترسی به کنسرت ندارد فراهم کنند، گفت: وقتی می‌‌خواهید در سالن کنسرت بدهید این‌قدر شرایط ها پیچیده می‌شود که مجبورید خودتان را با شرایط وفق بدهید و با آن هماهنگ شوید، قیمت بلیط این می‌شود و زمان‌بندی محدود می‌شود.

 

همایون شجریان با بیان اینکه با برنامه ریزی درست می شود در خیابان موسیقی اجرا کرد، خاطر نشان کرد: اجرای خیابانی اگر بخواهید اجرایی باشد که هیچ مرزی نداشته باشد که کی می‌آید و کی می‌رود و چه تعدادی هستند ممکن است 30 هزار نفر برای یک آدم معروف بیایند، ولی کنترل‌ شرایط مقداری سخت می شود، تا حالا این اتفاق نیفتاده است، اما مطمئنم  اگر اجرای خیابانی صورت بگیرد این مشکلات قابل حل است و با یک برنامه‌ریزی درست می‌شود، اما دل و جرات می خواهد.

 

خواننده آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» اجرای موسیقی در خیابان را برای روح جامعه و آوردن نشاط به جامعه لازم دانست و اذعان کرد: امیدوارم با این شرایطی که پیش آمده و قرار است همه چیز رو به بهتر شدن  برود، اجرای خیابانی موسیقی هم مقدور شود.

 

همایون شجریان افزود: با آمدن امید به جامعه آدم احساس می‌ کند یک جرأتی در کار وجود دارد، امیدوارم این هم به آن اضافه شود که واقعا در ایران جای اجرای خیابانی خالی است، چون اجراهایی که مخاطب‌اش زیاد باشد مقداری این وحشت را ایجاد می‌کنند که اگر ده هزار نفر در اینجا جمع شوند مثلا چه اتفاقی می‌افتد، هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد، هر جا که پای موسیقی وسط باشد آنجا غیر از موسیقی چیز دیگری ندارد.

 

 

 

خواننده آلبوم« با ستاره ها» اجرای موسیقی در مکان های عمومی را  صمیمی تر از مکان های فرهنگی ورزشی خواند و  گفت: به  لحاظ اینکه اجرای خیابانی خیلی صمیمی‌تر است، در مکانی مثل جلوی خانه هنرمندان که مردم و حتی تاکسی ها عبور می‌کنند خیلی مناسب تر است چرا که هنگام رد شدن می‌ایستند و گوش می‌دهند من دنبال این گونه اجرا هستم تا اینکه یکی  مثلا به ورزشگاه آزادی بیاید  و موسیقی گوش کند، باید این مرز برداشته شود که هر کسی بتواند راحت در آنجا حضور داشته باشد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 353028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha