93 سال شعرک است/ بهار خود شمایید

خبرگزاری شبستان: علوی‌فرد که روش‌نویسی در تقطیع شعر کودک را در سال 92 ابداع کرده است، گفت: نوآوری‌های شعر کودک و نوجوان در قالب 4 پاره در سال جدید بیشتر می‌شود.

یحیی علوی‌فرد، مدیرمسئول انتشارات عموعلوی در مورد مهم‌ترین اتفاقات در حوزه ادبی کودک و نوجوان در سال 92 به خبرنگار شبستان گفت: برگزاری سومین دوره جشنواره ملی شعر کودک در شاهین‌شهر اصفهان اتفاق جالبی که در حوزه ادبیات کودک رخ داد. ادامه این جشنواره و برگزاری بهتر آن از سال‌های قبل از اتفاقات خوب است.

 

علوی‌فرد جایزه ادبی عباس یمینی شریف که به کتب شعر اهدا می‌شود را شروع خوب برای در نظر گرفتن جایزه اختصاصی به شعر کودک دانست و آن را یکی دیگر از اتفاقات خوب در عرصه ادبی کودک ذکر کرد.

 

وی با بیان اینکه پدیده کودکان شاعر در سال 92 پررنگ بود، عنوان کرد: در بسیاری از جشنواره‌ها، سایت‌ها و وبلاگ‌ها شاهد شعرهایی از کودکان هستیم و این پدیده خوبی است، حیطه خاصی را می‌طلبد و فضای خاصی در ادبیات ایران ایجاد می‌کند.

 

مدیر انتشارات عمو علوی با اشاره به ایجاد قالب شعرک برای نخستین بار در ادبیات ایران بیان کرد: قبلا شعرک در قالب چیستان استفاده شده بود اما مفصل و قانونمند آن را بنده مطرح کردم، قوانین آن را نوشتم تا فراگیر شود.

 

علوی‌فرد خاطرنشان کرد: قالب شعرک برگرفته از قالب چهارپاره است و تفاوت‌ها و شباهت‌هایی نیز با دوبیتی و رباعی دارد.

 

مدیرمسئول انتشارات عموعلوی با بیان اینکه سال 93 را سال ترویج شعرک می‌دانم، تصریح کرد: بنده حدود 2 سال روی این قالب کار کردم و تعدادی شعرک سرودم. 20 نفر از شاعران را نیز می‌شناسم که به طور جدی در این زمینه کار می‌کنند.

 

وی با اشاره به ابداع روش‌نویسی در تقطیع شعر کودک گفت: این روش با روش عروضی قدیم متفاوت است و می‌تواند تمام وزن‌ها و شعرهای کودک را پوشش بدهد و تحلیل کند.

 

علوی‌فرد اظهار داشت: حدود 300 وزن برای شعر کودک شناسایی کردم که در 100 وزن آن هیچ‌کس در آن وزن‌ها شعر نگفته است. در بقیه وزن‌ها هم شاعران کودک شعر گفتند و در شعر بزرگسال این وزن‌ها را نداریم.

 

وی با اشاره به نوآوری‌های شعر کودک و نوجوان در ایران در قالب 4 پاره یادآور شد: محمود کیانوش و بکتاش قالب‌های نویی از 4 پاره استخراج کردند و شعر گفتند. سال 92 شاهد قالب‌های 5 و 6 خشتی هم بودیم که مطمئنا در سال جدید رونق بیشتری پیدا می‌کند.

 

 مدیرمسئول انتشارات عموعلوی به مناسبت سال جدید و نوروز 93 در پیامی به کودکان و نوجوانان در یک جمله دعا و آرزوی خود را اظهار داشت و گفت: بهار خود شمایید.

پایان پیام/
 

کد خبر 353588

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha