اقتدار با ادب و تواضع منافاتی ندارد/کار نیروی انتظامی بسیار سخت است

خبرگزاری شبستان: رییس جمهور با بیان این که کار نیروی انتظامی بسیار سخت و سنگین است و دولت کاملا این موضوع را لمس می کند، گفت: اقتدار با ادب و تواضع منافاتی ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور صبح امروز (شنبه) در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را مساله مهمی دانست و افزود: ما قرار است یک قدم به پیش برداریم.

 

وی خاطرنشان کرد: این تکلیف قانون است و ما باید آن را اجرا کنیم. طبق این قانون ما از مردم خواستیم که ثبت نام کنند و طبق قانون نیز از مردم خواستیم آنهایی که نیاز به یارانه ها ندارند، انصراف دهند.

 

رییس دولت یازدهم ادامه داد: همه این اقدامات به این دلیل است که قانون می گوید در سال 93 یارانه به افراد نیازمند و متقاضی پرداخت شود؛ بنابراین یارانه بگیران این مرحله هم باید متقاضی و هم نیازمند باشند.

 

روحانی با بیان این که قانون این موضوع را تکلیف کرده است، گفت: ما نیز برمبنای آن عمل می کنیم.

 

وی اظهار امیدواری کرد که مردم براساس مسوولیت شرعی و ملی خود عمل کنند.

 

رییس قوه مجریه یادآور شد: البته دوره ثبت نام شب گذشته تمام شده است، امروز و فردا نیز برای افرادی که به هر دلیل امکان ثبت نام نداشته اند یا آنهایی که به احتمال زیاد قصد انصراف دارند، می توانند دراین دو روز اقدام کنند.

 

وزارت نیرو از مصوبه افزایش تعرفه برداشت دیگری کرده بود

روحانی با بیان این که بسیار حساسم که آنچه عمل می کنیم، براساس قانون باشد، گفت: در قانون سال گذشته تصویب شده است که برق تنها 24 درصد گران شود. اما وقتی در اجرا چند گزارش به من رسید روز پنج شنبه مسوولان وزارت نیرو را خواستم.

 

وی یادآور شد: در این جلسه که وزیر کشور و دیگر وزیران نیز حضور داشتند توجه شدم که آنها تفسیر دیگری از این مصوبه کرده اند. البته من می دانم که شرکت نفت مشکلات و بدهی های بسیار دارد.

 

وی افزود: دولت بدهی بسیاری به تولیدکنندگان برق دارد و این موارد در جای خود محفوظ است و ما به تدریج آن را پرداخت می کنیم چرا که رقم بسیار بالایی است.

 

20 هزار میلیارد تومان بدهی به تولید کنندگان برق میراث دولت گذشته

رییس دولت یازدهم یادآور شد: ما دولتی را تحویل گرفتیم که 20 هزار میلیارد تومان بدهی برق داشت. ما نتوانستیم این بدهی را پرداخت کنیم، مقدار کمی پرداخت شد اما طی امسال و سال آینده باید آن را پرداخت کنیم.

 

روحانی به دیدار خود با مسوولان وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو با کار بسیار مشکلی روبرو است. به محض اینکه احساس کردم مسوولان برداشت دیگری از مصوبه کرده اند و در محاسبه برق استنباط دیگری شده است از آنها خواستم محاسبه نرخ جدید برق را ابطال کنند و براساس آنچه مدنظر ما بوده ،عمل کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین حواس دولتمردان و همه خدمتگزاران باید جمع باشد تا به مردم فشار نیاید.

 

رییس قوه مجریه با یادآوری این که اجرای هدفمندی یارانه ها را با شیب ملایمی آغاز کرده ایم، افزود: گرانی هایی که از سال 89 شروع شد و در سال های 90، 91 و 92 نیز ادامه داشت،با وجود اینکه سه سال گذشت، هیچ تغییری نکرد.

 

روحانی همچنین گفت: در حالی که قرار بود اجرای قانون هدفمندی یارانه ها پنج ساله به پایان برسد، سه سال گذشته و به جز قدم نخستین کاردیگری انجام نشده و ما تازه وارد گام دوم شده ایم.

 

وی ادامه داد: به هر حال ما در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها شیب ملایم خواهیم داشت و به امید خدا همه باید کمک کنند، تا این کار انجام شود.

 

تا قاچاق هست، نمی توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد

رییس جمهوری به وضعیت اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهارداشت: در مساله اقتصاد مقاومتی و اقتصاد فرهنگ که هر دو ، مورد توجه رهبر معظم انقلاب است، دولت برای اجرای به کمک نیروی انتظامی نیاز دارد. یعنی تا قاچاق وجود دارد نمی توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد.

 

روحانی گفت: درواقع شما باید به دولت کمک کنید تا سیاست های مدنظر رهبری را که ایشان تایید و ابلاغ کرده اند، عملیاتی و اجرایی شود. این موضوع هم که ایشان فرمودند سال فرهنگ و اقتصاد باشد که هم باید مدیریت آن جهادی باشد و هم باید مردم عزم ملی برای اجرا داشته باشند ،اینجا هم همه باید دولت را یاری و کمک کنند.

 

وی خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی تصریح کرد: شما در این بخش مسوولیت سنگینی را بر دوش دارید و این به نفع کشور است. اجرای اقتصاد مقاومتی یا انجام هر تلاشی برای اقتصاد و فرهنگ که صورت بگیرد به نفع کشور خواهد بود.

 

ما نیاز به تحول در اقتصاد داریم

رییس دولت یازدهم تاکید کرد: ما نیاز به تحول در اقتصاد داریم ما نیازداریم که کشور را از رکود خارج کنیم.

 

وی، یکی از مهم ترین اهداف دولت در سال جاری را خروج از رکود دانست و گفت: ما باید بتوانیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم.

 

ریس جمهوری، بیکاری را ام المفاسد توصیف و خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال یکی از مهم ترین موضوعات است. همه گرفتاری هایی که نیروی انتظامی با آن درگیر است، به بیکاری و فقر بازمی گردد. درواقع اگر جوانان شغل داشته باشند کمتر شاهد مشکلات اجتماعی هستیم.

 

روحانی اضافه کرد: برای حل این موضوع آنچه باید انجام شود، اقدامات اقتصادی و فرهنگی است. مسوولان این عرصه ها باید پیش قدم شوند، در مرحله آخر هم نیروی انتظامی باید وارد شود.

 

روحانی تاکید کرد: ما باید اقتصاد را رونق دهیم،حرکت رو به جلو ایجاد کنیم و در این مسیر همه باید کمک کنند و دست به دست هم دهند.

 

وی از فرماندهان نیروی انتظامی، مسوولان حفاظت، عقیدتی و سیاسی و ... خواست که در این زمینه به دولت کمک کنند.

 

رییس جمهوری ادامه داد: ناجا کار سنگینی بردوش دارد چرا که در تعامل با مردم است. حضور، دقت شما بسیار موثر است.

 

روحانی اظهارامیدواری کرد سال 93 سال پیش روی خوبی برای همه باشد.

 

وی تصریح کرد: همه امسال برای خدمت به مردم به ویژه در زمینه اقتصاد و فرهنگ مسوولیت ویژه ای بردوش داریم.

 

وظیفه نیروی انتظامی مبارزه با جرم و ایجاد نظم در جامعه است

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود از عملکرد نیروی انتظامی به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی در ایام نوروز قدردانی کرد و خطاب به این نیرو اظهار داشت: کار شما فقط مبارزه با جرم نیست، شما باید نظم را نیز ایجاد کنید.

 

روحانی به نیروی انتظامی به دلیل تلاش بسیار گسترده در ایام تعطیلات نوروزی، برای خدمت به مردم ، امنیت کشور و رفاه حال مسافرین خسته نباشید گفت.

وی تصریح کرد: مخصوصا از نیروی راهنمایی و رانندگی و مسوولین این بخش از نیروی انتظامی که در مسیرها و جاده ها روز و شب در همه ایام البته به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی بار سنگینی را بردوش داشته اند و به نحو احسن انجام وظیفه کردند، قدردانی می کنم.

 

رییس جمهوری یادآور شد: همین که آمار نشان می دهد تعداد تصادفات کاهش پیدا کرده و تعداد افرادی که در اثر تصادفات کشته می شوند، کاهش یافته، بزرگ ترین تشویق برای همه شما و برای دولت خدمتگزار است؛ اگر یک نفر هم کاهش پیدا کند تشویق بزرگ برای همه است تا چه رسد به صدها و بیش از هزار نفر کاهش در ایام تعطیلات و اساسا در طول سال ما شاهد این کاهش خواهیم بود.

 

همه دست به دست هم بدهیم به خوبی می توانیم ادای وظیفه کنیم

رییس جمهوری همچنین گفت:البته کار نیروی انتظامی در زمینه مساله تصادفات همکاری و هماهنگی همه نهادهای مسوول به ویژه خود مردم را می طلبد و اگر همه دست به دست هم بدهیم، می توانیم به خوبی ادای وظیفه کنیم.

 

روحانی با بیان اینکه نیروی انتظامی وظایف بسیار گسترده و متنوعی دارد ، اظهار داشت:این نشانگر این است که این نیرو تا چه اندازه اهمیت دارد و چقدر انجام وظیفه آن با دشواری ها مواجه است.

 

وی تصریح کرد: در گذشته کلمه نظمیه به نیروی انتظامی اطلاق می کردند و نظمیه و انتظامی و نظامی همه از یک ریشه نظم و انتظام و دقت در برخوردها و آرامش در جامعه است؛ روزی چند نهاد مسوولیت را برعهده داشتند و بعد از انقلاب به دلیل شرایط انقلاب، نهادهایی هم اضافه و در نهایت ادغام شد و به شکل فعلی درآمد.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه نیروی انتظامی مسوولیت بسیار سخت، گسترده و حساسی بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: کار نیروی انتظامی با نظامی متفاوت است؛ نیروی نظامی عمدتا مسوولیتش برای امنیت ملی است و امنیت ملی در اکثر اوقات مقابله با تهدیدهای بیرونی و خارجی است.

 

روحانی اضافه کرد: بنابراین تماس نیروی نظامی از لحاظ انجام وظیفه با مردم عادی کوچه و خیابان و از لحاظ مسوولیت خیلی کم است، غیر از دوره ای که جوان ها به عنوان انجام خدمت وظیفه عمومی می روند و آموزش می بینند و در جمع نیروی نظامی خدمت می کنند یا مساله بسیج که نیروهای مردمی هستند و برای آموزش و یا انجام وظیفه با نیروی نظامی سپاه در تماس هستند.

 

وی ادامه داد: عمدتا نیروی نظامی ارتباط مستقیم کمتر دارد اما نیروی انتظامی همواره برخوردش با مردم است.

 

بخشی از سرمایه اجتماعی در اختیار نیروی انتظامی است

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اعتماد عمومی را بزرگترین سرمایه دانست و تاکید کرد: بخشی از سرمایه اجتماعی در اختیار نیروی انتظامی است.

 

روحانی در ادامه با بیان این که مردم شکل حاکمیت، اخلاق و تغییر در حاکمیت را در چهره نیروی انتظامی و برخورد آنها می دانند، گفت: این جزئیات که نیروی انتظامی جزو دولت یا نیروهای مسلح است و یا تحت فرمان فرماندهی کل قوا است و جانشین آن وزیر کشور است، برای مردم مطرح نیست؛ آنچه در ذهن مردم است، پیشانی نظام برای مواجه شدن با مردم بوده که بخش بزرگ آن نیروی انتظامی است.

 

نحوه راه رفتن و لباس پوشیدن یک افسر پلیس و درجه دار نیز اهمیت دارد

رییس جمهوری با یادآوری این که فرد از بدو ورود به کشور از مرزها و نیز در جاده و شهرها با نیروی انتظامی مواجه می شود، اظهار داشت: نیروی انتظامی به عنوان بخش بزرگ حاکمیت و نظام برای مردم مطرح است.

 

روحانی اظهار داشت: از این رو مردم شکل برخورد نیروی انتظامی، نحوه تعامل و اقتدار این نیرو و حتی ادب و اخلاق آن و همچنین مهارت حرفه ای نیروی انتظامی را لمس می کنند به نحوی که نحوه راه رفتن و لباس پوشیدن یک افسر پلیس و یا درجه دار نیز اهمیت دارد.

 

جرم با منکر تفاوت فراوانی دارد

به گزارش ایرنا، رییس دولت یازدهم ادامه داد: باید لباس و ظاهر منظم باشد مثلا برای جوانی که تازه دوران دانشگاه را گذرانده و می خواهد به خدمت برود، این موضوع زیاد ملموس نیست.

 

وی با بیان اینکه اما واقعیت این است ظاهر، نشانه ای از باطن است، چهره شما، دل شما را نشان می دهد، خاطر نشان کرد: من الان که نگاهتان می کنم از چهره تان استنباط می کنم خوشحالید، نگرانید، آرامش دارید، در استرس هستید یا نه و شما هم می توانید از چهره من استنباط کنید که من چگونه ام؟

 

روحانی یادآور شد: ارتباط دو انسان به غیر از کلام، حتی اگر حرفی نزنند و صحبتی نکنند، چهره، نگاه، حالت صورت و لبخند، ترش رویی و خوشرویی است که از سیمای فرد برگرفته شده است.

 

ظاهر، اخلاق و لفظ پلیس مهم است/ اخلاق فرای قانون است

رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: پلیس ظاهرش، اخلاقش و لفظش مهم است. می تواند به راننده ای متخلف بگوید که «آقا مدارکت را بده» و یا بعد از سلام بگوید«لطفا مدارک خود را ارایه دهید».کلمه لطفا چیزی از ما کم نمی کند.هر دو جور هم می توان گفت.

 

روحانی تصریح کرد: ما فرای قانون باید با مردم عمل کنیم، اخلاق فرای قانون است. هم در زندگی و هم در خانه، مثلا می خواهیم قانون مدنی را بگذاریم جلو و با زن و بچه خود بر اساس آن رفتار کنیم که این هم یک جور است، ولی نمی شود با قانون خشک در خانه زندگی کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: اخلاق، رفتار، محبت، مهربانی باید باشد و جامعه و ایران نیز مثل یک خانواده بزرگ است.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: کار نیروی انتظامی کار بسیار مهمی است و کاملا دولت آن را لمس و احساس می کند و شما از اول مرزها حاضر هستید تا آخر درون شهرها و شبانه روز تعطیل و غیر تعطیل برای شما وجود ندارد.

 

رییس جمهوری خطاب به نیروی انتظامی با بیان اینکه وظیفه شما فقط مبارزه با جرم نیست و بیشتر از اینها است و باید نظم ایجاد کنید، گفت: نظم و انتظام با جرم بسیار متفاوت است. ممکن است علمی جرم نباشد اما از دید اجتماعی منکر باشد.

 

امنیت تنها وظیفه نیروی انتظامی نیست

روحانی همچنین گفت: کسی در خیابان راه می رود و داد می زند، سروصدا می کند و همه را دور خودش جمع می کند، در قانون نیز قید نشده که داد نزند و آرام حرف بزند.

 

وی با یادآوری این که این مورد انشاءالله وجود ندارد، ادامه داد: در قدیم یکی بود بدمستی می کرد و در خیابان عربده می کشید، داد کشیدن که در جرایم نیامده اما در عین حال نظم را به هم می زند.

 

وی خطاب به نیروی انتظامی افزود: شما موظف به ایجاد نظم در جامعه هستید و مهم تر از آن، مسوولیت امنیت عمومی را برعهده دارید.

 

رییس قوه مجریه یادآور شد: اگر بخواهیم در یک کلمه امنیت را خلاصه کنیم، امنیت یعنی زندگی بدون دغدغه و آرامش باطن است.

 

روحانی افزود: شخصی می خواهد به مسافرت برود، دغدغه ندارد خانه اش را می اندازد و می رود. جوانش می خواهد صبح برود دبستان یا دبیرستان دغدغه ای ندارد. همسرش می خواهد بازار برای خرید برود، دغدغه ندارد. خودش می خواهد برود سرکار دغدغه ندارد. دغدغه به معنای دانستن یک نوع نگرانی در زندگی است.

 

رییس جمهوری همچنین گفت: امنیت یعنی برداشتن تمام دغدغه ها و ایجاد آرامش، به تعبیر دیگر معنای امنیت این است که افراد جامعه نسبت به سرمایه های ارزشمند مادی و معنوی خودشان نگرانی نداشته باشند، حال این سرمایه گاهی خانه است، پول فرد، حسابی بانکی و گاهی سرمایه معنوی است.

 

وی ادامه داد: سرمایه همچنین اخلاق، ایمان و دین است، دین خودش و بچه هایش است.

 

وی یادآور شد: فردی نباید دغدغه داشته باشد که فرزندش شب بیرون می رود و دیر می آید، چه می شود؟ دغدغه نداشته باشد که کسی وی را اغفال کند؟ دغدغه نداشته باشد که به سمت مواد مخدر کشیده می شود؟ انواع دغدغه ها را نداشته باشد بنابراین امنیت معنای بسیار وسیعی دارد.

 

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: امنیت تنها وظیفه نیروی انتظامی نیست، بخشی از آن به عهده نیروی نظامی است.

 

روحانی همچنین گفت: امنیت تنها به عهده نیروهای مسلح نیست و یک بخش بزرگ آن را بخش فرهنگ برعهده دارد. فرهنگ جامعه باید امنیت را بوجود بیاورد.

 

روحانی اظهارداشت: شما اگر هر روز صبح ناچار شوید سایت ها را نگاه کنید و ببینید تهمتی به شما زدند فحشی به شما دادند به حیثتتان لطمه زدند، این ناامنی است. این ناامنی ممکن است مربوط به پلیس نشود، وظیفه وی نباشد دستگاه های دیگر مسوول اند، دستگاه های فرهنگی دستگاه قضایی بسیاری دیگر مسوول هستند و آنها باید وارد عمل شوند.

 

وی اضافه کرد: اصلا مثال ساده تر یک بیماری مسری برای جامعه نگرانی درست می کند، هوای آلوده همه را نگران می کند، وظیفه پلیس نیست اما مربوط به مقوله امنیت است.

 

رییس جمهوری، معنای امروز امنیت را بسیار گسترده و وسیع دانست و گفت: یک بخشی از این امنیت برعهده نیروی انتظامی است.

 

روحانی یادآور شد: برای امنیت فکر می کردند هرچه نیروی ما، مخصوصا نیروهای نظامی و انتظامی قدرتمند، قوی تر و تعداد و حضور بیشتر در خیابان داشته باشند و عددشان بالاتر باشد، توانمندیشان و قدرت بازویشان بیشتر باشد، امنیت بهتر تامین می شود. در مقاطعی از زمان اینگونه فکر می کردند که البته بحث ایران هم نیست در سطح دنیا هم چنین فکر می کردند هرچه نیرو قوی تر ، زورمندتر و برخوردها خشن تر، آنجا شرایطی هست که امنیت بهتر برقرار می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: نه این که نیروی انتظامی قدرتمند و مجهز نباشد، شما گاهی با اشرار و مجرمان حرفه ای مواجه می شوید، شرایط متفاوت است همه که یکسان نیستند، باید توانمند و مجهز باشید این جای بحث نیست.

 

اساس امنیت، حاکمیت قانون است

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اساس امنیت را تنها قدرت تعیین نمی کند، آن را حاکمیت قانون تعیین می کند.

 

روحانی با بیان این که حاکمیت و اجرای قانون در کشور باید به صورت یک ارزش درآید، افزود: همه احساس کنند اگر به قانون عمل کردند یک ارزش است، به قانون عمل نکردند این ضد ارزش است.

 

روحانی با طرح این سوال که به چه کسی ارزشی می گویند، ادامه داد: معیار ارزش قانون است وهیچ چیز دیگری نیست، همه حرف های دیگر بی اساس است، حال قانون شرع یا قانون کشور است.

 

وی اضافه کرد: امام راحل فرمودند معنای حکومت اسلامی، حکومت قانون خدا است و قانون باید اجرا شود، قانون خدا یا قانون کشور است که مورد احترام ما است، چون اجرای قانون کشور را را لازم و واجب می دانیم، تخلف از آن را علاوه بر مجازات دنیوی، در آخرت هم موجب تعقیب می دانیم، چون قانون جمهوری اسلامی ایران است.

 

رییس جمهوری با تاکید بر این که معیار ارزش، حاکمیت قانون است، افزود: اگر در کشور قانون ارزش شد، یعنی من، پلیس را ببینم یا نبینم ، دوربین در جاده یا چهارراه باشد یا نباشد، بدانم این پلیس گذشت می کند یا نمی کند، جریمه می شوم یا نمی شوم، این ها برای من مطرح نباشد که قانون تبدیل به یک ارزش شود، اجرای قانون برای من مهم است و تخلف از قانون به عنوان ضد ارزش. اگر این فرهنگ شود، سرآغاز نظم، آرامش وامنیت است.

 

روحانی ادامه داد: این فرهنگ در کنار حضور نیروی انتظامی می تواند در جامعه امنیت به معنای واقعی کلمه را ایجاد کند.

 

همراهی مردم برای اجرای قانون لازم است

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اظهار داشت: شما بدانید در یک کشور برای آن که نظم، امنیت یا سایر قوانین مورد نظر بخواهد پیاده شود، مردم باید همراه باشند.

 

روحانی خاطرنشان کرد: اجرای قانون بدون همراهی ،کمک، مساعدت و اقناع مردم ممکن نیست، مردم باید قانع باشند، اول از طریق رسانه ها، رادیو، تلویزیون، روزنامه ها، مصاحبه با مردم حرف زدن، دبستان، دبیرستان، دانشگاه، همه مراکز آموزشی، باید مردم قانع باشند.

 

وی با تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر، گفت: بعضی از مردم آن چه را که بنده منکر می دانم ، اصلا منکر نمی داند، ممکن است قانون منکر بداند، جامعه نداند. ممکن است حتی اسلام که مورد احترام همه مردم ما است، مسلمان و متدین هستند، گاهی یک قانون می شود، قانون اسلام است یک جمع طور دیگری تفسیر می کنند ومی گویند این معنایش آن نیست.

 

رییس جمهوری افزود: خیلی خوب، اول باید مردم را قانع کنیم که این کار، کاری معروف است و این کار، کاری منکر است، اتفاق نظر پیدا کردن.

 

روحانی با طرح این مثال که یک وقت پلیس در خیابان شروع به عمل می کند، گفت: وقتی شروع می کند به عمل همه خوش حال هستند، وقتی موفق می شود همه کف می زنند و همه دعا می کنند اما در نوع دیگری وارد می شود، کارش هم درست است اما از اول همه اعم از جوان و پیرش، شروع می کنند به هو کردن.

 

وی ادامه داد: این مشکل باید حل شود، پلیس و در خیلی از موارد، نظام، باید معروف را معروف کنیم و منکر را منکر، امر به معروف مرحله بعد است، نهی از منکر مرحله بعد است.

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اول باید برای مردم ترویج و تبلیغ کنیم که مثال ساده آن این است که نبستن کمربند معروف و نبستن آن منکر است، بعد بگوییم اگر کمربند نبستی شروع به جریمه کنیم. اول کمر بستن را مسخره می کردند، آرام آرام این موضوع معرف شد و جا افتاد، الان به راحتی می توان امر به معروف کرد و گفت آقا کمر بند را ببند حالا لطفا هم عیب ندارد و احترام کرد، بعد نهی از منکر و بگوییم چرا نبستی؟

 

روحانی اضافه کرد: اول باید معروف و منکر را در جامعه جا بیندازیم، یکی از اشکالات ما در نظام فرهنگی جامعه همین است که فکر می کنیم آن چه که در ذهن من طلبه است، همه مردم همان طور فکر می کنند، یا نه. آن چه که در ذهن من پلیس است، همه همین طور فکر می کنند یا نه این طور نیست.

 

وی ادامه داد: در جایی که مردم کاری را شایسته، روا یا معقول بدانند یک جور برخورد می کنند و چیزی را ناروا، ناشایست و منکر بدانند هم طور دیگری رفتار می کنند، شما گاهی با اراذل و اوباش مبارزه می کنید، همه شما راتشویق می کنند، هیچ کسی نیست که بگوید چرا، ممکن است درباره شیوه آن انتقاد کنند اماهمه تایید می کنند،همه می گویند این کار درست است، یک وقتی هم پلیس کاری انجام می دهد، همه به هم نگاه می کنند و می گویند این کار یعنی چی؟

روحانی اضافه کرد: معلوم است در این شرایط برای مردم جا افتاده نیست، من الان مثال های دیگری در ذهن دارم که نمی خواهم مطرح کنم، می ترسم از آن ها سوء استفاده شود.

 

پلیس باید مقتدر و دانش بنیان باشد

رییس جمهوری با تاکید بر این که پلیس باید مقتدر، دارای مهارت حرفه ای و دانش بنیان باشد، گفت: معنای دانش بنیان این نیست که اپتیک و الکترونیک و مانند آنها را داشته باشد که البته این ها هم هست اما معنای دانش بنیان این است که هر کاری که می کند با تحقیق و پژوهش باشد.

 

روحانی تاکید کرد: پلیس کاری که انجام داد را هم مورد پژوهش قرار دهد و بازخوردهایش را هم بگیرد.

وی تصریح کرد: پلیس در عین حال که باید دانش بنیان باشد مجهز و مقتدر هم باشد. البته همه اصول اخلاقی، انسانی و جنبه های مختلف را هم مراعات کند.

 

اقتدار با ادب و تواضع منافات ندارد

رییس قوه مجریه خاطر نشان کرد: اقتدار با ادب و تواضع منافات ندارد، بعضی ها فکر می کنند اگر پلیس تواضع داشته باشد، طرف پررو می شود.

 

روحانی با بیان این که اقتدار، با ادب و تواضع منافات ندارد، اظهار داشت: برخی ها فکر می کنند اگر پلیس تواضع کند، می گویند طرف پررو می شود.

 

وی افزود: برای مثال گاهی وقت ها در دوره خدمت نظام یک گروهان را از صبح تا ظهر در آفتاب سینه خیز می بردند و می گفتند این گروهان پررو شده، می گفتند سرش را از ته بتراشید این دانشجو پررو شده است این ها مثالی است که از دوره خدمت خودم یادم مانده است ولی جامعه ما اینجوری نیست.

 

رییس جمهوری با یادآوری این که البته یک سری آدم ها با ویژگی خاص خود هستند، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب در کوچه ای می رفتم و به فردی سلام کردم،به جای این که جواب دهد گفت آقا چی کار داری، گفتم آقا کاری ندارم فقط سلام کردم که باز هم جواب نداد و رفت، این ها جور خاص تربیت شدند، ما باید از آن عده کم بگذریم.

 

روحانی ادامه داد: مردم ایران بسیار فهیم هستند، در مقاطع حساس تصمیم های بسیار شگرف می گیرند و کار بزرگی انجام می دهند و خوب می فهمند.

 

وی افزود: به طور مثال من گاهی به عیادت یک جانباز عزیز می روم که قطع نخاعی است و با او صحبت می کنم مشاهده می کنم همه چیز می داند از همه زوایای پشت پرده ای که ما فکر می کنیم فقط سیاسیون می دانند، آگاه است، این به این دلیل است که مردم خوب می فهمند.

 

وی، خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: شما مسوولیت بزرگ شرعی بر دوش دارید، وقتی شما با مردم مواجه می شوید طوری در نظر بگیرد که شما به عنوان نماینده نظام جمهوری اسلامی ایران هستید.

 

رییس جمهوری اضافه کرد: اخلاق ، نحوه برخورد و نحوه تماس شما با مردم و همچنین چهره و کلام شما می تواند مُبلغ نظام جمهوری اسلامی ایران و اسلام باشد و خدای ناکرده می تواند اثر معکوس داشته باشد.

 

روحانی یادآور شد: پلیس زمانی با فردی که خلاف کرده، قانون را نقض کرده،جرم مرتکب شده و حتی جنایت کرده است، مواجه می شود، وی را دستگیر می کند، پرونده برای این فرد تشکیل می دهد، بسیاری از مسایل قضایی با شما است این را بدان جهت می گویم که هم کار حقوقی و هم کار قضایی انجام داده ام.

 

وی همچنین اظهار داشت: اولین تشکیل پرونده توسط کلانتری ها انجام می شود این بسیار مهم است، درست است که قضاوت در نهایت به عهده قاضی است ولی آغازش بر عهده شما است.

 

رییس جمهوری تاکید کرد: فردی ممکن است شما را عصبانی کند، دروغ بگوید، آدم نیز عصبانی می شود، اجازه ندهید آن عصبانیت در پرونده دخالتی داشته باشد، زیرا سرنوشت و زندگی است، این پرونده به دادگاه می رود، قاضی آن قدر وقت ندارد، یک وقت نوشته و گزارش شما قاضی را به مسیری می برد که مسیر به حقی نباشد، از این رو مسوولیت شما سنگین است.

 

روحانی با بیان این که اجر شما نیز بسیار زیاد است، اظهار داشت: اگر دختری که از خیابان رد می شود مشاهده کند که پلیس آن طرف خیابان است آرام می شود، شما آرامش می دهید، یک مادر، بچه را بیرون می فرستد می گوید کلانتری محل، نیروی انتظامی مراقبش است.

 

وی تصریح کرد: خدمت به مردم،خدمت بسیار بزرگی است و اثر زیادی دارد.

 

رییس جمهوری به این نکته تاکید کرد که از ذهن مان نرود که کشور شرعا، عرفا و قانونا متعلق به مردم است، تمام مقامات کشور بدون استثنا منتخب مردم هستند و با رای مردم انتخاب می شوند، با رای مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مشروعیت می یابند.

 

بیش از صد در صد اعتبار به پلیس اختصاص دادیم

روحانی اظهار داشت: کشور مال مردم است و همه ما باید بدانیم در هر مسوولیتی هستیم باید خودمان را خادم مردم بدانیم، صاحب کشور مردم هستند، در این مردم ممکن است کسی تخلف کند که باید با او برخورد شود ولی باید در ادب و اخلاق و آنچه قانون گفته باشد.

 

وی افزود: در اسلام دزد باید مجازات شود، این گونه نیست که پلیس با لحن تند با او حرف بزند، خدای نکرده اجازه نداریم فحاشی کنیم، هر چه مجازات که خدا تعیین کرده باید همان باشد و نه بیشتر.

 

رییس جمهوری اظهار داشت:حتی اگر فردی اعدامی است ما حق نداریم در بردن پای جوبه دار به وی توهین کنیم و فحش دهیم، قانون واضح او را محکوم کرده است و براین اساس مجازات می شود به ما ربطی ندارد، قانون خدا یا قانونی است که مجلس تصویب کرده است و مال مردم است بیش از آن حق نداریم کم و زیاد کنیم.

 

وی افزود: این رسالت و وظیفه ما است و باید به این رسالت و وظیفه کاملا توجه داشته باشیم و بیش از همه پلیس در دل مردم جایگاه و منزلت اجتماعی خوبی دارد و اگر در گوشه ای تخلفی باشد مردم این را به حساب کل پلیس نمی گذارند می گویند این یک نفر متخلف است.

 

رییس جمهوری با یادآوری این که امروز پلیس جایگاه و منزلت خوبی دارد، بار سنگینی را بر دوش دارد، خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی اظهار داشت: مردم ما قدردان و قدرشناس شما هستند و دولت در حد توانش هر چه بتواند کمک می کند.

 

وی گفت: امسال هم جزو سال هایی بوده که حتی بیش از 100 در صد اعتبار نسبت به پلیس اختصاص دادیم، سال سختی برای ما بود، اما ما حس می کنیم جایگاه شما چقدر حساس و مهم است و شما باید به یاری دولت بپاخیزید.

 

رییس جمهوری افزود:مردم و پلیس باید کمک کنند،همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات رفع رود.

پایان پیام/

کد خبر 359960

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha