سبک زندگی اسلامی حلقه واسطه بین اقتصاد و فرهنگ است

خبرگزاری شبستان: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سبک زندگی اسلامی در تحقق شعار سال، به عنوان حلقه واسطه بین اقتصاد و فرهنگ مطرح است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، غلامعلی حداد عادل، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شب گذشته (7 اردیبهشت) در همایش ولایت و بصیرت در خصوص تبیین عزم ملی و مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ، گفت: آنچه باید بیش از پیش با بیان شعار سال 93 بدان پرداخت، چهار مفهوم فرهنگ، اقتصاد، عزم ملی و مدیریت جهادی است.


وی ضمن اشاره به سخنان متعدد مقام معظم رهبری در خصوص تحقق این شعار، اظهار داشت: آنچه در سخنرانی ها و بیانات ایشان بسیار پررنگ تر از قبل جلوه می کند، موضوع فرهنگ، پرداختن بدان و گسترش آن است.


حداد عادل در بیان مثالی از قول مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ، افزود: لزوم فرهنگ برای یک جامعه، مانند لزوم هوا برای زندگی است و همانگونه که هوا یک ضرورت مطلق است، فرهنگ نیز از مواردی است که لزوم آن در جامعه بیش از هر مسئله دیگری مطرح می شود.


وی ادامه داد: اگر هوا آلوده شود، هم زیانش اساسی خواهد بود و هم جبرانش دشوار و به همین ترتیب، تخریب و وارد کردن صدمه به فرهنگ، خسارتی جبران ناپذیر به بار می آورد که جبرانش بسیار سخت خواهد بود.


نماینده مردم تهران در مجلس سبک زندگی اسلامی را به عنوان حلقه واسطه بین اقتصاد و فرهنگ عنوان و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بدون توجه به سبک زندگی اسلامی حاصل نمی شود.


فرهنگ و اقتصاد دو رکن متاثر از هم هستند
حدادعادل مقام معظم رهبری را شخصیتی فرهیخته و مطلع خطاب کرد و بیان داشت: یکی از ابعاد برجسته وجود رهبری بعد فرهنگی ایشان و علاقه مندی بسیار ایشان به مطالعه کتاب است که از وی شخصیتی آگاه و فرهیخته ساخته است.


وی به تاکیدات مکرر رهبری بر بعد فرهنگ اشاره کرد و افزود: ایشان طی سال های رهبری خویش، گفتمان های فرهنگی متعددی از قبیل ناتو فرهنگی، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و در مقابل آنها گفتمان های فرهنگ عمومی، مهندسی فرهنگ، پیوست فرهنگ و بسیاری موارد و مسائل دیگر را مطرح کرده اند که با پرداختن بدان ها، مسیری روشن و واضح در رسیدن به فرهنگ مطلوب را ترسیم کرده اند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بیانات رهبری در خصوص اقتصاد که فرموده اند «ما در اقتصاد راه درازی تا رسیدن به کمال مطلوب داریم و تا گسترش عدالت اقتصادی فاصله داریم»، خاطرنشان کرد: مسئله اقتصاد از مسائل مهم جامعه است که باید با دقت، ابعاد مختلف آن را بررسی کرده و خطوطی واضح در رسیدن به وضعیت مطلوب اقتصادی را ترسیم کنیم.


حدادعادل اقتصاد مقاومتی را به عنوان پیشنهاد و رهنمود رهبر عنوان کرد و اظهار داشت: این مهم تاثیر بسزایی در سروسامان دادن اقتصاد کشور و آسیب ناپذیری آن در مقابل تهدیدات و تحریم های مکرر دشمن در مواجه با انقلاب اسلامی ایران دارد که آن را بیش از پیش به استقلال نزدیک تر کند.


وی با بیان اینکه فرهنگ و اقتصاد دو رکن جدایی ناپذیر هستند که از هم تاثیر می پذیرند، افزود: باید توجه داشته باشیم که آنچه در فرهنگ رخ می دهد بر اقتصاد تاثیر می گذارد و آنچه در اقتصاد به وقوع بپیوندد، بر فرهنگ نیز تاثیر می گذارد.
 

سبک زندگی مان برگرفته از مکتب و جهان بینی خودمان باشد نه فرهنگ بیگانه
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تماشای شبکه های ماهواره ای و تاثیرپذیری های غیرواقعی برخی از آنها، گفت: نمی شود عده ای پای شبکه های ماهواره ای دشمن بنشینند و با تماشای پخش یکسری برنامه ها و میزگردهای مثلا کارشناسی که تنها هدفشان تفرقه افکنی، ایجاد تشویش اذهان و تبلیغ های نادرست است، به نتایجی غیرواقعی که از یکسری تفکرات ناصحیح نشات می گیرد برسند.


حدادعادل تصریح کرد: پادزهر این سم مهلک، گسترش سبک زندگی اسلامی برگرفته از مکتب و جهان بینی خودمان است و نه ترویج و پرداختن به فرهنگ بیگانه.


وی با اشاره به اینکه یک ایرانی باید به طور مستقل در انتخابات خود در امور مختلف نقش داشته باشد، اذعان داشت: تقلیدهای کورکورانه هیچ گاه مسیری روشن را در برابرمان قرار نمی دهد، بلکه بیشتر فرد را گمراهی و تباهی می کشاند که نتیجه آن می تواند از خود بیگانگی باشد.


نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص استقلال بانوان، افزود: شرط موفقیت در این راه این است که تسلیم الگویی که غرب راجع به زن ترسیم نموده و ارزش ها و معیارهایی که در تمدن غربی برای این قشر در نظر گرفته شده است نشویم و در جهت ساختن زندگی ای به سبک اسلامی از سوی زن، از الگوهای پر فریب غربی دوری کرده و دست رد به تمام خواسته های آنها بزنیم.


بهبود اقتصادی در بهبود فرهنگی و خرابی اقتصاد در خرابی فرهنگ موثر است
حدادعادل با بیان اینکه اقتصاد و فرهنگ باهم رابطه مستقیم دارند، خاطرنشان کرد: جامعه ای که رفاه معقول مادی نداشته باشد، از نظر فرهنگی در خطر است و همچنین جامعه ای که مشکلات اقتصادی گریبان گیرش باشد، به طبع باید منتظر بالارفتن آمار فساد در آن باشیم.


وی با اشاره به اینکه بهبود اقتصادی در بهبود فرهنگی و خرابی اقتصاد در خرابی فرهنگ موثر است، اذعان داشت: هرچه به سمت سبک زندگی اسلامی پیشرفت بیشتری داشته باشیم، اسراف و ریخت و پاش هایمان کمتر می شود و در این صورت با حفظ فرهنگ اصیل خود، نیازمندی به بیگانگان کمتر می شود.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: با توجه به اینکه دشمن هر دو موضوع اقتصاد و فرهنگ را در برابر ایران در دستور کار خود قرار داده است، بنابراین ما اکنون درگیر دو جنگ در این دو حوزه هستیم که باید با مقاومت و ایستادگی و در نظر داشتن حساسیت بالای موضوع، استقلال خود را حفظ کنیم.


وی ادامه داد: اکنون پس از گذشت 35 سال از استمرار انقلاب اسلامی ایران، مردم این سرزمین با ایستادگی خود اعلام می کنند که می شود به نام دین قیام کرد و با وارد کردن دین در شئونات مختلف اجتماعی، آن را به پیروزی رساند و از آن در برابر فشارهای متعدد دشمنان نیز حمایت کرد.


حدادعادل خاطرنشان کرد: جنگ نرم، برآشفتن اذهان و اندیشه ها، تخریب ایمان جوانان و بسیاری از مسائل دیگر، از جمله مواردی است که دشمن جهت نابودی دسترنج های انقلاب اسلامی بدان ها تکیه کرده است.


وی، نشانه گرفتن اعتقادات، ایمان و مسائل اخلاقی را از جمله خطرناک ترین راه تخریب فرهنگ دانست و افزود: دشمن سرمایه گذاری های سنگینی در فضای مجازی جهت ویران نمودن پایه های اخلاقی جوانان کرده و با ایجاد 120 شبکه ماهواره ای فارسی زبان که حداقل 110 شبکه آن به قصد ضربه زدن به انقلاب و استقلال کشور شکل گرفته اند، به دنبال پیاده سازی افکار شوم و تحمیل افکار غرب زده خود هستند که می خواهند با ترویج بی اخلاقی و تفرقه اندازی بین اقشار و اقوام مختلف ارکان فرهنگی جامعه را خدشه دار کنند.


خدمت به مردم باید یک اصل باشد
حدادعادل در تبیین دو واژه «عزم ملی» و «مدیریت جهادی» گفت: قاعدتا مخاطب ما در عزم ملی، عموم مردم و در مدیریت جهادی، مسئولان نیز هستند.


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: عزم ملی یعنی اینکه هر فرد از خود بپرسد وظیفه اش در این کشور چیست و جهت تحقق اهداف مدنظر، سهم وی در اراده ملی به چه اندازه است.


حدادعادل در تشریح مدیریت جهادی، اذعان داشت: مدیریت جهادی یعنی مسئولان کشور جهادی مدیریت کنند و به دور از نمایشی کار کردن، با ایمان به خدا و برای رضای خدا کار کنند.


وی نیت را اولین شرط جهاد دانست و افزود: اگر کسی برای رضای خدا کار کند، به دنبال نمایش اقدام خویش نیست و به همین سبب نیت باید خالص و به قصد عبادت و خدمت در مسیری بکار گرفته شود که در آن خدمت به مردم به عنوان یک اصل مطرح باشد.


نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: اگر مدیریت جهادی باشد، امنیت نیز برقرار می شود و در این صورت فرصت عملی شدن نقشه های دشمن گرفته می شود.


حدادعادل توجه به تولیدات داخلی را مهم عنوان کرد و افزود: در این مسیر تولید کننده باید سعی بر تولید جنس ایرانی مرغوب داشته باشد و از طرفی هم مصرف کننده با نیت حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد داخلی، به سمت خرید کالاها و اجناس ایرانی برود تا اینگونه با عزم ملی، شاهد تقویت اقتصاد و تولیدات داخلی باشیم.


پایان پیام/

کد خبر 362584

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha