شوراهای شهر و روستا بخشی عمل نکنند

خبرگزاری شبستان: معاون عمرانی استانداری گیلان، با بیان اینکه شورای استان یک سند بالادست و یک آمایش استانی است که باید مورد توجه شوراها قرار گیرد گفت: شوراهای شهر و روستا بخشی عمل نکنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت شعبان‌پور، معاون عمرانی استانداری گیلان، امروز(8 اردیبهشت) در همایش روز ملی شوراها با بیان اینکه 9 اردیبهشت به نام روز ملی شوراها نامگذاری شده است، اظهار کرد: امام(ره) در 10 اردیبهشت سال 58 با تاسی از قرآن کریم، دستور ویژه‌ تشکیل شوراها را به شورای عالی انقلاب دادند تا آیین نامه شورا را تدوین کنند که بعد از جنگ تحمیلی (چون جنگ در این دوران در راس امور بود) در سال 78 نخستین انتخابات شوراها برگزار شد.


وی ادامه داد: با برگزاری انتخابات، اختیارات شهر و روستا عملا به مردم واگذار شد و قانون هم حمایت ویژه‌ای از این شوراها کرد.


شعبانپور با بیان اینکه 16 نفر در شورای استان عضو هستند، گفت: همچنین 114 نفر عضو شورای شهرستان، 215 نفر شورای بخش، 298نفر عضو شورای شهر هستند که از این تعداد 273 نفر آقا و 25 نفر خانم هستند.


وی با اشاره به فعالیت دو هزار و 42 شورا در روستاهای استان افزود: 6 هزار و 316 نفر از اعضای شورای روستا هستند که کلیه امور روستا بر عهده این افراد گذاشته شده است.


معاون عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه 95 روستا دارای شورای پنج نفره هستند، تصریح کرد: پنج شهرستان شورای هفت نفره، سه شهرستان 9 نفره، شهرستان انزلی 11 نفره و در شهر رشت 11 نفر عضو شورای شهر هستند.
 

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم بخشی عمل کنیم اذعان کرد: یکی از دلایلی که در روستاها شورا سپس در بخش، شهر، شهرستان و استان شوراها تشکیل شده اند این است که تصمیم‌گیری‌های جمعی زنجیره‌وار به هم متصل باشند در غیر این صورت به بیراهه می‌رویم.


وی با بیان اینکه شوراهای روستا فقط به محدوده خود توجه نکند بلکه منافع استان را نیز در نظر بگیرند، افزود: شورای استان یک سند بالادست و یک آمایش استانی است که باید مورد توجه شوراها قرار گیرد.


در ادامه فتحعلی زاده، رییس شورای شهر آستارا با اشاره به تاکید قرآن بر مشورت و جایگاه مشورت در اسلام، اظهار کرد: اندیشه‌های سیاسی امام(ره) بر مشورت در همه امور تاکید بسیار دارد و شوراها یکی از مراکز اصلی تصمیم گیری هستند.
 

وی به مشکلات شوراها پرداخت و مدیریت واحد شهری را یکی از مشکلات عمده شوراها ذکر کرد و اذعان داشت: توجه به آموزش شوراها امری ضروری و مهم است و استفاده از مشاوره اعضای شورا در بحث مدیریت تصمیم گیری کلان شهری باید مد نظر قرار گیرد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 362867

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha