شوراها با در بر داشتن سلایق مختلف باید یک هدف داشته باشند

خبرگزاری شبستان: نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: با توجه به اینکه افراد با گرایشات و سلایق مختلف در شوراها حضور دارند، اما با این حال هدف باید واحد باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان، امروز (8 اردیبهشت) در نشست استانی شوراهای اسلامی شهرهای استان، افزود: شورا فضایی متشکل از چند منتخب مردم بر اساس اعتماد است که با سلایق مختلف جهت رفاه حال شهروندی و پیشرفت شهر گرد هم جمع می شوند.
 

وی همدلی بین اعضای شورا را از ارکان مهم وحدت اعضای یک شورا دانست و اظهار داشت: وحدت هدف، مسیر پیشرفت فعالیت ها را هموارتر کرده و در نتیجه اعتماد مردم را بیشتر جلب می کند.
 

امام جمعه گرگان اذعان داشت: اگر هدف ها یکی نباشد و افکار هر شخص در قالبی خاص قرار گیرد، شرایط به گونه ای خواهد شد که بیشترین ضربه به خود شورا بر گردد.


نماینده ولی فقیه در استان گلستان خاطرنشان کرد: توجه به پیشرفت شهر، شهرستان، بخش ها و روستاها در بخش های عمران، آبادانی و نظم از اهداف اصلی شوراها است.
 

آیت الله نورمفیدی جایگاهی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای مردم در نظر گرفته است را جایگاهی والا و شایسته عنوان کرد و اذعان داشت: مردم به دنبال ارج نهادن به جایگاه خویش در جلوه های مختلف همچون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر، روستا و غیره حاضر می شوند و پس از آن وظیفه ماست که پاسخی درخور جایگاهشان ارائه دهیم.
 

وی به قانون اساسی در خصوص شوراهای شهر، استان و غیره اشاره کرد و افزود: در قانون اساسی موارد بسیار و مناسبی برای شوراها درنظر گرفته شده، تا حدی که اجازه صدور طرح هایی از سوی شوراهای استانی و سراسری را نسبت به حوزه مسئولیت خود به آن ها داده است.

شورائیان باید به جایگاه خود اعتماد داشته باشند
امام جمعه گرگان در بیان اصل 101 قانون اساسی، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در برنامه های عمرانی استان ها و اجرای هماهنگ آن ها، شورای عالی استان ها نیز شکل می گیرد.


وی همچنین با اشاره به اصل 102 قانون اساسی، گفت: طبق این اصل، شورای عالی استان ها حق دارد در راستای وظایف خود، طرح هایی مستقیم به دولت و یا مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و و این دو نیز در جایگاه خود، به بررسی آن ها بپردازند.
 

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با اشاره به گذشت 35 سال از تصویب تشکیل شوراها، خاطرنشان کرد: حدود 16 سال از تشکیل شوراها می گذرد که طی این مدت چهار دوره در شوراها انتخابات صورت گرفته است، آنچه باید پس از گذشت این سال ها بیش از پیش بدان توجه کرد، پاسخ مناسب به انتخاب مردمی است که از روی اعتماد دست به گزینش می زنند.
 

آیت الله نورمفیدی ضمن تاکید بر اینکه شوراها باید به جایگاه خود معتقد باشند و قدر خود را بدانند، ادامه داد: در این راستا شناخت و اعتماد به جایگاه خود، از سوی شورائیان از مسائل مهمی است که باید با تشخیص به جا در خصوص اینکه در چه جایگاهی قرار دارند، صورت پذیرد.
 

وی تصریح کرد: نقشی که قانون اساسی برای شورائیان درنظر گرفته، باید با بررسی های لازم مورد استفاده کامل قرار گیرد و در قالب آن، طرح های مورد وظایف شوراها رسیدگی شود.
 

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در بیان راهنمایی به منتخبین مردم در شوراهای اسلامی شهر، گفت: چنانچه افراد حاضر در شورا به نقطه نظری مشترک نرسند و دچار دوگانگی شوند، باید به خود رجوع کنند و قبل از اینکه نقد و اعتراض ها به بیرون محدوده شورا رسد، با رجوع به درون شورا باید به اعمال خود رسیدگی کنند.
 

انگیزه های قومی، جناحی و حزبی مخرب عملکرد صحیح است
آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه انگیزه های قومی، حزبی و جناحی به عملکرد صحیح ضربه وارد می کند، افزود: باید از بروز چنین انگیزه های مخرب خودداری کرد و فقط به دنبال آن بود که بسنجیم رضایت مردم از عملکرد شوراها تا چه حد است، چرا که این بررسی ها برای تکامل و پیشرفت لازم است.
 

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه در انتخاب شهردار از سوی شورا باید دقت لازم اعمال شود، خاطرنشان کرد: سلامت، امنیت، کارآیی، تخصص و توانایی ورود به مسائل شهری از فاکتورهای مهمی است که در انتخاب یک شهردار باید رعایت شود.
 

وی ضمن تاکید برهمکاری بین شورای اسلامی شهر و شهردار، تصریح کرد: اعضای شورا باید نسبت به کسی که خود انتخاب می کنند، همراه بوده و در تعامل کامل با او باشند.
 

امام جمعه گرگان با اشاره به ارتباط مستقیم شورا و شهرداری تصریح کرد: این دو رکن، در ارتباطی مستقیم با یکدیگرند، چون شهردار با عملکرد خود، چهره شورا را منعکس می کند و بالعکس، افکار و انتخاب های شورا با عملکرد شهردار نمود می یابد.
 

معماری ها و ساخت و سازها باید با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی عجین باشد
آیت الله نورمفیدی اذعان داشت: ما مسلمان ها حتی در پیاده کردن طراحی ها و معماری ها و ساخت و سازهایمان نیز باید فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی کشور خودمان را مد نظر قرار دهیم و آنچه را که نشات گرفته از افکار غربی و به عنوان الگویی وارداتی محسوب می شود را رد کنیم.


وی در تذکری به شوراها، اظهار داشت: شوراهای اسلامی باید به این نکته توجه کنند که سبک معماری و شهرسازی و نحوه ساخت و سازها باید در راستای ترویج و گسترش فرهنگ داخلی کشور خودمان باشد.
 

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه ما فرهنگ ایرانی اسلامی مختص به خود را داریم، افزود: مردم جامعه در کنار حفظ اصول اعتقادی و فرهنگی و با دارا بودن شخصیتی که مختص یک ایرانی است باید به گونه ای رفتار کنند که دیگران تابع ما شوند.
 

امام جمعه گرگان نقش شورای شهر در این خصوص را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: شورای شهر با ارتباط مستقیمی که با جامعه دارد، می تواند به این مسائل ورود پیدا کند و با اثر گذاری مثبت، اصول را پررنگ تر کند.
 

آیت الله نورمفیدی با اشاره به حجمه دشمن در ورود به مسائل فرهنگی و اعتقادی مردم، گفت: دشمن به دنبال این است که با تبلیغات سوء و تزریق افکار واهی، مردم را به مرز از خود بیگانگی برساند و فرهنگ ایرانی اسلامی را تهی جلوه دهد، که باید با ایستادگی در برابر افکار شوم آن ها این جرات را از آن ها صلب کنیم.
 

محله محوری از اصول کاربردی در شوراها است
نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه در شهرها محله های متعددی وجود دارد که هر محله شرایط مختص به خود را دارد، اذعان داشت: محله محوری از اصول کاربردی در شوراهاست که با به کارگیری آن می توان رسیدگی بهتر در شهر انجام داد.


وی با اعتراض به کم بودن مساجد در شهرها، خاطرنشان کرد: حضور و وجود مساجد، گلدسته ها و گنبدهای آن احترام بسیاری دارد که باید در کنار آن به ترویج فرهنگ مسجدی بپردازیم، اما آنچه باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، تعداد کم مسجدها در شهرها است.
 

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: شهر اسلامی خصوصیاتی دارد که باید بر اساس موازین اسلامی و پیروی از سیره ائمه، به رشد، بالندگی و ارتقاء خود و شهرمان بپردازیم.
 

امام جمعه گرگان با تاکید بر سلامت کاری، اظهار داشت: درنظر داشته باشیم، هرکاری انجام می دهیم رنگ و بوی دینی و اسلامی داشته بباشد و گام هایمان در جهت رضای خدا باشد.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 362915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha