برگزاری مراسم  اعتکاف در 450 مسجد خراسان رضوی

خبرگزاری شبستان: مسئول ستاد برگزاری مراسم اعتکاف اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در ایام اعتکاف امسال450 مسجد در سطح استان و 120 مسجد در سطح شهر مشهد میزبان معتکفین هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام حسینعلی رحمتی، مسئول ستاد برگزاری مراسم اعتکاف اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ظهر امروز (11اردیبهشت) در گردهمایی توجیهی مسئولان برگزاری مراسم معنوی اعتکاف اظهار کرد: امسال برنامه ای تدوین شده تا معتکفان بر اساس برنامه تدوین شده؛ استراحت و عبادت آنها به طور منظم برگزار شود.


حجت الاسلام رحمتی با اشاره به این مطلب که هرساله در ایام البیض تعداد جوانان مشتاق برای معتکف شدن در مساجد افزایش پیدا می کند، تصریح کرد: به همین منظور ناظرانی به جهت ارزیابی عملکرد متولیان برگزار کننده مراسم اعتکاف به مساجد اعزام می شوند.


وی با اشاره به اعزام مبلغان و سخنرانان از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به سراسر استان ادامه داد: همچنین در ایام برگزاری اعتکاف سلسله جلسات گفتمان دینی در مساجد برگزار کننده اعتکاف برگزار می شود.


مسئول امور مساجد و ائمه جماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برنامه های اعتکاف نباید خسته کننده باشد، ادامه داد: معتکف نیاز به تفکر و یک برنامه ریزی جامع و مطلوب دارد تا بتواند بهره های معنوی لازم را در این سه روز داشته باشد.


حجت الاسلام رحمتی به تدوین منشور اعتکاف برای معتکفان در مساجد اشاره کرد و افزود:‌ این منشور در مساجد به جهت آگاهی معتکفان باید در بهترین نقطه مسجد قرار داده می شود همچنین کتابی به همت شهرداری مشهد و ستاد برگزاری اعتکاف اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی چاپ شده است که در هفته آینده در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.


مسئول ستاد برگزاری مراسم اعتکاف اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه برخی از مسئولان مساجد اعتکاف مدیریتی جهادی و تلاشی بی ادعا در برگزار این آیین معنوی دارند، افزود: به همین منظور پس از پایان ایام اعتکاف از فعال ترین متولیان این مراسم معنوی و روحبخش در مراسمی تقدیر خواهد شد.


حجت الاسلام رحمتی با اشاره به اینکه سال گذشته مراسم اعتکاف در 439 مسجد در سراسر استان خراسان رضوی برگزار شد و حدود 40 هزار نفر به مدت سه شبانه روز در این مراسم معنوی حضور داشتند، افزود: در ایام اعتکاف امسال450 مسجد در سطح استان و 120 مسجد در سطح شهر مشهد میزبان معتکفین هستند.


وی بیان کرد: برای اطلاع رسانی عموم مردم برای شرکت در مراسم اعتکاف در مساجد سطح شهر در میادین و درب ورودی مساجد بنر و پوستر نصب خواهد شد.


مسئول ستاد برگزاری مراسم اعتکاف اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بر لزوم افزایش ظرفیت های مساجد برگزار کننده امر مقدس اعتکاف در این استان تاکید کرد و گفت: متولیان امر اعتکاف سنگربانان مساجد هستند.

 

حجت الاسلام رحمتی با بیان اینکه مسئولان برگزار کننده اعتکاف باید برای جذب مردمی که تشنه معنویات و حقایق اعتکاف هستند برنامه ریزی مناسب داشته باشند، افزود: ائمه جماعات، مدیران اجرایی و مسئولان کانون های مساجد با برنامه ریزی منسجم از ورود افراد متحجر که از این ایام برای تزریق تفکرات باطل و غیر دینی به ذهن جوانان استفاده می کنند؛ جلوگیری کنند.


حجت الاسلام رحمتی خطاب به ائمه جماعت گفت: ائمه جماعات باید در این سه روز اعتکاف حضور فعال در مساجد داشته باشند و در ایام اعتکاف پاسخگوی سؤالات شرعی معتکفان باشند.


 مسئول امور مساجد و ائمه جماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی آموزش معتکفان قبل از ورود به ایام اعتکاف را ضروری دانست و تصریح کرد: معتکفان باید با همه احکام مربوط این فریضه آشنا شوند.

 

مسئول ستاد برگزاری مراسم اعتکاف اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر برگزاری مراسم اعتکاف به یکی از پدیده های بزرگ معنوی  و فرهنگ دینی تبدیل شده است.


وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مورد اعتکاف مبنی بر اینکه "اعتکاف یکی از رویش های انقلاب است و این امر مقدس باید مورد توجه جدی مسئولان و دست اندرکاران قرار گیرد"، بیان داشت: در راستای تاکید مقام معظم رهبری در رابطه با اعتکاف باید دستگاه های مختلف و مرتبط نظارتی بر نحوه برگزاری این مراسم داشته باشند.


حجت الاسلام رحمتی در ادامه به برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد گوهرشاد حرم رضوی اشاره کرد و گفت: امسال 2 هزار و 100 نفر در مراسم اعتکاف مسجد گوهرشاد حرم رضوی شرکت می کنند که تعداد شرکت کنندگان در آیین معنوی اعتکاف سال جاری به دلیل ساخت و سازهای این مسجد کاهش 2 هزار نفری داشته است.


وی تصریح کرد: برای مراسم اعتکاف 93 مسجد گوهرشاد حدود 100 هزار نفر ثبت نام کرده اند که سعی خواهیم کرد ظرفیت پذیرفته نشده در مراسم اعتکاف مسجد گوهرشاد را به سمت مساجد سطح شهر سوق دهیم.
 

پایان پیام/

کد خبر 363838

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha