سبک زندگی اسلامی و باوری که والدین در ذهن فرزندان خود نقش می زنند

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با تاکید بر الگو گرفتن فرزندان از والدین خویش گفت: میزان عمل والدین به سبک زندگی اسلامی در باور فرزندان آنها نسبت به این مسئله نقش فزاینده ای دارد.

حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در بخش دوم گفتگوی خود با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم به ارائه تعریفی ازعنوان سبک زندگی پرداخت و افزود: معنای این عبارت در هندسه حاکم بر مجموعه رفتارهای فردی و اجتماعی است که اتفاقا در نگاه کلی نوع هویت و شخصیت افراد هر جامعه را نشان می دهد.

وی با اشاره به برخی مشخصه های سبک زندگی اسلامی خاطرنشان کرد: با تحلیل این مجموعه رفتارها می توان فهمید که فلان جامعه اسلامی است یا نه مثلا یکی از موارد مهم داشتن استمرار در رفتارهای مومن است.


این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: مسلمان باید نه تنها در شرایطی که همه چیز فراهم است، خوش اخلاق باشد بلکه باید در تنگناها هم همین رفتار نیک را حفظ کند و در غیر اینصورت به مسائل مورد تاکید در سبک زندگی اسلامی عمل نکرده است.


سبک زندگی اسلامی یعنی در تمام احوالات مطابق با توصیه های اسلام رفتار کنیم
وی با شاره به دیگر مسائل توصیه شده در سبک زندگی اسلامی و لزوم عمل به این موراد در جامعه ای که داعیه اسلامی بودن دارد، اضافه کرد: در مجموع در تحلیل این رفتار ها می توان گفت که سبک زندگی اسلامی در این جامعه حاکم است یا نه.
 

با تکرار می توان سبک زندگی را به فرهنگ تبدیل کرد

حجت الاسلام ساجدی تصریح کرد: قابلیت تکرار پذیری هرآنچه که به عنوان سبک زندگی تلقی می شود باعث سرنوشت ساز شدن روش زندگی افراد برای هر جامعه می شود.


وی با اشاره به معنویت آفرین بودن رفتارهای توصیه شده در سبک زندگی اسلامی خاطرنشان کرد: این رفتارها مقطعی نیست و دائما تکرار می شود و در نهایت احساس می شود که این سبک از زندگی است که به خانه معنویت می آورد، ‌بنابراین سبک زندگی بسیار سرنوشت ساز است.


وی ادامه داد: سبک زندگی به علت تکرار برداری در خانواده و جامعه بسیار تاثیرگذار است و همین قابلیت می تواند سبک زندگی اسلامی را به فرهنگ در جامعه تبدیل کند.


والدین بدانند، رفتار آنها برای فرزندان الگوست
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: مورد دیگر برای رسیدن به این هدف توجه به الگو برداری فرزندان از والدین است چرا که فرزندان در مسائل مختلفی همچون رعایت حجاب یا قوائد اسلامی به رفتار پدر و مادر خود توجه دارند.


وی در ادامه با اشاره به حاکمیت سبک زندگی غربی در اکثر خانواده های امروزی افزود: در این روش زندگی فرزندان هم با نگاه به والدینی که از این روش زندگی تبعیت می کنند، کم کم از روشی که در زندگی اسلامی توصیه شده، دور می شوند.


حجت الاسلام ساجدی تصریح کرد: روند این تاثیرگذاری به مانند همان افرادی است که قوانین رانندگی را رعایت نمی کنند و انگار با این رفتار خود دیگران را هم نسبت به عدم رعایت ضوابط و آداب اجتماع تشویق می کنند.


وی ادامه داد: در خانواده ها هم روند به همین شکل است و برخی رفتارها با دیدن نحوه عملکرد والدین به خودی خود در وجود فرزند نهاینه شده و به همین راحتی و در طول زمانی طولانی فرزند کم کم از سبک زندگی اسلامی فاصله می گیرد.


این محقق حوزوی در ادامه گفتگو با تاکید بر پیش نیازهای لازم برای تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف باید نگاه جامعی به دستورات دینی مان داشته باشیم.


وی با اشاره مجدد به معنای عبارت سبک زندگی و مخصوصااسلامی افزود: اسلام مکتبی همه جانبه است اما از نگاه یک جانبه به آن محصول زشتی حاصل می شود.


وی افزود: این عملکرد باید به نحوی باشد که هندسه حاکم در مجموعه رفتارها و عملکردهای ما اسلام تجلی یافته و نشان داده شود.


وی با تاکید بر لزوم تجلی یافتن اسلام در تمام رفتارهای ما به عنوان ملتی مسلمان اضافه کرد: توجه به همه واجبات و ترک مجموعه محرمات اولین گام در این نگاه جامع می باشد.


حجت الاسلام ساجدی افزود: توجه به مستحبات و مکروهات گام بعدی است و باید این موارد را رعایت کنیم چرا که اگر ما در تنظیم رفتارهای خودمان به گونه ای عمل نکنیم که به این اهم و مهم برسیم پس به سبک زندگی اسلامی توجه نکرده ایم.


وی تصریح کرد: البته برای درک این درجه اهمیت ها باید مثال هایی عنوان شود مثلا برخی ها را می بینیم که به حق الناس اهمیت داده ولی از حق الله غافل می شوند و یا برعکس ولی باید بدانیم که سبک زندگی اسلامی مستلزم توجه جامع به جایگاه هر یک از این ابعاد و اهمیت آنهاست.


عضو هیت علمی موسسه امام خمینی(ره) توجه به این اهم و مهم ها را نشانه داشتن تدبیر انسان مومن دانست و ادامه داد: سبک زندگی اسلامی به معنای توجه به درجه اهمیت امور در زندگی براساس نمودار تصویری زندگی اسلامی است.


توجه نکردن به ترتیب امور مهم در سبک پیشنهادی اسلام برای زندگی به معنای دوری از این روش زندگی است
وی با بیان اینکه ترتیب اولویت های زندگی در جوامع مهم است، تصریح کرد: در مقایسه ای کلی می بینیم که امور مهم جوامع باهم متفاوت است پس اگر ماهم به عنوان اعضای یک جامعه اسلامی مهم های زندگی مان را بر اساس اسلام ترتیب ندهیم، قطعا از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته ایم.

حجت الاسلام ساجدی در ادامه با تاکید بر توجه اسلام به همه امور زندگی ادامه داد: متاسفانه کم توجهی ما به تمام ابعاد این مسئله باعث شده تا تصویر زیبایی در محیط خانواده ها و جوامع از آن دیده نشود.

وی تصریح کرد: به همین علت و برای اجرای کامل سبک زندگی اسلامی نیازمند برخورداری از دستگاهی هستیم که میزان این اهم و مهم ها را به ما نشان دهد تا بر اساس آن خانواده ها و جوامع را ارزیابی کرده و ببینیم که رفتارها و عملکردهایمان براساس همین شاخصه هاست و یا اینکه از آن فاصله گرفته ایم.

رسانه ها چهارچوب سبک زندگی اسلامی را به مردم انتقال دهند
وی در پایان با تاکید بر نقش دستگاه های مختلف در این خصوص گفت: رسانه ها می توانند نقش بسزایی در معرفی سبک زندگی اسلامی در چهارچوب معینی که دارد به عموم مردم داشته باشند.


پایان پیام/
 

کد خبر 366412

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha