از نقش شبکه های اجتماعی در کتابخوانی تا حضور کمرنگ ایران در فرهنگ جهان

خبرگزاری شبستان: جعفریان گفت: می‌توانیم با استفاده از کتاب و شبکه‌های اجتماعی سهم مشارکت بین‌المللی را اضافه کنیم به همین دلیل دولت جدید را فرصتی می‌دانیم که فضای بهتری بر جامعه علمی و فرهنگی حاکم شود.

به گزارشخبرنگار ادبیات شبستان، رسول جعفریان، نویسنده، پژوهشگر و مشاور فرهنگی رییس مجلس شورای اسلامی که در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب حضور داشت طی سخنانی گفت: به عنوان یک مؤلف کوچک و به نمایندگی از تمامی پژوهشگران و مؤلفان از مسئولان نمایشگاه کتاب سپاسگزارم. شروع تمدن بشری با کتاب است و این هم به اعتبار مشارکت‌گذاشتن افکار پژوهشگران با هم است.

 

وی خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی از این جهت موقعیت ممتازی دارد و سهم ما در تفکر و نشر بسزا بوده است اما متأسفانه چند قرنی است که در این راه جا مانده‌ایم اما امروز تصور می‌کنیم که در این تکاپو جان تازه‌ای گرفته‌ایم.

 

جعفریان با بیان اینکه یکی از بهترین موقعیت‌ها در عرصه بین‌المللی که در ایران کمتر به آن توجه می‌شود تضارب افکار است، گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود که این تضارب افکار در جامعه بیشتر شود. همچنین باید این فرصت به صورت مساوی برای همگان فراهم شود.

 

وی افزود: افکار ما در حیطه زبان فارسی باید جنبه مشارکت جهانی داشته باشد که باید توجه بیشتری نیز در این زمینه داشته باشیم.

 

جعفریان بخش مهمی از تفکر اسلامی و شرقی امروز را در نمایشگاه‌های کتاب حضور کشورهای عربی دانست و گفت: تفکر اسلامی در کشورهای عربی تولید می‌شود در حالی که این موضوع در کشور ما محدود است. در این خصوص باید مراوده فکری بیشتری با آنها داشته باشیم و فرهنگ را از منازعات سیاسی دور کنیم و نجات دهیم. خواهشمندم در این خصوص به بخش بین‌الملل توجه بیشتری شود همچنان که می‌دانم کمبود بودجه‌ها 2 سالی است که بخش عربی نمایشگاه را به صورت صوری برگزار می‌کند.

 

این پژوهشگر در ادامه توضیح داد: ما در دانشگاه شاهد هستیم که غربی‌ها افکار غربی را خوب نمی‌شناسند در صورتی که ما برای نقادی بهتر باید سعی کنیم از طریق فرصت‌های ترجمه‌ای این افکار را بیشتر به نسل جوان انتقال دهیم. می‌توانیم با استفاده از کتاب و شبکه‌های اجتماعی سهم مشارکت بین‌المللی را اضافه کنیم به همین دلیل دولت جدید را فرصتی می‌دانیم که فضای بهتری بر جامعه علمی و فرهنگی حاکم شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی فعال‌ترند و دولت جدید باید تصمیماتی در این حوزه بگیرد به این دلیل که خانواده‌ها و نسل جوان بیشتر درگیر آن هستند البته نباید به گونه‌ای شود که محرومیت از حضور در شبکه‌های اجتماعی سبب پشیمانی ما شود و از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم تفکر سنتی در این حوزه را مورد بررسی قرار دهد چرا که از طریق این شبکه‌ها بسیاری از کتاب‌ها وارد شبکه اجتماعی می‌شوند و این موضوع سبب ترویج کتابخوانی در کشور می‌شود.

 

پایان پیام/
 

 

کد خبر 366424

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha