مبلغان و نخبگان دینی در ایام برگزاری اعتکاف در مساجد حضور پیدا می کنند

خبرگزاری شبستان: مسئول امور مساجد و ائمه جماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: مبلغان خواهر و بردار، نخبگان و سخنرانان برجسته دینی در ایام برگزاری اعتکاف در مساجد حضور پیدا می کنند.

حجت الاسلام حسینعلی رحمتی، مسئول امور مساجد و ائمه جماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، یکی از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی را نظارت بر نحوه اجرای مراسم اعتکاف معرفی کرد و به خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد اظهار کرد: نظارت شامل اجرای روند سالم برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد، عدم بهم ریختگی و شلوغی برنامه ها، دریافت حق ثبت نام مشخص از معتکفین و عدم رسوخ گروه های انحرافی در مساجد است.


وی با اشاره به اینکه از امکانات سایر دستگاه های فرهنگی برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم اعتکاف در مساجد استفاده می شود، افزود: مراسم انس با قرآن و حضور قاریان در مساجد با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، برگزاری مسابقه خاطره نویسی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برگزار می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی نیز تامین امنیت مساجد برگزار کننده آیین معنوی اعتکاف را به عهده گرفته است.


حجت الاسلام رحمتی با بیان اینکه با هماهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از حضور نخبگان و سخنرانان برجسته در مساجد برگزار کننده اعتکاف استفاده می شود، ادامه داد: معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی برنامه فرهنگی جامعی برای مسجد گوهرشاد تدوین کرده است که این بسته فرهنگی را در اختیار متولیان اعتکاف در مساجد سطح شهر نیز قرار خواهد داد.


وی بیان داشت: اعزام مبلغ و مبلغه در طول سه روز برگزاری مراسم اعتکاف به مساجد از دیگر برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی است.


مسئول امور مساجد و ائمه جماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: بنا بر فتوای جدید برخی مراجع عظام مساجدی که در طول سال برنامه های مختلفی برای قشر کثیری از مردم برگزار می کند و در آن محله یا منطقه به عنوان مسجد جامع محسوب می شود، اعتکاف در آن مسجد صحیح بوده و نیت رجاء نمی خواهد.


وی با اشاره به اینکه در جلسات اتاق فکر و هم اندیشی، منشور اعتکاف 93 و آسیب های فراروی اعتکاف بررسی و به مساجد برگزار کننده اعتکاف گوشزد می شود، تاکید کرد: مساجدی که بدون اطلاع سازمان تبلیغات اسلامی اقدام به برگزاری مراسم اعتکاف می کنند احتمال بروز برخی مشکلات همچون حضور گروه های نفوذی وابسته به وهابیت زیاد است که پیشنهاد می کنیم همه مساجد با اطلاع سازمان تبلیغات مراسم اعتکاف را برگزار کنند.


حجت الاسلام رحمتی با اشاره به اینکه همه ساله شاهد حضور قشر کثیری از دانشجویان در مراسم معنوی اعتکاف هستیم ، گفت: براساس آمارهای اعلم شده سال گذشته 50 درصد معتکفین از جوانان بوده اند.

 

مسئول امور مساجد و ائمه جماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: با هماهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها مساجدی برای حضور معتکفین دانشجو اختصاص داده شده است.


وی اعتکاف را برنامه ای جامع برای خود سازی دانست و بیان کرد: معنویت خاصی که در اعتکاف برای معتکفین ایجاد می شود باعث خودسازی فرد معتکف می شود.


مسئول امور مساجد و ائمه جماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در روایات شرایط اعتکاف همچون رعایت شرایط حضور در مسجدالحرام در زمان حج واجب است، اظهار کرد: اعتکاف همچون مراسم حج ارتباط با خداوند، روزه بودن و سایر عبادات را در خود جمع کرده و باعث معنویت آن شده است.


پایان پیام/

 

کد خبر 367200

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha