آرامگاه حکیم عمر خیام در نیشابور گلباران می شود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از گلباران آرامگاه حکیم عمر خیام و اجری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری به مناسبت فرا رسیدن (28 اردیبهشت) روز ملی خیام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، رجبعلی لباف خانیکی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار داشت: به مناسبت فرا رسیدن 28 اردیبشهت روز ملی خیام برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در نیشابور برگزار می شود که این برنامه ها با برگزاری کنگره شعر از توس تا نیشابور از عصر امروز شنبه آغاز می شود.


وی با بیان اینکه در این کنگره شاعران بزرگ و علاقمندان به خیام حضور دارند، اضافه کرد: شاعران در این مراسم به شعرخوانی در محل آرامگاه حکیم عمر خیام می پردازند.


لباف افزود: اجرای موسیقی سنتی برنامه دیگری است که در حاشیه برگزاری این کنگره شعر عصر امروز در محل آرامگاه خیام برگزار می شود.


وی ادامه داد: همایش علمی پژوهشی خیام نیز در صبح روز یک شنبه 28 اردیبشهت در سالن همایش های دانشگاه آزاد خیام برگزار می شود که در این همایش مسئولانی از استان و نیز خیام پژوهان و علاقمندان به این شاعر بزرگ سخنرانی می کنند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه گفت: ویژه برنامه های متنوعی در محل آرامگاه خیام نیز در صبح روز یک شنبه (28 اردیبشهت) برگزار می شود.


لباف خانیکی خاطرنشان کرد: همچنین ساعت 13 روز یکشنبه نیز آرامگاه حکیم عمر خیام در مراسم ویژه ای گلباران خواهد شد.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: به مناسبت روز جهانی موزه ها و با هدف تشویق و ترغیب علاقه مندان برای بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی و تاریخی استان در روز یک شنبه 28 اردیبشهت، موزه ها به صورت رایگان میزبان بازدید کنندگان هستند.
 

بنابراین گزارش، حکیم ابوالفتح غیاث الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری معروف به خیام یا خیامی از ریاضی دانان، منجمان، اطباء، حکما و شاعران نام آور ایرانی در قرن پنج و ششم هجری است. سبب شهرت او به خیام درست معلوم نیست احتمال داده اند که پدرش خیمه دوز بوده است تاریخ زندگانی او با روایات افسانه آمیز درهم آمیخته است همچنین او را در امر تهیه زیج جلالی ( 467 هجری) در شمار سایر دانشمندان ذکر کرده اند که خالی از اشکال نیست.
 

قدیمی ترین ماخذی که درباره خیام مطالبی در آنها می توان یافت نامه ای است منتسب به سنایی کتاب میزان الحکمه عبدالرحمان خازنی، کتاب الزاجر للصغار تالیف زمخشری، چهار مقاله نظامی عروضی سمرقندی، وتتمه صوان الحکمه الوالحسن بیهقی است.

 

مشهور است که خیام به عراق و خراسان سفر کرده است و به روایتی زیارت حج نیز به جای آورده است خیام در رساله " کون و تکلیف" که در جواب یکی از شاگردان ابن سینا نوشته خود را شاگرد بوعلی خوانده است بنابراین او در 428 هجری که سال وفات ابن سیناست باید جوانی پخته و کامل بوده باشد او با علمای طراز اول زمان خود مانند حجت الاسلام محمد غزالی مراوده داشته است.

 

خیام غالباٌ به تدریس حکمت و مطالعه در علوم ریاضی اشتغال داشته و مشهور است که در تعلیم بخل می ورزیده است و گفته اند که به همین سبب آثار زیادی از وی باقی نمانده است.

 

رساله جبر و مقابله، رساله فی شرح ما اشکال من مصادرات کتاب اقلیدس، رساله فی الاحتیال لمعرفه مقداری الذهب و الفضه فی جسم مرکب منهما مقصود از آن بیان دستور ارشمیدس و ترازوی اوست برای تعیین اوزان اشیاء با توجه به وزن مخصوص هر یک، لوازم الامکنه درباره فصول وعلت اختلاف هوای بلاد و اقالیم، رساله فی الکون و التکلیف،الجواب من ثلاث مسائل از آثار مشهور خیام در علوم ریاضی است.

 
پایان پیام/

کد خبر 368044

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha