موزه ملی کاشان از قدیمی ترین موزه های کشور است

خبرگزاری شبستان: مسئول موزه ملی کاشان گفت: موزه ملی کاشان از قدیمی ترین موزه های کشور است که مردم فرهنگ دوست این شهرستان نقش چشم گیری در احداث بنا و گردآوری اشیای آن داشته اند.

ماهر برهود، مسئول موزه ملی کاشان، به مناسبت" 28 ادردیبهشت" روز جهانی موزه به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان گفت: موزه ملی کاشان جزء معدود موزه های کشور است که بنای آن از ابتدا فقط برای ایجاد موزه طراحی و اجرا شده است.


وی احداث بنای این موزه را در زمینی به مساحت 700 متر مربع و زیر بنای 570 متر مربع در ضلع غربی مجموعه تاریخی باغ فین را عنوان کرد و افزود: ساختمان موزه یک طبقه و دارای ایوان یکپارچه در سه ضلع جنوبی، غربی و شمالی است که با ستون های متعدد بنا شده است.


به گفته وی، موزه ملی کاشان با توجه به اشیای موجود دارای چهار بخش باستان شناسی، معاصر، منسوجات، کتابت و نسخ خطی است.


مسئول موزه ملی کاشان تصریح کرد: آثار بخش باستان شناسی مربوط به دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی است.


برهود، آثار کاوش شده توسط پرفسور گریشمن در تپه های باستانی سیلک، آثار فلزی دوره ایلخانی و صفوی، آثار لعابی، سنگی و ظروف شیشه ای، پارچه های مخمل و زری بافی، سه جلد قرآن به خط کوفی اولیه، دو جلد قرآن در قطع جیبی، وزیری با خط و تذهیب بسیار زیبا و چند نمونه فرمان شاهان قاجاری را تعدادی از محتویات چهار بخش موزه ملی کاشان برشمرد.


*ساخت بنای اولیه در سال 1242 هجری


وی در خصوص تاریخچه اولیه ساخت این موزه افزود: موزه ملی کاشان بر روی خرابه های خلوت نظام الدوله توسط نظام الدوله صدر اصفهانی داماد فتحعلی شاه و حاکم شهر کاشان در سال 1242 هجری(1826 میلادی) احداث شد که به دلیل شرایط نابسامان سیاسی دوره مظفر الدین شاه و ضعیف شدن حکومت مرکزی در منطقه کاشان متروکه و سپس تخریب شد.


برهود، ایجاد انجمن حفاظت آثار تاریخی کاشان در سال 1337 هجری شمسی به پیشنهاد و دعوت سید محمد تقی مصطفوی مدیر کل باستان شناسی کشور و با حضور افراد سرشناس و فرهنگ دوست کاشانی و نطنزی از جمله احمد مدیر نراقی در تهران را یادآور شد و گفت: ساخت موزه ای در راستای معرفی فرهنگ اصیل و پیشینه کهن منطقه کاشان در مجموعه تاریخی فرهنگی باغ فین و بر روی خرابه های بنای خلوت نظام الدوله در این انجمن تصمیم گرفته شد.


*افتتاح رسمی موزه در سال 1346 هجری شمسی


به گفته وی، بنای موزه به دنبال این تصمیم با مساعدت و همیاری افراد نیکوکار و علاقه مند طی پنچ سال احداث و در سال 1346 هجری شمسی به صورت رسمی افتتاح شد.


مسئول موزه ملی کاشان، در ادامه مرمت و ساماندهی این موزه در سال 1385 هجری شمسی را خاطرنشان کرد و گفت: موزه بعد از اتمام طرح ساماندهی در نخستین روز سال 1390 هجری شمسی بازگشایی شد.


برهود، اهدای تعدادی از اشیای موزه توسط هنرمندان و افراد علاقه مند به حفظ فرهنگ و آداب و رسوم منطقه کاشان و شهرهای اطراف آن را تاکید کرد و گفت: تعدادی از آثار موزه نیز از طریق موزه ملی ایران و موزه هنرهای تزیینی تهران تامین شده است.


به گفته وی، ساختمان موزه توسط استاد حاج ابوالقاسم قلمانی با استفاده از المان های الهام گرفته از معماری اصیل ایرانی اسلامی ساخته شده است.
 

گفتنی است، کاشان علاوه بر موزه ملی واقع در باغ فین، دو موزه مردم شناسی باکو چی در شهر کاشان و موزه مردم شناسی در شهر برزک را نیز دارد.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 368368

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha