خمودگی بدنه کار کشور نتیجه نداشتن عقبه پژوهشی

خبرگزاری شبستان: مشاور عالی جامعه اسلامی کار آفرینان با تاکید بر لزوم توجه به نگاه اسلامی به فرهنگ کار گفت: مهم ترین علت خمودگی بدنه کار کشور نداشتن عقبه پژوهشی است.

خبرگزاری شبستان - قم: کار یک ارزش مهم برای تمام جوامع بشری است که در فرهنگ ها و آیین ها با درجات مختلفی مورد توجه است. این ارزش در دین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی هم درجه اهمیت بالایی دارد ولی متاسفانه جامعه امروز تا حدودی از این فرهنگ فاصله گرفته و برای بازگرداندن این ارزش به جامعه کار سختی پیش رو داریم. البته برای عمل به سبک زندگی اسلامی باید در کنار تمام مسائل به فرهنگ کار هم توجه کرد و دوباره کار کردن را به عنوان یک ارزش مهم در جامعه نشان داد. در همین راستا با حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، مشاور عالی جامعه اسلامی کار آفرینان گفتگو شده که شرح آن در ادامه می آید:


حوزه کار کشور از نداشتن عقبه پژوهشی رنج می برد

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن بررسی وضعیت فرهنگ کار در کشور و میزان مطابقت آن با سبک زندگی اسلامی تصریح کرد:  نداشتن عقبه پژوهشی در موضوع کار به این معناست که ما در عرصه ای که کارآفرینی می کنیم اصلا یک پژوهش میدانی، علمی و تئوریک انجام نداده ایم و نمی دانیم که مثلا فلان کار چقدر به درد ما می خورد.


مشاور عالی جامعه اسلامی کار آفرینان تصریح کرد: واقعیت اینکه هزینه قابل توجهی ولی چون پژوهش نیست به درد نمی خورد مثلا حتی در تعریف صنعتی بودن یا نبودن شهرهایمان هم باید پژوهش کرده و ببینیم که فلان شهر ظرفیت هایش قابلیت تبدیل شدن به شهری صنعتی را دارد یا فرهنگی و یا توریستی.


قم توریستی یا قم صنعتی؟

وی در ادامه با اشاره به وضعیت قم در این خصوص افزود: مثلا در مورد قم باید تحقیق کرده و می دیدیم که آیا این شهر ظرفیت صنعتی شدن دارد یا نه، ما در حالی قم را در مسیر صنعتی شدن پیش می بریم که با توجه به همین توانمندی ها باید روی ظرفیت های فرهنگی و توریستی قم سرمایه گذاری شود.


حجت الاسلام سهرودی در ادامه به موضوع کارآفرینی در غرب پرداخت و ادامه داد: دانشجوی ما پس از تحصیل به دنبال کار می گردد و این در حالی است که کارگران در کشورمان تحصیلاتی هم ندارند ولی کار راحت تر برایشان فراهم است.


وی در ادامه با اشاره به روند کشورهای غربی در این خصوص خاطرنشان کرد: پدیده ای در غرب به نام "آر اند دی" (R&D واحدهای تحقیق و توسعه ، ابزارهایی ارزشمند برای توسعه و بهبود هر بیزینس) وجود دارد.


وی با اشاره به معنای "آر اند دی" گفت: این اصطلاح حرف ابتدایی دو کلمه جستجو و توسعه به زبان انگلیسی است و باید بین این دو رابطه ای مناسب شکل گیرد.


عدم ارتباط دانشگاه و حوزه کار، مسئله ای که حتی حوزه های علمیه هم درگیر آن هستند

این محقق و مولف با تاکید بر اینکه بین بدنه دانشی و کار ارتباطی نیست، ادامه داد: متاسفانه امروز بین دانشگاه و کار در کشور ما ارتباطی نیست و این مسئله حتی بین حوزه علمیه و کار ما هم وجود ندارد.


بجای جزوه مشکلات را به دست دانشجویان بسپاریم

وی با اشاره به روش مفید و امتحان شده در کشورهای پیشرفته در این خصوص خاطرنشان کرد: در این کشورها دانشگاه بجای اینکه جزوه دست دانشجو بدهد در سطح جامعه جستجویی کرده، مشکلات را شنایی می کند و در طول ترم با دانشجویان در میان می گذارد و به این شکا دانشجو برای رفع مشکلات کار یک شرکت یا جامعه تلاش می کند.


وی گفت: در این روش دانشجو تحقیق کرده و راهی برای رفع این مسائل پیدا می کند و به این شکل در پایان ترم دانشگاه مذکور با کلی پایان نامه مواجه است که راهکارهایی برای حل مشکلات موجود ارائه می کند.



حجت الاسلام سهروردی با تاکید بر نتایج حاصل از این روند تحصیلی خاطرنشان کرد: خوب در ادامه پایان نامه های ناظر به مشکلات جامعه و یا حتی برخی شرکت های معرفی شده اگر طرح های موفقی داشته باشند، مورد توجه قرا می گیرند و این دانشجو نیست که س از فارغ التحصیلی به دنبال کار می گردد بلکه جامعه و شرکت ها هستند که به دنبال چنین تحصیل کرده هایی هستند.


وی در ادامه به وضعیت پایان نامه ها در کشور در دانشگاه های کشور اشاره کرد و افزود: ما علاوه بر اینکه این ارتباط را برقرار نکردیم، پایان نامه هایی هم داریم که در بیشتر موارد حتی شان یک پایان نامه را ندارند و قابل چاپ نیستند.


هر پایان نامه ای باید ناظر به یک مشکل از جامعه باشد

مشاورعالی جامعه اسلامی کار آفرینان گفت: البته این سخنان به معنای نفی تلاش های علمی قابل تقدیر توسط برخی دانشجویان و تحصیلکردگان کشورمان نیست ولی هر پایان نامه ای باید ناظر به یک مشکل از جامعه باشد و اگر به این شکل شد، می بینیم که این کار جامعه و یا شرکت های مذکور است که به دنبال این دانشجو باشند یا اینکه او باید به دنبال کار باشد؟


وی ادامه داد: در کشور ما چون دانش هایی که می خوانیم ناظر به مشکلاتمان نیست، کاری هم که دانشجو پس از فارغ التحصیلی پیدا می کند با علایق تحصیلی اش متفاوت است.


حجت الاسلام سهروردی گفت: ما در بحث مهارت آموزی فراموش کرده ایم که باید دبیرستان و دانشگاه خود را به سوی مهارت اندوزی و درگیر شدن با مسئله روز جامعه هدایت کنیم و آنها را با مهارتی تحت عنوان "چگونه زیستن" آشنا کنیم.


وی افزود: اگر این مهارت ها به درستی در مقاطع مورد نیاز آموزش داده می شد، تک تک افراد ما کارآفرین می شدند همچنان که امروز هم با وجود تمام کاستی های آموزشی کارآفرینان خوبی در کشور داریم.


پایان پیام/
 

کد خبر 368771

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha