همایش «گردشگری و موزه های هزاره سوم» برگزار شد

خبرگزاری شبستان: همایش گردشگری و موزه های هزاره سوم همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی به همت مرکز آموزش عالی علمی-کاربردی فرهنگ و هنر واحد 37 تهران در باغ موزه قصر برگزار شد.

به گزارشخبرگزاری شبستان، دراین مراسم که با حضور رجبعلی خسروآبادی؛ مشاور معاون رئیس جمهور و مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، حمید شاه آبادی؛ مشاور هنری وزیر ارشاد و سرپرست موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر و تعدادی از اساتید و دانشجویان جهانگردی برگزار شد موضوعاتی همچون بازاریابی موزه های هزاره سوم، پست مدرنیسم و موزه های هزاره سوم، خواسته های گردشگران از موزه های هزاره سوم، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی موزه های هزاره سوم و نقش ICT در بازتعریف گردشگری و موزه های هزاره سوم مورد توجه قرار گرفت.


همچنین در این همایش مشاور هنری وزیر ارشاد در سخنانی توجه به موزه داری و گردشگری در ذیل یک مفهوم والاتر که فرهنگ دینی و ملی ما است را ضروری دانست و گفت: در این فرازی از برهه تاریخی که در آن هستیم توجه به مسئولیت خودمان بسیار اهمیت دارد. موزه های ما محلی از نگهداری اشیاء بودند که خوشبختانه حالا ما از صرف نگهداری اشیاء گذر کردیم و با دیدن اشیاء تاریخی گذشته خودمان را مرور می کنیم.


سرپرست موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر ادامه داد: همانطور که در ماموریت های ستادی کشور بین موزه هنرهای معاصر و موزه های گنجینه ای ما تفاوت جایگاهی وجود دارد، وزارت ارشاد مامور نگهداری از موزه هنرهای معاصر است و سازمان میراث فرهنگی در حوزه موزه های گنجینه ای کار را اداره می کند پژوهشگران امروز از همین تفکیک ماموریت می توانند به وظیفه و رسالتی که عنصر فرهنگی در گذر تاریخ دارد توجه داشته باشند.


وی گفت: اگر به دوره های گذشته مراجعه کنیم در پوشش اقوام و اشیا به جا مانده به طور جدی با مطالعه عمیق به بسیاری از نگرش ها و بینش های آن دوره می‏رسیم و ما هم باید ببینیم چه نماد و مولفه ای را ما به عنوان بخشی از هویت دینی و ملی و تاریخی خودمان در این دوره ثبت می کنیم.


حمید شاه آبادی افزود: امروز ما در حال به جای گذاشتن آثاری برای آیندگان هستیم که بیانگر اندیشه های امروز ما خواهند بود و سلسله نشست ها باید به این سوال پاسخ دهد که اگر دیگران برای ما نماد به جا گذاشته اند ما چگونه می توانیم آنچه امروز ساری و جاری است در غالب نماد ها به آیندگان نشان دهیم.


همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش گفت: موزه ها بیانگر تاریخ، قدمت و هویت ماست که نقش موزه ها در پاسداشت از هویت ملی ما بسیار مهم و تاثیر گذار است.


رجبعلی خسروآبادی موزه ها را یکی از المان های بنیادین شهرهای مدرن به منظور جذب گردشگر،معرفی تاریخ و پیشینه، انسجام ملی در جامعه و حفظ و نگهداری گنجینه آثار فرهنگی هنری و تاریخی یک ملت عنوان کرد و افزود: آثار هنرمند بسیار گرانبهاست و این موزه ها جایی هستند که آثار هنرمندان ایرانی را نگهداری می کند.


وی با بیان اینکه ما هنر را خلق می کنیم ولی از آن استفاده نمی کنیم، افزود: در این سالها ما کاری برای هنر انجام ندادیم، هنر را خلق کردیم ولی از معرض دید دور کردیم.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اضافه کرد: باید موزه ها را با خواسته های مردم همسو کرد و مردم بیایند ببینند گذشتگان ما چه آثار گرانبهایی برای ما خلق کردند.


همچنین در حاشیه این همایش از کتاب «معماری ایران و جهان در سپهر فرهنگ ایران» نوشته « رضا نوری شادمهانی» رونمایی شد.


برگزاری پاراتور موزه ای ویژه معلولین موسسه خیریه کهریزک در باغ موزه قصر، برگزاری جشنواره غذاهای ایرانی به نفع کودکان سرطانی و برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی و اجرای جشن های آیینی و محلی از دیگر برنامه های جنبی همایش گردشگری و موزه های هزاره سوم بود.
 

پایان پیام/

کد خبر 368839

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha