مردم مهم‌ترین رکن حفاظت از میراث فرهنگی

خبرگزاری شبستان: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مردم را مهم‌ترین رکن حفاظت از میراث فرهنگی دانست و گفت: مردم باید به دولت در حفاظت از میراث فرهنگی یاری رسانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سومین گردهمایی مجموعه‌داران با اشاره به شعار سال سازمان ایکوم مبنی بر مجموعه‌های موزه‌ای، برقراری پیوندها اظهار داشت: مجموعه‌داران پیوند، معنا و مفهومی که این شعار دارد را عملی ساخته‌اند.

 

وی مردم را مهم‌ترین رکن حفاظت از میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: در سرزمینی که بیش از 12 هزار سال سبقه فرهنگی دارد تنها دولت نمی‌تواند از آثار نگهداری نماید و مردم نیز باید در حفاظت از میراث فرهنگی به یاری دولت بیایند که در این میان مجموعه‌داران به عنوان نماینده مردم نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

 

طالبیان از تصویب آیین‌نامه حمایت از اموال تاریخی و فرهنگی در سال 1384 خبر داد و گفت: این آیین‌نامه تا الان تعلیق بوده است که ما برای اجرایی‌شدن آن تلاش می‌کنیم.

 

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: برای اجرایی‌شدن آیین‌نامه حمایت از اموال تاریخی و فرهنگی تلاش می‌کنیم مجموعه‌های خصوصی را افزایش دهیم.

 

وی با اشاره به اهمیت تاریخی برج آزادی اظهار داشت: برج آزادی مثل مجموعه‌هایی که در یک دوره از خلاقیت‌های ایران بوده در معماری معاصر ارزشمند است و در فهرست آثار ملی قرار دارد.

 

طالبیان با اشاره به عضویت ایران در سازمان ایکوم بیان داشت: یکی از برنامه‌هایی که به اتفاق مجموعه شهری تهران تلاش می‌کنیم تا انجام دهیم این است که پرونده‌ای برای مجموعه‌های معماری معاصر ایجاد کنیم.

 

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه مدیریت مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی و ملی یک وظیفه ملی است، اظهار داشت: مجموعه آزادی می‌تواند مرکزی برای معرفی موزه‌های کشور باشد و بر جذابیت مجموعه و تهران بیفزاید.

 

در ادامه این گردهمایی، منوچهر لطفی، رییس انجمن مجموعه‌داران ایران با اشاره به روند شکل‌گیری این انجمن و فعالیت‌های آن در سال 92 خاطرنشان کرد: انجمن مجموعه‌داران از سال 86 تشکیل شد و مجوز فعالیت خود را دریافت کرد.

 

وی با اشاره به برنامه‌های این انجمن اظهار داشت: تورهای بازدید از اماکن مختلف تاریخی و موزه‌ها در سطح کشور، برگزاری کلاس‌های آموزشی، سمینارهای علمی، نمایشگاه‌های تمبر، عکس، کبریت و ...، تشکیل کمیته‌های تخصصی، تألیف سه کتاب، معرفی 60 مجموعه‌دار به میراث فرهنگی برای اخذ مجوز از جمله برنامه‌های انجمن مجموعه‌داران ایران است.

 

وی افزود: ترویج فرهنگ مجموعه‌داری در کشور و ساماندهی و سازماندهی مجموعه‌داران و افزایش سطح آگاهی مجموعه‌داران از اهداف انجمن مجموعه‌داران ایران است.

 

در ادامه از منوچهر خواجه‌نوری به عنوان مسن‌ترین مجموعه‌دار و گروسی به عنوان جوان‌ترین مجموعه‌دار تجلیل شد و مجوز مجموعه‌داری به آقای گروسی اعطا شد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 369058

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha