ثبت و شناسایی 31 هزار مکان تاریخی در ایران

خبرگزاری شبستان: از سال 1309 که اولین قانون حفظ و حراست از عتیقه‌جات و میراث فرهنگی به تصویب رسید حدود 31 هزار مکان تاریخی شناسایی و به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت روز گردشگری در شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: به خاطر جایگاه و موقعیتی که در ابتدای شورای شهر جدید وجود دارد و ظرفیت‌های موجود از تبادل نظر و همکاری مشترک در جهت حل مشکلات سازمان میراث فرهنگی استفاده می‌کنیم.

 

وی با ارایه گزارشی از فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: در کل کشور بیش از یک میلیون مکان، بنا، سایت و محوطه تاریخی داریم که از سال 1309 که اولین قانون حفظ و حراست از عتیقه‌جات و میراث فرهنگی به تصویب رسید حدود 31 هزار مکان تاریخی شناسایی و به ثبت رسیده است.

 

سلطانی‌فر با بیان اینکه حدود سه درصد از آثار تاریخی ثبت شده است، اظهار داشت: از بین این مجموعه حدود 16 بنا را که ارزش تاریخی بالایی دارند در یونسکو ثبت جهانی کرده‌ایم و در حال حاضر 47 مورد در نوبت ثبت یونسکو قرار دارد.

 

وی ادامه داد: کمتر از یک درصد از بناهای شناسایی و ثبت‌شده برای احیا، مرمت و بازسازی در دستور کار قرار گرفته‌اند.

 

سلطانی‌فر یادآور شد: حجم کار و آن چیزی که باید انجام شود و آنچه که تاکنون انجام شده بسیار گسترده‌تر است که می‌طلبد یک همت و اراده عمومی به کار گرفته شود.

 

معاون رییس‌جمهور تصریح کرد: برای آزادسازی، حریم، کاووش، احیا و مرمت و بازسازی بناهای تاریخی ثبت‌شده حدود 320 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که اگر طی 10 سال بخواهیم این اعتبار را اختصاص دهیم سالانه حدود 32 هزار میلیارد تومان باید تأمین اعتبار کنیم.

 

وی با بیان اینکه امکانات موجود و حجم کاری که در بحث آثار تاریخی، احیا و مرمت آنها باید انجام دهیم یک به 100 است، تصریح کرد: با این معادله نیاز به تعامل با نهادهای دیگر برای حفظ آثار تاریخی بیشتر احساس می‌شود.

 

سلطانی‌فر از فعالیت 447 موزه در کل کشور خبر داد و افزود: 231 موزه متعلق به سازمان میراث فرهنگی و مابقی به نهادهای دیگر و بخش خصوصی تعلق دارد.

 

وی ایران را یکی از سه قطب بزرگ صنایع دستی در جهان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر از 460 رشته صنایع دستی موجود در دنیا 352 رشته در ایران فعالیت می‌کنند که حدود 2 میلیون نفر در قالب این رشته‌های صنایع دستی اشتغال دارند که با استفاده از این پتانسیل می‌توان در زمینه حل مشکل اشتغال کشور نقش‌آفرینی کرد.

 

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری اندک، فناوری کاملا بومی و ارزآوری بسیار زیاد از شاخصه‌های صنایع دستی است که می‌توان با استفاده از این مؤلفه‌ها در راستای توسعه و گسترش آن برنامه‌ریزی کرد.

 

وی با اشاره به وضعیت گردشگری در جهان خاطرنشان کرد: حدود 25 میلیون نفر گردشگر در سال 1950 جابجا شدند که این رقم در سال 2005 به هشت میلیون نفر افزایش یافت و در سال 2013 تعداد گردشگران به یک میلیارد و 187 میلیون نفر رسید که درآمدی معادل 1250 میلیارد دلار نصیب کشورهای مختلف کرده است.

 

سلطانی‌فر با بیان اینکه 10 درصد جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جهان در ایران وجود دارد و جزء 15 کشور مطرح دنیا در این حوزه هستیم، تأکید کرد: علی‌رغم ظرفیت‌های موجود طراز گردشگری در کشور بسیار پایین بوده است به طوری که در سال 92، 5/4 میلیون گردشگر وارد کشور شدند که در خوشبینانه‌ترین حالت 5 میلیارد دلار درآمد داشته‌ایم و این در حالی است که در همین سال هفت میلیون گردشگر از کشور خارج شده‌اند.

 

وی ادامه داد: در چشم‌انداز 20 ساله کشور که برنامه‌ریزی شده، پیش‌بینی شده است 20 میلیون گردشگر در سال با درآمد حدود 30 میلیارد دلار در کشور داشته باشیم و این در حالی است که امروز با سپری‌شدن 40 درصد از زمان چشم‌انداز طراز گردشگری کشور منفی است.

 

سلطانی‌فر با بیان اینکه روی کار آمدن دولت تدبیر و رویکرد تعاملی آن با کشورهای دیگر زمینه افزایش ورود گردشگران خارجی را فراهم آورده است، تأکید کرد: در 45 روز اول سال جاری تعداد گردشگران اروپایی در ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 240 درصد رشد داشته است.

 

وی ادامه داد: بازدید روزانه بیش از 400 گردشگر خارجی از اماکن تاریخی بیانگر ان است که آینده گردشگری کشور امیدوارکننده و مثبت است.

 

وی تهران را یکی از شهرهای پرجاذبه در ارتباط با گردشگری و برخورداری از مکان‌های تاریخی و فرهنگی عنوان کرد و افزود: بخش‌هایی از بافت‌های تاریخی استان تهران احیا و مرمت و بازسازی شده و بخش‌هایی نیز نیازمند بازسازی است.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: 100 موزه در تهران وجود دارد، 300 اثر ثبت‌شده تاریخی در تهران، 23 حریم بناهای تاریخی و 2300 اثر واجد ارزش تاریخی در شهر تهران وجود دارد.

 

وی کمبود هتل و مراکز اقامتی را یکی از مهم‌ترین مشکلات در بخش گردشگری عنوان کرد و افزود: با توجه به زمینه‌های همکاری که در گذشته بین شورا، شهرداری و میراث فرهنگی وجود داشته و یادداشت تفاهم‌های مبادله‌شده بخشی از موارد مورد توافق اجرایی شده و بخشی هم نیاز به پی‌گیری دارد.

 

وی تملک مکان‌ها و بناهای تاریخی در شهر تهران را از مهم‌ترین مباحث مورد توجه در تهران عنوان کرد و گفت: این بناهای تاریخی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد که به خوبی حفظ و حراست نمی‌شود که اگر در راستای تملک این اماکن بتوانیم از ظرفیت شورای شهر و شهرداری استفاده کنیم می‌توانیم در آینده دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه در زمینه حفظ حریم‌های تاریخی به مساعدت شورا و شهرداری نیاز داریم، اظهار داشت: پروژه‌ای که از میدان مجد تا کاخ گلستان در سال 82 به تصویب دولت رسید که این مکان به یک سایت بزرگ تاریخی تبدیل شود و به عنوان مجموعه‌ای موزه‌ای مورد استفاده گردشگران داخلی و خارجی قرار بگیرد اما برای عملیاتی‌شدن آن تا به امروز کاری انجام نشده است.

 

وی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص ساخت و سازهای جدید و توجه به معماری اسلامی ایرانی تصریح کرد: باید از ظرفیت کارشناسی میراث فرهنگی برای گسترش معماری ایرانی اسلامی در شهر استفاده کنیم.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه برای ساماندهی محدوده حصار ناصری باید کار ویژه‌ای انجام شود، اظهار داشت: همکاری میان سازمان میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری در جهت ساماندهی باغ ملی که ظرفیت ثبت جهانی در یونسکو را دارد باید مورد توجه قرار گیرد تا در راستای آزادسازی حریم و تملک آن اقدام کنیم.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر ضرورت تمرکز برای تحقق‌بخشیدن به طرح جامع فضاهای فرهنگی تهران تأکید کرد.

پایان پیام/
 

کد خبر 369152

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha