تدوین نقشه راه توسعه فرهنگ کتابخوانی با همراهی کانون های فرهنگی مساجد

خبرگزاری شبستان: توسعه فرهنگ کتابخوانی با محوریت مساجد یکی از برجسته ترین نقشه راه ها با در نظر گرفتن، چشم انداز کلان در سال فرهنگ و اقتصاد، با عزم ملی و مدیریت جهادی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز، فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از اساسی ترین دغدغه های شایسته در نظام های توسعه ای جوامع مختلف بشری است.

 

در این میان، ایجاد شرائط ساختارمند در نظام توسعه یکی از راهبردهای کلان در چشم انداز فرهنگ کتابخوانی تلقی می شود.

 

امروزه، با توجه به محوریت مساجد در امور مختلف فرهنگی، دینی و سیاسی نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشورمان ایران، بارزتر و برجسته تر از همیشه است.

 

از جمله شاخص های برجسته در تعریف کانون فرهنگی هنری مساجد، بهره مندی از کتابخانه است، که در 2 گروه کتابخانه باز در داخل مسجد و کتابخانه بسته تعریف می شود.

 

استان البرز، با وجود بیش از 320 کانون فرهنگی از نظر کتابخانه کانونی در رتبه و امتیاز نسبتا نیمه مطلوبی است، این مهم در شرائطی است، که خانواده ها متقاضی رشد و توسعه کتابخانه های مساجد هستند.

 

رمضانعلی محسنی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز در گفتگو با خبرنگار شبستان در البرز در خصوص بحث کتاب و کتابخوانی و ترویج این فرهنگ از طرف کانون های مساجد گفت: بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری در توجه به امر کتاب و کتابخوانی و لزوم توجه به توسعه این فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، سعی و اهتمام ما به همراهی و تداوم با نهادهای مربوط به توسعه فرهنگ کتابخوانی از جمله کانون های مساجد است.

 

به گفته محسنی، امروز نیاز ضروری استان به فضای بیشتر کتابخوانی با استفاده از خیرین به فرصتی قابل توجه در این حوزه تبدیل شده و لزوم همکاری و حمایت همه دستگاه های مربوطه را می طلبد .

 

این مسئول تصریح کرد: برای رفع خلا موجود کتابخانه ها در استان البرز می توانیم با همفکری خیرین و تشریح نقش کتابخانه ها برای آنان از ظرفیت های موجود آنان استفاده کنیم.

 

مدیر کل کتابخانه های استان البرز در پایان اظهار کرد: به منظور دستیابی به میانگین کشوری در شاخص ها و استانداردهای جهانی نقشه راه توسعه عمرانی کتابخانه های عمومی در برنامه پنج ساله پنجم و افق 1404 طراحی شده است که برمبنای آن باید کتابخانه مرکزی استان با متراژ بالای 15000 مترمربع در مرکز استان (کرج) وکتابخانه های مرکزی شهرستانهایی که بالای 000/100 نفرجمعیت می باشند با متراژ حداقل 3000مترمربع و کتابخانه های استاندارد 2200مترمربع برای پوشش جمعیتی 25000نفر و کتابخانه های روستایی در سه تیپ (120متری، 220 متری و 280متری) احداث شوند.

 

راهبرد توسعه کلان در مسیر فرهنگ کتاب و کتابخوانی با توجه به منویات مقام معظم رهبری از اهمیت بسیاری برخوردار است، از این حیث در سال جاری که با عنوان سال فرهنگ شناخته شده است، باید منتظر گام های اساسی در این مسیر از طرف متولیان فرهنگی بود.

 

کانون های مساجد استان البرز، یکی از برجسته ترین متولیان توسعه فرهنگ کتابخوانی است، هم اکنون منطقه حصارک کرج با وجود کتابخانه امام علی(ع)، همچنین کتابخانه مسجد جامع فردیس کرج از جمله کتابخانه های برجسته کانون های مساجد محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام سید اکبر موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان البرز نیز در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری گفت: هم اکنون، 81 کتابخانه فعال در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز دائر هستند و به 21 کتابخانه کانونی مساجد که بیش از 20هزار جلد کتاب و فضای کتابخانه ای بیش از 150 متر برخوردار هستند، مجوز اعطاء شده است.

 

این مسئول نقش کتاب در سید کالای خانواده را با اهمیت تلقی کرد و گفت: کتاب اندیشه و ذهن انسان را بارور می کند، از این حیث یکی از مهم ترین نیازها در سبدکالای مورد نیاز مردم است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان البرز در پایان خاطرنشان کرد: کتابخانه های مساجد یکی از ره آوردهای کانون های فرهنگی هنری است و خانواده ها نسبت به حضور در آن و بهره مندی از این امکان راغب هستند.

 

پایان پیام/

کد خبر 369437

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha