حوزه های علمیه کتاب ها و متون درسی خود را بازنگری کند

خبرگزاری شبستان: تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به پدیدآمدن نیازهای جدید در جامعه، گفت: حوزه های علمیه باید کتاب ها و متون درسی خود را بازنگری کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، آیت الله محمد محمدی ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) پیش از ظهر امروز(1 خرداد) در کنگره بزرگداشت آیت الله مشگینی در اردبیل، اظهار کرد: نیازهای جامعه امروز با نیازهای جامعه چند سال پیش متفاوت است و این نیاز ضروری احساس می شود.


وی، با اشاره به زندگی و سیره آیت الله مشگینی، افزود: بی تردید یکی از صلحای بزرگ جامعه معاصر آیت الله مشگینی بوده است و بنده که از سال 45 از نزدیک با ایشان آشنا بودم درس های بسیاری را در همه حوزه ها از وی یاد گرفته ام.


آیت الله ری شهری، هدف اصلی اینگونه تجلیل ها و تکریم ها را بهره گیری از سیره و روش این علمای وارسته بیان کرد و گفت: بنده در 3 بخش علمی، اخلاقی و سیاسی قسمتی از اقدامات و عقاید این عالم وارسته را بیان می کنم.


این مقام مسئول، برجسته ترین نکته علمی در زندگی این عالم را توجه ویژه به قرآن و حدیث عنوان کرد و گفت: بخش عمده ای از پژوهش ها و تالیفات آیت الله مشگینی در خصوص ترویج قرآن و احادیث به زبان ساده و عمومی است.


تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، آخرین تالیف آیت الله مشگینی، تفسیر روان را یادآور شد و بیان داشت: بر حوزه های علمیه استان اردبیل و کشور لازم است که اهتمام ویژه ای بر ترویج اندیشه و سیره این عالم در جامعه داشته باشند.


آیت الله مشگینی(ره) علم را برای عمل ترویج می داد

وی، با بیان این مطلب که آیت الله مشگینی به وقت طلبه ها بسیار اهمیت می داد، تصریح کرد: این عالم وارسته به جای کتاب های علمی پیچیده، کتاب های روان برای فهم عموم مردم تالیف می کرد و به احادیث کاربردی توجه ویژه ای داشت.


آیت الله ری شهری، زهد در دنیا را برجسته ترین نکته اخلاقی آیت الله مشگینی بیان کرد و گفت: آیت الله مشگینی همیشه معتقد بود که عالمی به درد جامعه می خورد که بی رغبت به مادیات و امور دنیوی باشد چراکه طبیب زاهد است و می تواند معضلات و بیماری ها را از روح و روان جامعه پاک کند.


مهریه های تحمیلی و سخت گرفتن ازدواج بر جوانان مذموم است

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه آیت الله مشگینی همیشه بر ازدواج آسان جوانان تاکید می کرد، تصریح کرد: این معضل که دغدغه جامعه امروزی نیز است باید با عمل به سیره انبیا و علما مرتفع شود چراکه نتیجه آن بالا رفتن ازدواج جوانان است که باعث پیری جمعیت شده است.


تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، مهریه های تحمیلی و سخت گرفتن ازدواج بر جوانان را امری مذموم دانست و گفت: باید ازدواج جوانان ساده و بی آلایش برگزار شود چراکه تاکید دین اسلام نیز بر همین اصل است.


آیت الله ری شهری، با اشاره به زندگی سیاسی آیت الله مشگینی، خاطر نشان کرد: این عالم مجاهد سیاست را جزو تکلیف شرعی و در کنار امام بودن را تکلیف موکد می دانست و در تبعیت از اصل ولایت فقیه ذره ای شک و شبهه به خود راه نمی داد.


تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع )، در پایان سخنان خود بیان کرد: شورای استان اردبیل باید برنامه ریزی کند تا در سفر استانی رئیس جمهور، احداث مجموعه فرهنگی آیت‌الله مشگینی پیشنهاد شود.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 369877

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha