خرمشهر میعادگاه دلدادگان خدایی/ فتح خرمشهر نقطه عطفی در دفاع مقدس است

خبرگزاری شبستان: هشت سال دفاع مقدس همواره سرشار از دلیرمردیها و فداکاری ها است اما آزادسازی خرمشهر نقطه عطف و طلایی فداکاری های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.

خبرگزاری شبستان- خراسان رضوی


اگر در شهر خرمشهر اندکی آهسته تر گام برداری و نفس هایت را عمیق تر بکشی عطر و بوی معنویت، رشادت، شهامت وشهادت را استشمام می کنی چرا که این شهر شهری است که روزی دلدادگانی برای رسیدن به میعادگاه عاشقیشان از هیچ تلاشی دریغ نکردند.


خرمشهر میعادگاه دلدادگان خدایی است که برای نشان دادان ارادت خود به خاک وطن از جان خود برای پاسداشت از آرمان ها دریغ نورزیدند.


رزمندگان هشت سال دفاع مقدس پس از 24 روز مقاومت و رزم بی امان بالاخره در روز3 خرداد ماه سال 1361 پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را در مسجد نیمه ویران جامع شهر به اهتزاز درآورند و به شکرانه این پیروزی نماز شکر اقامه کردند.
 

شهر خرمشهر در چهارم آبان 1359 در پی 35 روز پایداری و جانفشانی به اشغال نظامیان عراقی درآمد و به مدت 578 روز (19 ماه) در تصرف بعثی‌ها باقی ماند اما در ساعت 2 بعد از ظهر روز سوم خرداد 1361 پس از 24 روز رزم بی‌امان، خرمشهر به طور کامل از اشغال نظامیان عراق خارج شد و عملیات پیروزمند بیت‌المقدس که در دهم اردیبهشت این سال آغاز شده بود، با این آزادسازی به پایان رسید.

 

 

در همین رابطه سردار سرتیپ دوم پاسدار اکبر نجاتی، رییس اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: خراسان بزرگ در عملیات بیت المقدس 6 هزار شهید و 23هزار جانباز تقدیم انقلاب و میهن اسلامی کرده است.


سردار نجاتی افزود: عملیات فتح خرمشهر نقطه عطفی در دفاع مقدس بوده و علاوه بر آزادسازی جاده خرمشهر و هویزه و مناطقی از سوسنگرد خرمشهر عزیز هم آزاد شد.


وی با بیان اینکه این آزاد سازی از اعیاد بزرگ ماست، افزود: آزادسازی خرمشهر به الگویی برای مقابله با ظلم و طاغوت تبدیل شده است.


رییس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه در عملیات بیت المقدس از تیپ امام رضا(ع) 19 گردان حضور داشتند، گفت: در عملیات آزاد سازی خرمشهر نیرو های تاثیر گذاری از خراسان به شهادت رسیدند.


وی افزود: منطقه عمومی عملیات بیت المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور بود که از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه منتهی می شود که رزمندگان باید با نقشه های متفاوتی از این موانع عبور می کردند.

 


امدادهای غیبی موجب آزادسازی خرمشهرشد

همچنین سردار سرتیپ دوم بازنشسته محمود باقرزاده از فرماندهان گردان‌های عملیات بیت المقدس اظهارداشت: تقوی و ایمان قلبی باعث بازشدن دربهای رحمت به روی رزمندگان اسلام در عملیات بیت المقدس شد.


وی تصریح کرد: در این عملیات غیر از کمک های غیبی کاری از دست کسی برنمی آمد چرا که ما در عملیات 450 نفر نیرو داشتیم که در پایان آن 60 نفر به آغوش گرم خانواده‌هایشان بازگشتند.


وی با بیان اینکه عملیات گردان تیپ21امام رضا(ع) در ساعت 22 روز 19اردیبهشت سال61آغاز شد و هر چند تلفات و خسارات سنگین بر دشمن وارد آمد، ولی هوشیاری و تمرکز نیروهای عراقی در خطوط پدافندی موجب شد رزمندگان اسلام نتوانند به اهداف تعیین شده در این مرحله از عملیات دست یابند، بیان داشت: در روزهای عملیات آزاد سازی خرمشهر موقعیت پیچیده‌ای داشتیم و در اوج ناباوری از سمت پل فلزی به سمت کشتارگاه حرکت کردیم و دشمن را به محاصره خود در آورده بودیم و گمرک نیز به تصرف ما در آمد.


باقر زاده گفت: عملیات بیت المقدس از سمت سوسنگرد و هویزه تا شرق خرمشهر باید انجام می شد در این مسیر ما با انواع وسایل تدافعی دشمن روبرو بودیم که برای جلوگیری از رسیدن ما به خرمشهر در مناطق مختلف تدارک دیده بود و آنها با پیشرفته ترین وسایل تدافعی دور تا دور منطقه را محافظت می کردند تا مبادا خرمشهر را از دست بدهند.


باقرزاده تصریح کرد: دشمن برای خودش سنگر و تپه‌های مستحکمی در منطقه ساخته و کانال‌هایی نیز در زیر زمین کنده بود و آماده جنگی مهیب بودیم و این احساس را هم داشتیم که جنگ سختی در پیش است، اما به محض اینکه وارد خرمشهر شدیم دیدیم که خبری از درگیری نبوده و فقط تعدادی از نیروهایمان به اسارت گرفته شده اند.

 


وی تأکید کرد: خداوند تؤفیق این حضور را شامل حال ما کرد و حتی لحظه ای هم به سمت مسجد جامع خرمشهر رفتیم غمی در دل ما نهفته بود و احساس کردیم که هیچ کاری را نکرده‌ایم و هنگامی که خبر آزاد سازی خرمشهر را اعلام کردند تازه به شور و شعف رسیدیم و احساس غم و شادیمان هم در یکدیگر ادغام شده بود.


تعامل و وحدت بین ارتش و سپاه عامل موفقیت در عملیات بیت المقدس بود
همچنین امیر سرتیپ دوم بازنشسته محمد کاظم تارخ از فرماندهان ارتش درعملیات بیت المقدس اظهارداشت: تعامل و وحدت بین ارتش و سپاه را از جمله دلایل موفقیت این عملیات بود .


وی اظهار کرد: عملیات بیت المقدس با قرائت رمز مبارک یا علی ابن ابیطالب(ع) ضربه سنگین به پیکره دشمن در مناطق اشغال شده وارد ساخت.


تارخ گفت: امروزه نیروهای مصلح ما یک واحد هستند و لباس برای آنها فرقی نمی کند که چه باشد و هدفشان خدمت صادقانه بوده و به واقع ما یک لباس در دو بدن هستیم و در مقابل دشمنانمان قهرمانانه می ایستیم و مسئولان ما هم باید این شیوه را در کارهای خود اعمال کنند.

 

پایان پیام/

 


فتح خرمشهر نقطه عطفی در دفاع مقدس بوده است

کد خبر 370154

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha