امت اسلامی در دوران معاصر با بحران هویت معرفتی نسبت به قرآن مواجه است

خبرگزاری شبستان: جنتی گفـت: عصر حاضر زمان برانگیختگی و خود آگاهی است دورانی است که با بازگشت به کلام وحی و پرهیز از تعصب جاهلی وحدت ملل در سایه قرآن تجلی می یابد.


به گزارش خبرنگار قرآن و معارفخبرگزاری شبستان، دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درشامگاه اولین روز مسابقات بین المللی قرآن کریم در جمع متسابقین 70 کشور جهان مقدم حاملان وحی به سرزمین دیانت، فرهنگ و استقامت به کشور ایران اسلامی را گرامی داشت و گفت: قرآن کریم تجلی ذات ربوبی و مظهر اسماء و صفات الهی است و معجزه جاودانه ایست که از سپهر عالم انس بر سراپرده دنیا نازل شده است تا در مسیر علم و کمال و هدایت راهبر انسان و بشارت گر مومنان باشد.

وی افزود: کلام وحی اصیل ترین منبع شناخت حقیقت است و انس با آن موجب تعمیق معنا در افق زندگی انسان بشمار می رود. از این روست که امام علی(ع) این کتاب آسمانی را حلال مشکلات مادی و معنوی می داند و در وصف آن می فرماید که قرآن دوای درد و راه حل مشکلات و راه سامان بخشیدن به امور است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: اگر به مطالعه سیره ائمه بپردازیم در می یابیم که رسالت تعلیم، تبلیغ و اقامه احکام نورانی قرآن همواره از ارکان سیره پیامبر(ص)، ائمه معصومین(ع) بوده و در امتداد این سنت ترویج کتاب الله از وظایف موکدی است که نظام جمهوری اسلامی ایران عهده دار آن است.

جنتی گفت: مبعث پیامبر گرامی اسلام عید انفتاح انسانیت است که دو عطیه الهی یعنی قرآن و رسالت را به بشریت بخشیده است. امسال هم این عید بزرگ مقارن با خرداد ماه که یادآور قیام ملتی آزاده است شده که با الهام از قیام بعثت جوانان بسیاری را به پیشگاه قرآن تقدیم کردند.

وی اذعان کرد: امت اسلامی در دوران معصر با بحران هویت معرفتی نسبت به قرآن مواجه است. بحرانی که خود را به شکل تعارضات عقیدتی نشان می دهد. باید قلم نخبگان و قدم سیاستمداران در مسیر بازگشت به قرآن قرار گیرد، قطعا اتحاد امت اسلامی بر همین اساس محقق می شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: عصر حاضر زمان بر انگیختگی و خود آگاهی است. دورانی است که با بازگشت به کلام وحی و پرهیز از تعصب جاهلی وحدت ملل در سایه قرآن تجلی می یابد.
وی گفت: قرآن این کتاب آسمانی، اتحاد را نعمت خداوند و اختلاف را نوعی عذاب الهی بر می شمارد به گونه ای که حفظ وحدت در جامعه اسلامی خود یکی از مظاهر تقوای الهی است.

جنتی تصریح کرد: مسلمانان با تکیه بر مظاهر مشترک از لحاظ دینی اتحاد را گسترش دهند، راه رسیدن این است که با وسعت نظر فراتر از مرزها و ملیت ها حرکت کنند.

وی گفت: قرآن کریم از یک سو پیامدهای مثبت اتحاد را بازگو می کند و از سوی دیگر پیامدهای شوم را هشدار می دهد این کتاب الهی منشور وحدت و قرآن خود محور اتحاد ملت اسلامی است با تعمل در این مصادیق در می یابیم قرآن از مصادیق اتحاد است.


وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: قرآن ریسمان الهی است که از آسمان به سوی زمین کشیده شده است. قرآن هم امر به تمسک به حبل الله می کند و هم خود را حبل اهرآ معرفی می کند.
وی گفت:» بازگشت به قرآن موجب وحدت اسلامی و دوری از آن موجب تفرقه می شود این کتاب آسمانی کتاب زندگی شرافتمندانه در دنیا و آخرت است و داستان های قرآنی در این کتاب عبرت آموز است.
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به احکام اجتماعی قرآن در زمینه رفتار با پدر و مادر و مقابله با بدگویی و ریا کاری و نقض عهد و پیمان شکنی و پیروی از حسن اخلاق شیوه صحیح زندگی را به انسان ها معرفی می کند.
وی ادامه داد: در واقع قرآن در دستورات اجتماعی خود به مقابله با تکبر و غرور و خود بزرگ بینی می کند و با سفارش به میانه روی در زندگی و توجه به راستگویی و تقوا پیشه کردن تاکید دارد و در آیات بسیاری به این موارد پرداخته است.
وی خاطر نشان کرد: توجه به ناظر بودن به خداوند در همه اعمال درسی است که قرآن برای هدایت انسان ها و زندگی شرافتمندانه در این دنیا و زندگی سعادتمندانه در آخرت می دهد.


وزیر ارشاد تصریح کرد: به برکت جمهوری اسلامی ایران انس با قرآن در میان اقشار مختلف جامعه شکل گرفته و قاریان در هر محفلی دیده می شوند و حافظان رو به افزایش هستند. امید است که این مسابقات که 30 سال در طریق توفیق با تجربه گرانسنگ خود به پیش رفته در مسیر تکاملی خود موفق باشد.
جنتی در پایان گفت: امیدوارم شما سفرای قرآنی اسلام که حاملان رایت قرآن هستید بتوانید پیغام جاودانه قرآن را به اقصی نقاط دنیا صادر کنید و با این کار نوید بخش دولت قرآن، صلح و آرامش و عدالت جهانی باشید.
 پایان پیام/

 

کد خبر 371187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha