مسابقات بین المللی قرآن پلکانی تا تجلی رفتار قرآنی در جامعه

خبرگزاری شبستان: اشعری با بیان این مطلب که ترویج فرهنگ انس با آیات الهی در جامعه، رفتارمان را قرآنی‌تر می کند گفت: مسابقات بین المللی قران، مهم ترین زمینه ساز انس با قرآن کریم است.

علی اکبر اشعری، رییس سابق کتابخانه ملی،قائم مقام اسبق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تأثیر مسابقات بین المللی قرآن برای تربیت قاریان و حافظان قرآن به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: این مسابقات محک خوبی برای قاریان و حافظان کشور است، پیش از این مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در جهان اسلام از اعتبار خاصی برخوردار بود و اغلب قاریان ممتاز کشور نیز در آن رقابت‌ها خوش می‌درخشیدند و با کسب رتبه‌های ممتاز افتخاری دیگر برای نظام جمهوری اسلامی ایران کسب می‌کردند.

وی افزود: مسابقات بین‌المللی کشور مالزی عرصه گسترده‌ای برای حضور قاریان ایرانی نداشت و به برکت پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر انس و الفت هرچه بیشتر به آیات الهی قرآن بیشتر در بین جوانان ما مطرح شد، قرائت، حفظ، آشنایی با معارف و مضامین ایات الهی در بین آحاد جامعه اشاعه یافت.


بزرگ‌ترین همایش قرآنی کشور فرصتی برای شرکت جوانان ایرانی
رییس سابق کتابخانه ملی با بیان این مطلب که مسابقات بین المللی قرآن ما را در عرصه جهانی پیشتاز کرد؛ عنوان کرد: یکی از کارهای شایسته سازمان اوقاف و امور خیریه برپایی بزرگ‌ترین همایش قرآنی یعنی مسابقات بین‌المللی قرآن است لذا این رقابت‌ها فرصتی مغتنم برای شرکت گسترده جوانان ایرانی در رقابت‌های قرائت و حفظ قرآن را فراهم کرد و ما جلوتر از مسابقات کشور مالزی این رقابت‌ها را با شایستگی هرچه بیشتر و گستردگی همراه با کیفیت‌سازی برنامه‌ها برگزار می‌کنیم.

وی با بیان این مطلب که رونق فعالیت‌های قرآنی کشور و تربیت چندین هزار حافظ قرآن به برکت همین مسابقات قرآن بوده، اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران سنت حسنه‌ای است که با دعوت از چهره‌های طراز اول قرآنی از سراسر جهان عرصه مسابقات سالم قرآنی را در نظام جمهوری اسلامی را به همگان نشان می‌دهد. مجموعه تلاش‌ها و برنامه‌های قرآنی همچنین برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن طی 30 سال گذشته موجب رونق فعالیت‌های قرآنی کشور و تربیت چندین هزار حافظ قرآن بودیم.

 

مسابقات بین المللی قرآن پلکانی تا تجلی رفتار قرآنی در جامعه
اشعری رفتار قرآنی را نتیجه توسعه فرهنگ قرآنی در کشور دانست و افزود: اکنون قرائت قرآن نیز در بین جوانان ما بسیار رواج پیدا کرده و طبیعتا هرچه فرهنگ انس با آیات الهی در بین آحاد جامعه افزون‌تر شود و معارف قرآنی در زندگی‌شان متجلی گردد رفتارمان قرآنی‌تر می‌شود. یکی از کارهای شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن است که امسال سی و یکمین دوره آن برگزار می‌شود و بیش از 65 کشور جهان در آن حضور دارند که امیدواریم هرچه باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود.

 

اشعری با اشاره به میزان مشارکت مردمی در برنامه ها و فعالیت های قرآنی کشور عنوان کرد: استقبال و مشارکت مردم در مسابقات بین‌المللی قرآن و به طور کلی فعالیت‌های قرآنی کشور طی چند سال اخیر فوق‌العاده است، اکنون ما در تمامی شهرستان‌های کشور محفل انس با قرآن کریم برگزار می‌کنیم گویی یک رقابت قرآنی در سطوح مختلف کشور برای مشارکت مردم در این فعالیت‌ها به چشم می‌خورد. برنامه‌های قرآنی یکی از کارهای اجتماعی بسیار خوب است که هر روز در حال افزایش است.
 

 

فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف ستودنی است
وی با اشاره به فعالیت های موفق سازمان اوقاف طی چند سال اخیر در حوزه های قرآنی گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از شجره‌های طیبه‌ انقلاب اسلامی کشورمان است که در زمینه‌های قرآنی توفیقات بسیاری کسب کرده است، یکی از مهم‌ترین اقدامات این سازمان احداث چاپخانه قرآن کریم است که خروجی آن چاپ قرآن‌هایی در شکل‌ها و استانداردهای مختلف برای اقوام گوناگون است که کاری بسیار ارزنده بوده اما به نظر می‌رسد از لحاظ نوع خط نیازمند کار بیشتری هستیم.

اشعری تصریح کرد: هنوز خطی به نام جمهوری اسلامی ایران برای چاپ قرآن وجود ندارد اکنون نیز خطوط متفرقه‌ای برای چاپ قرآن استفاده می‌شود که نیازمند یک شکل‌سازی است، شایسته است سازمان اوقاف و امور خیریه که برای چاپ قرآن تلاش می‌کند یک خط واحد را جریان‌سازی کند به عنوان مثال خط نسخ ایرانی را مبنای چاپ قران‌ها قرار دهد.

رییس سابق کتابخانه ملی تصریح کرد: این کار به این معنا نیست که نباید از قرآن‌های با خط عثمان طه استفاده نکنیم آنها هم زحمت کشیده‌اند و خط خوبی را ارایه کرده‌اند اما از کشور ایران با این محوریتی که در جهان اسلام دارد انتظار بیش از این است و امیدواریم در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.

 

 

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه گسترش فضاهای آکادمیک و تخصصی آموزش قرآن است، ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همت این سازمان دانشگاه‌های علوم قرآنی را در کشور راه‌اندازی کردیم که تلاشی بسیار ارزنده است. مسابقات قرآنی نیز یکی دیگر از جلوه‌های فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بوده که هر سال با شکوه بیش از پیش برگزار می‌شود.
اشعری با بیان این مطلب که نباید به فعالیت های موجود اکتفا کرد و برای پیشترفت همواره نیازمند تلاش هستیم؛ گفت: همه ما از جمله مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه به حد فعالیت‌های موجود اکتفا نمی‌کنند اما با بضاعت و امکانات کنونی این اقدامات، بسیار ارزنده است.من در یک دوره قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم و در زمان مسئولیت‌ام ارتباط بیشتری با مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه داشتم و بسیاری از بنیان‌ها در همان زمان گذاشته شد.

 

راه درمان همه مشکلات را در آیات قرآن جست و جو کنید

وی با بیان این مطلب که برای حل مشکلات باید به قرآن پناه برد، عنوان کرد: ما کشور شیعه و مسلمان هستیم که قرآن قانون اساسی نظام ما را تشکیل می‌دهد. قرآن کتابی است که پیرامون تمام موضوعات سخن گفته و اگر زندگی خود را بر اساس برنامه‌های آن طراحی کنیم بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود، قرآن برای سیاست، فرهنگ، اقتصاد و تمام شئون زندگی برنامه ارایه کرده، ما نیز به عنوان مسئولان قرآنی کشور باید تلاش کنیم معارف قرآنی در بین آحاد جامعه گسترش یافته تا مردم، مسئولان و نظام ما بیش از پیش ملتزم به آیات نورانی این کتاب الهی گردند.

اشعری تصریح کرد: اکنون که بحث اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح است قرآن بهترین برنامه‌ها را ارایه می‌کند، اگر مردم از گناه دوری کنند خداوند وعده داده که درهای رحمت زمین و آسمان‌ها را بر آنان باز می‌کند و هر کس تقوای الهی پیشه کند از جایی که حساب‌اش را نمی‌کرده خداوند به او روزی می‌دهد.
وی با بیان این مطلب که مدیران اجرایی کشور برای زمینه سازی تقوا در جامعه فکری کنند، خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولان فرهنگی که برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود بودجه صرف می‌کنند خوب است که برای ترویج آموز‌ه‌های قرآن در بین مردم و کمرنگ‌ترکردن گناه در بین جامعه نیز راهکاری داشته باشیم، اگر قرآن وارد زندگی مردم شود از هر جهت از جمله اقتصاد، فرهنگ و غیره پیشرفت خواهیم کرد، اکنون که رهبر انقلاب اسلامی این‌قدر مستحکم در برابر دنیا ایستاده‌اند به خاطر انس و الفت ایشان با قرآن کریم و بکارگیری آن در زندگی‌شان است.

پایان پیام/
 

کد خبر 371061

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha