فعالیت‌های قرآنی مهم‌ترین عرصه فعالیت برای بانوی مسلمان است

خبرگزاری شبستان: تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) مهم‌ترین مسئله در زمینه فعالیت‌های قرآنی را تبیین ضرورت‌های قرآن‌پژوهی در عصر حاضر دانست و گفت: فعالیت‌های قرآنی مهم‌ترین عرصه فعالیت برای بانوان است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،   آیت الله ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) پیش از ظهر امروز در پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گسترش فرهنگ قرآن در جامعه را یکی از مهم‌ترین اهداف بعثت نبی مکرم اسلام برشمرد و گفت: به همین جهت برپایی مجالس و محافل اینچنینی یکی از بهترین و مهم‌ترین اقداماتی است که در راستای اهداف بعثت رسول گرامی اسلام صورت می‌گیرد.

وی فعالیت‌های قرآنی را مهم‌ترین و اصلی‌ترین عرصه فعالیت برای بانوان مسلمان دانست و با اشاره به عمق و گستره معارف قرآن تأکید کرد: قرآن همه معارف مورد نیاز جامعه در همه دوران‌ها و زمان‌ها را دارا می‌باشد همچنان که رسول گرامی اسلام (ص) فرمود هر کس علم اولین و آخرین را می‌خواهد در قرآن تحقیق کند.

آیت الله ری‌شهری مهم‌ترین مسئله در زمینه فعالیت‌های قرآنی را تبیین ضرورت‌های قرآن‌پژوهی به‌ویژه در عصر حاضر عنوان کرد و در این زمینه از 4 محور مهم نام برد.

بهره‌گیری از معارف اهل بیت (ع) در تبیین و تفسیر قرآن نخستین محور مورد اشاره ایشان بود که با بیان این موضوع تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) اولین کسی بود که از طرف خداوند منان معروف یافت تا مقاصد قرآنی را در جامعه تبیین کند. در این رابطه باید توجه داشت که دسترسی به معارف عمیق و لایه‌های پنهان قرآن بدون بهره‌مندی از اهل بیت (ع) امکان‌پذیر نیست هرچند که علم اولین و آخرین در قرآن وجود دارد اما برای فهم آن حتما باید از طریق امام معصوم (ع) وارد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این روایاتی از امیرالمؤمنین (ع) خاطرنشان کرد: حضرت در روایتی می‌فرمایند قرآن برای هیچ گوینده‌ای جای سخن نگذاشته است یعنی هیچ حرف تازه‌ای که مورد نیاز بشر باشد وجود ندارد که در قرآن نباشد. از این سخن حضرت چنین استنباط می‌شود که عرصه فعالیت در زمینه پژوهش‌های قرآنی بی‌نهایت است.

رییس پژوهشگاه قرآن ضرورت دیگر در موضوع قرآن‌پژوهی را کاربردی‌کردن معارف قرآنی دانست و افزود: قرآن معارف متعددی دارد که ممکن است برخی از آنها برای امروز ما اولویت نداشته باشد. پژوهشگر توانمند کسی است که بتواند با تکیه بر معارف اهل بیت (ع) نیازهای جامعه را استخراج و شناسایی کرده و در اختیار جامعه قرار دهد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات فرهنگی جامعه خاطرنشان کرد: مشکلات فرهنگی امروز جامعه را نیز می‌توان با بهره‌مندی از آموزه‌های قرآنی حل کرد اما این کار نیازمند یک فرد متخصص است که بتواند راهکارهای قرآنی را در این زمینه استخراج و به جامعه ارایه کند. در همین رابطه تبیین و تشریح سبک زندگی قرآنی که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است نیز بر عهده پژوهشگران قرآنی است.

وی ایجاد تحول قرآنی در جامعه را از دیگر وظایف پژوهشگران قرآنی برشمرد و افزود: لبه تیز این اقدام متوجه شبیخون فرهنگی خواهد بود اما باید دانست که پژوهش صرف، کافی نیست بلکه هدف ما باید آوردن قرآن به درون خانواده و واردکردن آن به صحنه زندگی باشد که نحوه و چگونگی عملی‌کردن این موضوع نیز نیازمند برنامه‌ریزی است.

موضوع دیگری که آیت‌الله ری‌شهری به آن اشاره کرد بحث مبارزه با خرافات و اختصاص بخش عمده‌ای از آیات قرآن به این موضوع بود.

وی با بیان اینکه شاهد یک جاهلیت اولی در عصر بعثت بودیم و امروز نیز بشر مبتلا به جاهلیت نوین است، خاطرنشان کرد: جاهلیت امروز خطرناک‌تر از جاهلیت عصر نبوت است و مبارزه با جاهلیت نوین بخصوص عرفان‌های نوظهور بسیار حایز اهمیت می‌باشد.

رییس پژوهشگاه قرآن همچنین به اهمیت سنخیت بانوان قرآن‌پژوه با قرآن گفت: اگر فرد قرآن‌پژوه خود با قرآن سنخیت نداشته باشد اعمال و فعالیت‌های او به جایی نمی‌رسد، شخص باید نورانیت قرآن را احساس کند و سنخیت داشتن با قرآن یعنی جاری و ساری کردن معارف قرآن در زندگی شخصی.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) همچنین پیشنهاداتی را نسبت به قرآن‌پژوهان مطرح کرد که از جمله آن می‌توان به همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌های علمی‌ قرآنی و قرآن‌پژوهی، همکاری در ارسال مقابله برای مجله تفسیر اهل بیت (ع) و همکاری در تدوین "دانشنامه تفسیر امامیه" اشاره کرد.

وی یادآور شد: قریب به 300 آیه در قرآن مربوط به بانوان است که نگارش و تفسیر این آیات توسط بانوان قرآن‌پژوه از جمله پیشنهادات ما به جامعه بانوان قرآنی است. همچنین برگزاری همایش بانوان حدیث‌پژوه و بانوان مربی حدیث از دیگر پیشنهاداتی بود که آیت‌الله ری‌شهری ارایه کرد.

شایان ذکر است همزمان با برگزاری پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی با حضور آیت الله ری شهری و حجت الاسلام محمدی از 14 بانوی قرآنی کشور تجلیل و تقدیر شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 371361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha