روح قرآن در هنر اصیل ایرانی تجلی یافته است

منبت، مشبک، منبق، ترکیبی از هنرهای اصیل ایرانی نقش بسته بر تابلوهای استاد مهدی طوسی هستند که این روزها جلوه هایی از هنر اصیل ایرانی اسلامی را در نمایشگاه جانبی مسابقات بین المللی قرآن کریم به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، استاد مهدی طوسی که سال هاست در عرصه هنر منبت فعالیت می کند در بخش جانبی مسابقات بین المللی قرآن با نمایش چندین تابلو از آثار هنری خود بازدیدکنندگان را با ذوق و تفکر هنرمند مسلمان ایرانی در آذین بندی کتاب الهی آشنا می سازد.
طوسی خود در توصیف هنرش می گوید: منبت، قلم زنی و مشبک، منبق از جمله هنرهای ریشه دار اسلامی هستند که با ایجاد نقوش و خطوط زیبا بر روی چوب از دیرباز برای آذین بندی رحل های قرآن و همچنین اماکن مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت.
وی همچنین در خصوص ارتباط هنر منبت کاری و قرآن کریم بیان می دارد: در واقع زیبایی در ذات هنر است و هنرمند خلاق این زیبایی از بطن وسائل ساده ای چون چوب یا اشیای دیگر است. حالا اگر در نظر داشته باشیم که قرآن کریم مملو از زیبایی های معنوی و ظاهری است، یک هنرمند با اخذ این زیبایی در واقع هنر خود را متعالی تر می سازد.


این استاد منبت کاری از انگیزه های حضورش در نمایشگاه جنبی قرآن کریم می گوید: بنده به دلیل سال ها مداومت در هنرهای منبت و مشبک در نمایشگاه های داخلی و بین المللی متعددی شرکت کرده ام، اما از آنجایی که مسابقات بین المللی قرآن کریم از اهمیت خاصی برخوردار است و به برکت آن می توان هنرهای مرتبط با روح اسلامی را به همگان معرفی کرد، لذا اکنون چندین سال است که به صورت مداوم در این نمایشگاه شرکت می کنم.
به گفته استاد طوسی، استقبال مردمی از نمایش آثار هنری او از اعتقاد و توجه عمومی به قرآن کریم حکایت دارد و در این رهگذر مسابقات بین اللملی قرآن کریم فرصتی در جهت ترویج فرهنگ قرآنی در سطح کشور و حتی سایر کشورهای جهان اسلام است.
گفتنی است ، بسم الله النور، حدیث سلسله الذهب، اشعاری در وصف امام رضا(ع) و ... تعدادی از آیات و نوشته های دیگر جملگی با هنر استاد مهدی طوسی روی یک تابلو نقش بسته اند تا بی اغراق شاهکاری از زیبایی های بصری را به دیدگان بازدیدکننده ها هدیه دهند.
 

 

پایان پیام/

 

کد خبر 371236

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha