عزت و شرف مسلمانان در گرو توجه به آیات قران است

خبرگزاری شبستان: آیت الله لاریجانی با اشاره به عظمت قرآن و درجات عالیه حاملان قرآن گفت: عزت و شرف مسلمانان به مادیات نیست بلکه در گرو عمل به آیات الهی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله آملی لاریجانی در آیین گشایش سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن با بیان این مطلب که قرآن چنان عظمتی دارد که این مرتبه را به حاملان خود منتقل می کند، گفت: عظمت قرآن نه تنها بر مسلمانان بلکه بر غیر مسلمانان نیز مشخص است، در قرآن که برگرفته از صادقین ترین گفتارها است سخنانی پیرامون شأن و مرتبه بالای این کتاب الهی و حاملان آن یعنی پیامبران و ائمه اطهار(ع) به میان آورده است.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن پیرامون عظمت این کتاب آسمانی افزود: قرآن کتابی است که در لوح محفوظ نگهداری می شود لوحی که از این عالم مادی جداست. یکی دیگر از ویژگی های این کتاب حقیقتی است که در عمق جهان هستی نهفته است.خداوند در سوره مبارکه واقعه می فرماید: قرآن در کتاب مکنون بوده و جز مطهران نمی توانند آن را مس کنند.
آیت الله لاریجانی عنوان کرد: قرآن تعبیر مطلق احسن الحدیث یعنی بهترین گفتارها را برای آیات الهی اعلام می کند و در جایی دیگر می فرماید اگر این کتاب را بر کوه نازل شود و یا مرده را زنده کند نباید تعجب کرد.


وی با بیان این مطلب که به علت عظمت قرآن، مرتبه والای حاملان آن نیز شناخته می شود، تصریح کرد: طبق فرموده امام علی(ع) قرآن دریایی بی پایان معنایی است که به واسطه عظمت همین آیات درجات والای معنوی حاملان قرآن شناخته می شود.
رییس قوه قضاییه افزود: اشراف امت پیامبر(ص) سلاطین، ثروتمدان و اهل مقامات دنیایی نیستند، بلکه حاملان قرآن و اهل شب هستند که عزت و شرف را برای خود به ارمغان می آورند.
وی با اشاره به مراتب معنوی آیات الهی عنوان کرد: قرآن یک حقیقت دارای مراتب است، یک مرتبه قرآن الفاظ و الحان را تشکیل می دهند اما قرآن لایه های عمیق تری دارد که هرچه در آن تأمل کنیم معنای جدیدتری را برای ما روشن می کند.علامه طباطبایی نیز بر این نکته تأکید داشتند که باید آیات قرآن را با آیات دیگر تفسیر کرد.
رییس قوه قضاییه افزود: برای مثال ما در سوره مبارکه حمد چندین بار از خداوند می خواهیم که ما را به راه راست هدایت کند،در جای دیگر قرآن یعنی سوره مبارکه یس خداوند این راه مستقیم را عبودیت معرفی می کند.


آیت الله لاریجانی با اشاره به مراتب عمیق تر آیات الهی عنوان کرد: مرتبه دیگر قرآن لایه حقیقت شهودی است که از درجه بالایی برخوردار است. انسان هایی که به این مرتبه می رسند دارای مقام محمود از دیگر درجات عالیه عرفانی هستند.
وی با بیان این مطلب که یکی از راه های دستیابی به درجات عالیه عرفانی مناجات در دل شب است، افزود: کسانی که راه شب را طی می کنند در مسیر الهی هستند و خداوند به پیامبر(ص) می فرماید: من می دانم که تو دو سوم شب را بیدار هستی و همراهان تو نیز این چنین هستند.


رییس قوه قضاییه عنوان کرد: ما برای استفاده از قرآن و دستیابی به مراتب آیات الهی باید راه جدیدی را پیدا کنیم و نگاه ما به دنیا و ظواهر آن قرآنی باشد.حق تعالی در همه عالم شاهد و ناظر است و ما باید حرکات و سکنات خود را با نگاه توحیدی حاکم بر قلبمان منطبق کنیم.
وی عنوان کرد: قرآن یک حقیقت ذو مراتب است که حاملان قرآن نیز به همین رویه دارای درجات مختلف هستند، یک مرتبه حاملان قران قاریان و حافظان هستند، مرتبه بعد کسانی هستند که برای فهم آیات الهی تلاش می کنند و بالاترین مرتبه متعلق به اوصیاء الهی است.
رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: کسانی که به بالاترین مرتبه حاملان قرآن دست می یابند ولایت آنها ولایت خداوند و دشمنی با آنها دشمنی با خداوند است که این مسأله نشان از عظمت قرآن کریم دارد.

پایان پیام/
 

کد خبر 371138

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha