آب انتقالی، تنها امید مردم استان یزد، در بحران کم آبی

خبرگزاری شبستان: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: وضعیت آب استان یزد کاملا در حالت بحرانی است و اگر آب انتقالی به هر دلیلی قطع شود امکان مدیریت شهر نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، علی اسلامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد روز گذشته در جمع مدیران آب استان با اشاره به وضعیت بحرانی آب استان گفت: اگر آب انتقالی به هر دلیلی قطع شود امکان مدیریت شهر نیست.

 

وی با بیان اینکه با آب انتقالی هشت ماه از سال با مشکل کم و چهار ماه در حالت بحرانی هستیم افزود: این کمبود را با کمک آب چاه های استان جبران می کنیم.

 

اسلامی با اشاره به هوای گرم استان در تابستان اظهار داشت: در حال حاضر دمای هوا از 30 تا 36 درجه است در حالی که در سال گذشته دمای هوا به 45 درجه نیز رسید و طبق نظر کارشناسان امسال هوای گرمتری برای استان یزد پیش بینی شود.

 

وی از حفر 31 حلقه چاه در استان خبر داد و گفت: با مصوبه شورای تامین 20 حلقه چاه توسط آب منطقه ای و 11 حلقه توسط آب و فاضلاب جهت جایگزین شدن چاه های از رده خارج شده حفر می شود.

 

اسلامی از کاهش تدریجی حجم آب شیرین چاه های استان خبر داد و افزود: عملی نیست که همیشه بتوان از چاه برداشت کرد لذا در صورت عدم توجه به تمهیدات لازم در آینده ای نه چندان دور با مشکل بحران مواجه خواهیم بود.

 

وی با اشاره به اینکه 70 درصد آب مصرف استان مربوط به شهر یزد است تصریح کرد: در تابستان مصرف استان به دو برابر ایام سال می رسد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد افزود: با توجه به اقلیم کویری و خشک استان یزد و استفاده از کولر آبی، به طور متوسط شبانه روز 400 تا 500 لیتر مصرف آب دارد که بخشی از آن تجاری و خانگی است و با توجه به گرمی هوا و وضعیت خاص استان کویری یزد استفده از کولر آبی غیرقابل انکار است اما می توان در فصل تابستان با کم کردن هزینه برق مردم را تشویق به استفاده از کولر گازی کرد.

 

وی با اشاره به فعالیت 15 ایستگاه برداشت آب شیرین در اردکان گفت: با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت جداسازی آب شرب و بهداشت مشاور گرفته شده تا چگونگی آن بررسی شود و دستگاه آب شیرین کن نیز در بهاباد وجود داشته و در شهرستان های بافق، اردکان و میبد نیز احداث شده است.

 

اسلامی گفت: از ساعت 12 تا 5 بعدازظهر بیشترین مصرف آب در استان یزد است که مجبوریم از چاه های سطح شهر نیز استفاده کنیم که 70 مورد کلرسنجی و آزمایشات مستمر بر روی آب این چاه ها انجام می شود اما از لحاظ کیفیت با مشکلاتی مواجه هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه سختی آب این چاه ها از 1800 تا سه هزار است گفت: طبق استاندارد اعلام شده تا 2300 سختی آب مجاز شمرده شده است.

 

اسلامی افزود: با توجه به استاندارد جهانی غذا، 150 لیتر آب مصرف روزانه هر فرد است واین در حالیست که خوشبختانه در شهر یزد به طور متوسط میانگین مصرف در سال 140 تا 142 لیتر است که نشان از صرفه جویی مردم و مصرف بهینه آب است.

 

وی گفت: در چهار ماه از سال شرکت های آب به صورت 24 ساعته آماده باش هستند ولی با توجه به عدم تامین منابع آبی پایدار و غیر قابل مصرف بودن آب چاه ها که سختی آن به هفت هزار نیز می رسد که به هیچ عنوان قابل استفاده نیست، در صورت عدم توجه آینده زیبایی برای استان یزد دیده نمی شود.

 

محمد رضا حاتمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد نیز در این نشست گفت: همواره دستگاه های نظارتی را در کنار خود و همکار خود می دانیم و یکی از تجربیات خوب مدیران کمک گرفتن از توانمندی بازرسان سازمان بازرسی استان یزد است.

 

وی افزود: استان یزد سالیان متمادی با بحران خشکسالی و کم آبی مواجه است و باید مسئولان در بحث کاهش هدر رفت توجه ویژه ای داشته باشند.

 

وی ادامه داد: یزدی ها همواره قناعت و صرفه جویی را در مصرف آب داشته اند و به عنوان مثال در برخی روستاها برای جلوگیری از تبخیر آب بر روی استخر پلاستیک کشیدند و لذا مردم اگر مسئولان را در کنار خود داشته باشند و در این رابطه فرهنگ سازی شود ثمرات بیشتری خواهد داشت.

 

مدیرعامل آبفار استان یزد گفت: در بحث اعتبارات بنا به جمعیت تخصیص ها صورت می گیرد در حالی که باید سختی تامین آب مدنظر باشد به عنوان مثال در استان یزد 400 منبع آب در روستاها داریم که کمتر از 2 لیتر در ثانیه آب برداشت می شود در حالی که در یکی از استان های مجاور از 30 چاه همین مقدار آب برداشت می شود و لذا در خواست داریم در تخصیص اعتبارات سختی تامین آب، کویری بودن و خشکسالی های پی در پی استان یزد درنظر گرفته شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد نیز در این نشست گفت: خدا را شاکریم که فعالیت در این دستگاه باقیات الصالحاتی برای ماست.

 

غفوری با اشاره به اینکه سازمان بازرسی را چراغ هدایت می دانیم، افزود: حضور بازرسان را اصلا زحمت نمی دانیم و درب اداره ما همه ایام بر روی بازرسان باز است و هر وقت سوالی از طرف بازرسی بوده در خدمت هستیم چون نیت ها خیر است و هدف خدمت به مردم است.

 

وی ادامه داد: امکان اشتباه وجود دارد و هیچ کس مبرای از خطا نیست و هرگز منافع شخصی مدنظر نیست و همه با هم به مردم خدمت می کنیم.

 

مدیرعامل آب منطقه ای یزد بااشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت آب استان یزد بحرانی است، گفت: اگر علاوه بر آب انتقالی از چاه های داخل شهر استفاده نشود با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستیم و این در حالی است که هنوز فصل تابستان آغاز نشده است.

 

در پایان این نشست دهقان به عنوان سر بازرس گروه اقتصادی، میرجلیلی و لایق نژاد به عنوان بازرسان مستقر در آب منطقه ای استان یزد معرفی شدند.

 

پایان پیام/

کد خبر 372809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha