نگاه ما به قرآن به عنوان نخستین منبع دین است نه همه دین

خبرگزاری شبستان: امام جمعه شهرکرد، با اشاره به اینکه نگاه ما به قرآن به عنوان نخستین منبع دین است نه همه دین افزود: قرآن، راهبردها و چشم اندازهای کلی را ترسیم می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شهرکرد، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام، نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری، در دیدار با مسؤولان مؤسسه های قرآنی این استان، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تسلیت رحلت امام خمینی(ره)با اشاره به اینکه اخلاق اسلامی، مهمترین محور تعلیم و تربیت قرآنی است گفت: اخلاق اسلامی شامل اصلاح رذائل و تحصیل ملکات فاضله می باشد، بایستی توجه داشت که منظور از اخلاق، عرفان نیست، در اخلاق، رابطه فرد با خودش و با دیگران مورد بحث است و در عرفان، رابطه فرد با خداوند.


وی تصری کرد: فلسفه وجودی نظام مقدس جمهوری اسلامی، نشر فرهنگ قرآن کریم است و آنچه که در نظام اسلامی صورت می گیرد باید تماما در راستای این هدف مقدس تعریف شود.


نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به انگیزه‌های تشکیل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت گفت: این اتحادیه به منزله اتاق فکری خواهد بود که علاوه بر پیگیری امور مؤسسات و حمایت و هدایت آن‌ها، یاری‌گر کلیه برنامه‌های قرآنی این اداره کل است.


حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: به ‌منظور پیشبرد اهداف والای قرآنی، از هیچ حمایتی اعم از مادی و معنوی در رابطه با این اتحادیه دریغ نخواهیم کرد.


امام جمعه شهرکرد، با بیان این که در مؤسسه ها و محافل قرآنی نباید تنها به قرآن خوانی اکتفا کنیم، گفت: این که ما قرآن خوان تربیت کنیم بسیار خوب است اما بکوشیم که قرآن خوان قرآن دان تربیت کنیم که این نیاز امروز جامعه ما است.


وی با بیان اینکه قرآن کریم کلام خدا و اصلی ترین و مهمترین منبع شناخت اسلام و گرامی ترین اثر مکتوب در میان مسلمانان است اظهارداشت: پیشوایان معصوم و بزرگان دین اسلام همواره به آموزش این کتاب مقدس به همه مسلمانان به ویژه کودکان اهتمام فراوان داشته اند.


نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: رسول خدا (ص) فرموده است: هر کس قرآن را فرا گرفته و آن را به دیگران بیاموزد بهترین امتهاست.


وی با اشاره به این که خداوند انسان را خلیفه خود در زمین قرار داده است و این نامگذاری تنها اسمی نیست، خاطرنشان کرد: خلیفه بودن انسان بر روی زمین بدان معنا است که انسان باید رنگ و جلای الهی به خود بگیرد.


امام جمعه شهرکرد با بیان این که هدف خداوند از خلیفه قرار دادن انسان تعریف و تمجید از او نیست، افزود: خداوند متعال می خواهد با خلیفه قرار دادن انسان، جهت و حرکت او را مشخص کند و راه را به او نشان دهد تا به سر مقصد نهایی برسد و به یقین، آن راه، راه خلیفه شدن است.


نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که خلیفه شدن انسان در روی زمین، یک حالت بالقوه دارد و یک حالت بالفعل، اظهار داشت: وقتی انسان آفریده می شود، به عنوان یک خلیفه بالقوه است و وقتی می میرد، اگر درست حرکت کرده باشد، خلیفه بالفعل می شود.


خطیب جمعه شهرکرد نقش موسسات قرآنی را در ترویج و نشر فرهنگ قرآنی تاثیر گذار عنوان کرد و افزود: رویکرد مؤسسات قرآنی باید از فضای تبلیغی خارج و به فضایی جریان ساز و اثرگذار تبدیل شوند.


حجت الاسلام والمسلمین نکونام همچنین با تأکید بر توسعه تفسیر قرآن در جامعه، ابراز داشت: قرآن تنها کتاب آسمانی است که از تحریف در امان مانده است، بنابراین باید بکوشیم که حق آن به خوبی ادا شود که لازمه ادا شدن حق آن در مرحله نخست، آموزش و آشنایی کامل مربیان قرآنی با مفاهیم قرآنی است.


این مقام مسؤول با بیان این که در مؤسسه ها و محافل قرآنی نباید تنها به قرآن خوانی اکتفا کنیم، اذعان داشت: این که ما قرآن خوان تربیت کنیم بسیار خوب است اما بکوشیم که قرآن خوان قرآن دان تربیت کنیم که این نیاز امروز جامعه ما است.


رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در پایان، ترویج فرهنگ قرآنی را نخستین و اصلی ترین انگیزه مؤسسه های قرآنی عنوان کرد و گفت: مواظب باشیم که درخواست ها و مطالبات، ما را از هدف اصلی تشکیل این مؤسسه ها دور نکند.


پایان پیام/
 

کد خبر 373640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha