طرح سنجش سلامت جسمانی در 69 پایگاه خراسان رضوی اجرا می شود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در 69 پایگاه در سطح استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، سید جواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، ظهر امروز(18 خرداد) در نشستی خبری پیرامون تشریح اجرای طرح سنجش سلامت جسمی نوآموزان  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این طرح برای اولین بار در سال 72 در سه شهر قم، ورامین و سمنان با تعداد 27 هزار دانش آموز انجام شد و در سال 75 با تصویب هیئت دولت این طرح جزء شرایط ثبت نام نوآموزان شد.


وی به اهداف این طرح اشاره کرد و افزود: پیشگیری از بروز معلولیت های ثانویه، تشخیص به موقع نیازهای ویژه کودکان و جایگزینی صحیحی آن ها در کلاس های درس، کمک به بهبود آموزش، بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی، بهبود وضعیت بهداشتی کودکان و ارتقاd کارایی جامعه و سلامت جامعه، تهیه شناسنامه سلامت برای تمامی نوآموزان و ارائه توسعه بهداشتی و روانشناختی به کودکان از جمله اهداف این طرح است.


حسینی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد 118 هزار و 559 دانش آموز در این طرح شرکت کردند، گفت: 92 هزار و 802 دانش آموز پس از سنجش بدون مشکل و 25 هزار و 748 نفر مشکوک به مشکلات جسمانی و روانی شناخته شدند.


وی ادامه داد: از میان 25 هزار و 748 دانش اموز مشکوک به مشکلات جسمانی و روانی در سال گذشته، 9/2 درصد مشکوک به مشکل بینایی، 1/1 درصد مشکوک به مشکل شنوایی، 6/4 درصد مشکوک به مشکلات ذهنی شناخته شدند که در نهایت یک هزار و 950 نوآموز به آموزش و پرورش استثنایی استان معرفی شدند.


مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال جاری در قالب 69 پایگاه در سراسر استان انجام خواهد شد که 24 مورد از این پایگاه ها در مشهد قرار دارند.


وی با اشاره به اینکه در دنیا 10 تا 15 درصد افراد به نوعی به مشکلات جسمی و روانی دچار هستند که این آمار در ایران 10 درصد و در خراسان رضوی 9 درصد است، گفت: در کشور 2 درصد دانش آموزان و در استان 64/1 درصد دانش آموزان از این قبیل مشکلات رنج می برند.


حسینی توصیه ای به خانواده های نوآموزان داشت و افزود: کامل کردن کارت واکسیناسیون دانش آموزان خود، معرفی به نزدیک ترین دبستان محل زندگی و مراجعه به پزشک مستقر در مراکز بهداشتی برای تکمیل کردن معاینات پزشکی نکاتی است که والدین باید پیش از مراجعه به پایگاه های طرح سنجش سلامت نوآموزان خود به آن ها توجه کنند.


وی  در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این مطلب که طبق قانون اساسی تحصیل در مدارس دولتی برای همه دانش آموزان باید به صورت رایگان انجام گیرد و مدارسی که در هنگام ثبت نام وجوه غیر از وجوه ابلاغ شده به آن ها و به اجبار از خانواده ها می گیرند، خلاف مقررات عمل می کنند، تاکید کرد: با این حال از والدینی که قصد کمک به مدارس را از طریق طرح های خیرین مدرسه یار، کلاس یار، سلامت یار، فن یار، دانش یار و پژوهش یار که از طریق انجمن اولیاء و مربیان برای کمک های مادی و غیرمادی به مدارس تعیین می شود، استقبال می شود.


مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه طبق قانون 20 درصد از مساحت مدارس که قابلیت تجاری شدن را دارند با مصوبه شورای هر شهر می تواند منبع درآمد خوبی در جهت ارتقاء کیفیت مدارس باشد، خاطر نشان کرد: در مشهد بیش از 200 نقطه وجود دارد که قابلیت تجاری شدن را دارد و این در حالی است که آسیبی به مدارس و محیط آموزشی مدارس نیز وارد نمی سازد.


وی  همچنین با اشاره به اینکه 50 درصد از تیم اعزامی المپیاد زیست شناسی ایران دانش آموزان خراسان رضوی هستند، گفت: محمد حسین سرافراز خباز و ندا کمندی از جمله دانش آموزان مشهدی هستند که در این المپیاد شرکت می کنند و دو دانش آموز دیگر شرکت کننده در این المپیاد از استان های شیراز و اصفهان هستند.


حسینی با بیان اینکه علیرضا مدیرشانه چی دانش آموز مشهدی نیز در تیم المپیاد فیزیک جهانی شرکت خواهد کرد، تصریح کرد: در تیم المپیاد نجوم کشور نیز دانش آموز محمدرضا حسن پور از کاشمر در این تیم حضور دارد.


پایان پیام/

 

کد خبر 374340

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمیه IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    با سلام لینک ثبت نام مشکل دارد