تأکید اشعری بر حضور در بازار جهانی کتاب/در حافظ و سعدی توقف کرده‌ایم

خبرگزاری شبستان: با بیان اینکه نمایشگاه کتاب اشکالاتی دارد، اظهار کرد: زمانی که نشر کشور بیمار است و حلقه‌های نشر با مشکلات زیادی روبروست باید تدابیری اندیشید که آیا ضرورت دارد نمایشگاه به این شکل برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری شبستان، مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران سالن یاس قبل از ظهر امروز 20 خرداد با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی ارشاد، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی‌اکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب، محسن مؤمنی شریف رییس حوزه هنری و میثم نیلی رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

 

علی‌اکبر اشعری، در این مراسم با اشاره به تأثیر خوب راه‌اندازی سالن یاس در نمایشگاه کتاب بر فرهنگ مطالعه گفت: همان‌طور که مستحضر هستید 27 سال قبل طبق ضروریات و شرایط موجود نمایشگاه کتاب شکل گرفت و ما نیز برگزاری آن را هر سال ادامه دادیم و فکر می‌کنم اگر زمانی بتوانیم دلایل و ضروریات برگزاری نمایشگاه را دوباره مورد بررسی قرار دهیم اقداماتی خوب و شایسته شکل خواهد گرفت.

 

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب اشکالاتی نیز دارد، اظهار کرد: زمانی که نشر کشور بیمار است و حلقه‌های نشر با مسایل و مشکلات زیادی روبرو هستند باید تدابیری اندیشید که آیا ضرورت دارد نمایشگاه به این شکل کنونی برگزار شود به ویژه اینکه نمایشگاه کتاب با شیوه امروزی برگزاری آن آیا غایت مطلوب ما محسوب می‌شود یا خیر؟

 

اشعری تاکید کرد: در عین حال که جشنواره‌ای تحت عنوان نمایشگاه کتاب برگزار می‌کنیم فرصتی نیز برای جمع‌آوری کتاب‌ها فراهم می‌شود تا مردم نیز به راحتی از آنها استفاده کنند اما نبود برخی تمهیدات و مقدمات بهره‌گیری از این نمایشگاه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه در این مراسم قصد ندارم به تأثیرات نمایشگاه کتاب در اقتصاد نشر بپردازم، گفت: در عین حال مردمی که به نمایشگاه کتاب مراجعه می‌کنند گروه‌های مختلفی هستند، برخی به دلیل اینکه در نمایشگاه تخفیفات مناسبی ارایه می‌شود و می‌توانند همه نیازهایشان را رفع کنند و برخی نیز در جست‌وجوی تازه‌های کتاب هستند و البته بخش اندکی از مراجعان نیز از قبل در نظر دارند که چه چیز تهیه کنند؛ سالن یاس این فرصت را به وجود می‌آورد که تعداد زیادی از کتاب‌های منتشرشده در سال در معرض نمایش قرار گیرد و وقتی مراجعه‌کننده به آن مراجعه می‌کند انگیزه بیشتری برای تهیه کتاب خواهد داشت.

 

مدیر پروژه باغ کتاب همچنین به راهنمای مراجعان نیز که یکی از اقدامات سالن یاس در نمایشگاه کتاب بود، اشاره کرد و گفت: راهنمای مراجعان در این جهت مؤثر بود که حتی کتابخوانان حرفه‌ای نیز آن را مورد توجه قرار دادند چرا که آنها هم نیاز به راهنمایی دارند اما حسرت می‌خورم چرا سالن یاس در معرض دید عموم قرار نگرفته بود و در حیاط پشتی نمایشگاه برپا شد. به نظر من این سالن انگیزه لازم را برای مطالعه در میان مخاطبان به وجود می‌آورد اما اگر اطلاع‌رسانی وسیع در مورد این سالن انجام می‌شد به مراتب نتایج بهتری داشت.

 

وی نمایشگاه کتاب را در دو بعد مورد بررسی قرار داد و در مورد آن توضیح داد: بعد اول توجه به این نکته است که در سال‌های قبل فروشگاه‌های کتاب به این وسعت و تعداد وجود نداشت. همچنین فضای مجازی به صورت کنونی نیز نبود که بحث کتاب الکترونیک ایجاد شود اما امروزه ما هم فضای مجازی داریم و هم فروشگاه‌های بزرگ کتاب در حال رونق است و باید در این میان این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا برگزاری نمایشگاه کتاب به این صورت لازم است یا خیر؟

 

اشعری در ادامه سخنان‌اش بیان کرد: نکته دیگر این است که باید به کتاب توجه شود نه به مجموعه فعالیت‌هایی که در صفحات منتشر می‌شود و در این خصوص من با طرح معاون اسبق امور فرهنگی موافق نبودم اما لازم است ذکر کنم وظیفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی این است که این فرصت را برای تولید کتاب‌های مناسب فراهم آورند چرا که هر وقت کاغذ که تولید می‌شود بخشی از منابع طبیعی را به خود اختصاص می‌دهد البته به نظر من همه ناشران باید بر روی موضوع کاغذ فکر کنند تا نشر کشور از حالت خنثی به در آید.

وی در بخش دیگری از سخنان‌اش به موضوع حضور ایران در بازارهای جهانی کتاب تاکید کرد و افزود: در خارج از ایران آنچنان که مطلع هستم مردمان بسیاری مشتاق شنیدن اخبار و احوالات ایران هستند و یکی از راه‌های گفت‌وگو و تبادل نظر با این کشورها انتشار کتاب‌ها به زبان‌های دیگر است، در این راستا توقف در حافظ و سعدی و مولانا برای شرایط امروز مناسب نیست و باید به فکر تحول در این حوزه باشیم.

 

اشعری در ادامه عنوان کرد: سازمان‌هایی نظیر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و خانه کتاب که باید در این زمینه خروجی‌هایی داشته باشند در این خصوص خروجی خاصی نداشتند اما شما که تازه متولد شده‌اید خیلی کارها در این زمینه انجام داده‌اید.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 375165

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha